Analiza tekstu literackiego IIz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ2O-ATL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstu literackiego IIz |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz Przedmioty obowiązkowe Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Pięć bloków o narastającym stopniu komplikacji i trudności. Punkt wyjścia – trzy pytania, jakie postawić należy tekstowi: Kto mówi? O czym? Jakimi środkami, jak je komponując? (Qui parle? De quoi? Comment?) Następnie: jak współdziałają one tworząc przesłanie (message). Powyższe odnosi się do tekstu jako wypowiedzi. Ostatni etap analizy wypełni próba konfrontacji treści wypowiedzi (énoncé) z jej kontekstem (situation d’énonciation). Poszukiwanie nowych znaczeń – także w wyniku konfrontacji z innymi tekstami (intertextes) - będzie ostatnim etapem pracy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z różnymi metodami analizy literackiej, użytecznymi podczas zajęć z historii literatury, ukazanie zasadności teoretycznej refleksji nad zjawiskami literackimi oraz przybliżenie technik pisania o literaturze. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z różnymi metodami analizy literackiej, użytecznymi podczas zajęć z historii literatury, ukazanie zasadności teoretycznej refleksji nad zjawiskami literackimi oraz przybliżenie technik pisania o literaturze. Zajęcia będą miały tym samym charakter praktyczny: a/ lektura i analiza tekstów literackich (poezje oraz krótkie fragmenty utworów narracyjnych i dramatycznych) oraz różnych typów dyskursów (np. przedmowa); b/ na każdych zajęciach będzie omawiane odrębne zagadnienie lub zespół zagadnień (np. kompozycja, argumentacja, metafora, aliteracja, fokalizacja, opis, pisanie wstępu, itp.); c/ w trakcie semestru Studenci będą mieli również okazję zredagowania wielu mikro-analiz a także pracy w grupach nad zadanymi tekstami (nowele), nad którymi będą mogli pracować przez cały semestr. Dyskusja wokół tych tekstów, pod koniec semestru, będzie formą bilansu nabytych umiejętności i jednocześnie jedną z form zaliczenia. |
Literatura: |
Lista utworów literackich do analizy zostanie przedstawiona na początku zajęć. Literatura krytyczna: Bourneuf, Ouellet, L’univers du roman, PUF, 1975 Fromilhague C., Sancier A., Introduction à l’analyse stylistique, Bordas, 1991 Adam, Le texte narratif: précis d’analyse textuelle, Nathan, 1985 Deloffre, Le vers français, SEDES, 1984 Genette G., Figures II, Seuil, 1969 Genette G., Figures III, Seuil, 1972 Girard, Ouellet, Rigault, L’Univers du théâtre, PUF, 1978 Grammont, Petit traité de versification française, A. Colin, 1965 Joubert J.-L., La Poésie (Formes et fonctions), A. Colin, 1988 Larthomas P., Le langage dramatique, A. Colin, 1972 Reuter Y., Introduction à l’analyse du roman, Bordas, 1990 Todorov T., Qu’est-ce que le structuralisme? 2. Poétique, Seuil, 1968 Ubersfeld A., Lire le théâtre, Seuil, 1971 Dictionnaires: Bergez, Géraud, Robrieux, Vocabulaire de l’analyse littéraire Ducrot, Todorov, Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Seuil, 1972 Dupriez B., Les procédés littéraires (Gradus), UGE, 1980 Mazaleyrat, Molinié, Vocabulaire de la stylistique, PUF, 1989 Morier H., Dictionnaire de poétique et de rhétorique, PUF, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć Student/ka zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01) - w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W03) - w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego (K_W08) Po zakończeniu zajęć Student/ka potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09) - pracować w grupie, także w kontekście różnokulturowym (K_U10) Po zakończeniu zajęć Student/ka jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01) - przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana jest aktywna obecność na zajęciach, udział w dyskusji, zaliczenie 3/4 z całej liczby mikro-analiz wykonywanych samodzielnie w domu, udział w pracy grupowej (analiza tekstu) i prezentacja wyników analizy na koniec semestru.Ilość dopuszczalnych nieobecności: 3. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Zatorska, Judyta Zbierska-Mościcka | |
Prowadzący grup: | Izabella Zatorska, Judyta Zbierska-Mościcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z różnymi metodami analizy literackiej, użytecznymi podczas zajęć z historii literatury, ukazanie zasadności teoretycznej refleksji nad zjawiskami literackimi oraz przybliżenie technik pisania o literaturze. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z różnymi metodami analizy literackiej, użytecznymi podczas zajęć z historii literatury, ukazanie zasadności teoretycznej refleksji nad zjawiskami literackimi oraz przybliżenie technik pisania o literaturze. Zajęcia będą miały tym samym charakter praktyczny: a/ lektura i analiza tekstów literackich (poezje oraz krótkie fragmenty utworów narracyjnych i dramatycznych) oraz różnych typów dyskursów (np. przedmowa); b/ na każdych zajęciach będzie omawiane odrębne zagadnienie lub zespół zagadnień (np. kompozycja, argumentacja, metafora, aliteracja, fokalizacja, opis, pisanie wstępu, itp.); c/ w trakcie semestru Studenci będą mieli również okazję zredagowania wielu mikro-analiz a także pracy w grupach nad zadanymi tekstami (nowele), nad którymi będą mogli pracować przez cały semestr. Dyskusja wokół tych tekstów, pod koniec semestru, będzie formą bilansu nabytych umiejętności i jednocześnie jedną z form zaliczenia. |
|
Literatura: |
Lista utworów literackich do analizy zostanie przedstawiona na początku zajęć. Literatura krytyczna: Bourneuf, Ouellet, L’univers du roman, PUF, 1975 Fromilhague C., Sancier A., Introduction à l’analyse stylistique, Bordas, 1991 Adam, Le texte narratif: précis d’analyse textuelle, Nathan, 1985 Deloffre, Le vers français, SEDES, 1984 Genette G., Figures II, Seuil, 1969 Genette G., Figures III, Seuil, 1972 Girard, Ouellet, Rigault, L’Univers du théâtre, PUF, 1978 Grammont, Petit traité de versification française, A. Colin, 1965 Joubert J.-L., La Poésie (Formes et fonctions), A. Colin, 1988 Larthomas P., Le langage dramatique, A. Colin, 1972 Reuter Y., Introduction à l’analyse du roman, Bordas, 1990 Todorov T., Qu’est-ce que le structuralisme? 2. Poétique, Seuil, 1968 Ubersfeld A., Lire le théâtre, Seuil, 1971 Dictionnaires: Bergez, Géraud, Robrieux, Vocabulaire de l’analyse littéraire Ducrot, Todorov, Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Seuil, 1972 Dupriez B., Les procédés littéraires (Gradus), UGE, 1980 Mazaleyrat, Molinié, Vocabulaire de la stylistique, PUF, 1989 Morier H., Dictionnaire de poétique et de rhétorique, PUF, 1998. |
|
Uwagi: |
Wymagana jest aktywna obecność na zajęciach, udział w dyskusji, zaliczenie 3/4 z całej liczby mikro-analiz wykonywanych samodzielnie w domu, udział w pracy grupowej (analiza tekstu) i prezentacja wyników analizy na koniec semestru.Ilość dopuszczalnych nieobecności: 3. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.