"Przeciwko metodzie" czyli o zaletach, sensie i wadach naukowego pisania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PMZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | "Przeciwko metodzie" czyli o zaletach, sensie i wadach naukowego pisania |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | seminarium ogólnouniwersyteckie skierowane jest do osób studiujących kierunki humanistyczne, ma charakter praktyczno-naukowy a także integracyjny. Uczy interdyscyplinarności. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
seminarium zaplanowane jest jako pomoc w pisaniu prac naukowych z zakresu humanistyki, czyli tych, które pisane są na zaliczenie semestru, na zakończenie studiów I i II stopnia a także doktoratów. Co to jest metoda, co to jest naukowe pisanie, po co są standardy formalne przy pisaniu tekstów naukowych? Jak należy obchodzić się z tekstami naukowymi i metodami? Czy wolno kreować własne metody? Co to są nawyki w pisaniu naukowym, jeśli chodzi o wybór materiałów, przegląd badań, sporządzanie przypisów i bibliografii. |
Pełny opis: |
Co to jest naukowość? Kiedy dany tekst może być naukowy, a kiedy nim nie jest, nawet jeśli zawiera formalne znamiona tekstu naukowego? Czy metoda jest wyznacznikiem naukowości? Te i inne pytania leżą u podstaw naszych rozważań. Dlatego zaczniemy od poznania koncepcji Ludwika Flecka na temat powstawania faktu naukowego. Przy tej okazji zastanowimy się nad tym, co jest faktem naukowym a co obiektem badań we własnej pracy. Potem przejdziemy do rozważań nad metodami, ich funkcjami, wadami i zaletami. Będziemy pracować nad własnymi tekstami, które piszemy w ramach seminariów na swoim wydziale. W trakcie tej pracy będziemy dyskutować nad narracją własnego tekstu i nad celami, jakie chcemy osiągnąć za pośrednictwem tej narracji. Seminarium ma wymiar praktyczno-teoretyczny i służy przezwyciężaniu mowy dualistycznej w argumentacji pisanych prac. Seminarium służy też rozważaniom na temat komputeryzacji procesu pisania. |
Literatura: |
L. Fleck: Powstawanie i rozwój faktu naukowego P. Feyerabend: Przeciwko metodzie. J. Mitterer: Ucieczka z dowolności J. Mitterer: Tamta strona filozofii i inne |
Efekty uczenia się: |
- znajomość metod - umiejętność rozróżniania tekstów naukowych od paranaukowych - umiejętność argumentacji naukowej - umiejętność krytycznej lektury tekstów naukowych - pisanie własnych tekstów |
Metody i kryteria oceniania: |
- regularne uczestnictwo - lektura literatury konceptualnej - krytyczna analiza tekstów naukowych - napisanie fragmentu pracy naukowej praca zdalna synchroniczna na google meets |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.