Konwersatorium literaturoznawcze Iz : Koncepcje powieści francuskiej (XIX-XX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ1W-KL-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze Iz : Koncepcje powieści francuskiej (XIX-XX w.) |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Iz Konwersatoria literaturoznawcze do wyboru Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone analizie najważniejszych koncepcji powieści w XIX i XX w.. Przedmiotem lektur będą fragmenty tekstów teoretycznych oraz utworów klasyków literatury Balzaca, Flauberta, Zoli, Prousta, Robbe-Grilleta. Uzupełnieniem tych analiz będzie próba charakterystyki najnowszych zjawisk w powieści francuskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą przemianom, jakim podlega powieść od pierwszej połowy XIX w. do początków XXI w. Interesować nas będzie ewolucja technik narracyjnych oraz punktów widzenia na powieść u najważniejszych pisarzy ostatnich dwóch stuleci. Analizie zostaną poddane podstawowe kategorie takie jak: narrator, postać, czas i przestrzeń, styl, a także zmieniające się zadania powieści. Przedmiotem naszej pracy będą teksty literackie (w całości lub fragmentach) oraz teksty teoretyczne skupione wokół zagadnienia budowy, roli i miejsca powieści w życiu społecznym. Będą nas również interesować tendencje w powieści po 1980 roku, a zwłaszcza powieść społecznie zaangażowana. Autorzy, których teksty zostaną omówione na zajęciach: H. de Balzac, G. Flaubert, É. Zola, M. Proust, A. Robbe-Grillet oraz A. Ernaux, F. Bon i E. Chevillard. |
Literatura: |
Szczegółowa lista utworów do przeczytania we fragmentach lub w całości zostanie podana na początku zajęć. Wybrana literatura krytyczna: P. Berthier, M. Jarrety (dir.), Histoire de la France littéraire. Modernités XIXe-XXe s., 2006. J.-P. Bertrand, M. Biron, J. Dubois, J. Paque, Le roman célibataire. D’À rebours à Paludes, 1996. J. Dubois, Les romanciers du réel. De Balzac à Simenon, 2000. A. Gefen, Réparer le monde. La littérature française face au XXIe siècle, 2017. P. Marot, Histoire de la littérature française du XIXe s., 2001. M. Raimond, Le roman, 1989. A. Robbe-Grillet, Pour un nouveau roman, 1963. P. Schoentjes, Littérature et écologie. Le Mur des abeilles, 2020. M. Touret (dir.), Histoire de la littérature française du XXe s. (t. I et II), 2008. D. Viart, B. Vercier, La littérature française au présent. Héritage, modernité, mutations, 2005. D. Viart, Le roman français au XXe s., 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć Student zna i rozumie: - chronologię powieści francuskiej (XIX-XXw.) - terminologią właściwą dla analizy tekstów narracyjnych - podstawowe procesy zachodzące w obszarach języka, literatury i kultury - metodologie badań nad językiem, literaturą i kulturą Po zakończeniu zajęć Student potrafi: - przedstawić obraz powieści charakterystyczny dla danego autora i/lub epoki - scharakteryzować cechy postaci, narratora, czasu i przestrzeni właściwe dla danego autora lub danego kierunku - korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; - posługiwać się podstawowymi umiejętnościami badawczymi, obejmującymi analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej - posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa - współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania Po zakończeniu zajęć Student jest gotów : - odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
W semestrze zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us. /Google meet /Kampus Testy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym. Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka. Zasady oceniania: - wymagana jest obecność na zajęciach (kamera + dźwięk, jeżeli zajęcia będą odbywały się online); Student, który opuści zajęcia więcej niż 3 razy będzie proszony o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był nieobecny; - Studenci będą oceniani za swoją pracę na bieżąco; ocenie podlegać będą trzy typy aktywności: 1/ spontaniczny udział w dyskusjach w trakcie zajęć; 2/ wyznaczone przez nauczyciela krótkie prezentacje dotyczące bieżącej tematyki omawianej na zajęciach; 3/ zaproponowane przez nauczyciela dodatkowe lektury teoretyczne (artykuły, rozdziały z książek) związane z tematyką zajęć; teksty te Student będzie mógł zaprezentować w trakcie dyżurów; lista dodatkowych tekstów teoretycznych (dla chętnych) przesłana zostanie Studentom w pierwszym tygodniu zajęć; - praca pisemna - semestr kończy się egzaminem ustnym (w czasie sesji) obejmującym tematykę zajęć oraz lektury (lista przesłana zostanie w pierwszym tygodniu zajęć) Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów. Dyżur w semestrze zimowym: czwartek 12.00-13.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.