Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Społeczeństwo i literatura Kanady francuskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KHK-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Społeczeństwo i literatura Kanady francuskiej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria historia i kultura |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W ramach omawianego materiału student wybiera temat pracy pisemnej (semestralnej) |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prześledzenie ewolucji kultury i literatury frankofońskiej Kanady francuskiej - głównie Québecu - z uwzględnieniem kontekstu społeczno-historycznego, ideologicznego i językowego oraz zagadnień literackich (tematyczno-estetycznych). Kluczowe teksty literackie obejmują okres od kolonizacji Nowej-Francji do współczesnego Québecu (powieść, poezja, esej, teatr). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prześledzenie ewolucji kultury i literatury frankofońskiej Kanady francuskiej - głównie Québecu - z uwzględnieniem kontekstu społeczno-historycznego, ideologicznego i językowego oraz zagadnień literackich (tematyczno-estetycznych). Kluczowe teksty literackie obejmują okres od kolonizacji Nowej-Francji do współczesnego Québecu (powieść, poezja, esej, teatr). Zajęcia obejmują następującą problematykę: 1. Piśmiennictwo Nowej-Francj (XVI-XVIII wiek) - relacje z odkryć i z podróży do Kanady, pisma podróżników, żołnierzy i kroniki misjonarzy 2. Oblicza i figury Indian amerykańskich; kontakt z Innym, kolonizacja Nowego-Świata; afirmacja tożsamości kanadyjskiej w XVIIIw. 3. Podbój brytyjski (1760-1763) i początki literatury narodowej 4. Dolna Kanada frankofońska (1791-1840): kwestie podziału politycznego, doktryny ideologiczne, twórczość literacka 5. Konfrontacja tradycji i modernizmu (1895-1930): poezja, powieść, krytyka literacka 6. Problematyka miejska i nowe prądy (1930-1960) 7. "Spokojna Rewolucja" w Québecu (1960-1967), 8. "Nowa" literatura québecka (poezja, powieść, esej) 9. Literatura a język twórczości 10. Powieść québecka (stosunek do Historii i dyskurs Innego) 11. Amerykańskość, międzykulturowość i powieść (i)migracyjna (1980-2010) |
Literatura: |
MAILHOT, Laurent, La littérature québécoise depuis ses origines, Montréal, Typo, 1997. WEINMANN, Heinz, et Roger CHAMBERLAND (dir.), Littérature québécoise. Des origines a nos jours. Textes et méthodes, Montréal, HMH, 1996. GRABOWSKI, Jan, Historia Kanady, Warszawa, Proszyński i spółka, 2001. GASCUY-RESCH, Yannick (sous la direction de), Littérature du Québec, Vanves, éd. EDICEF/AUPELF, 1994 (coll. "Universités francophones"). KWATERKO, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2004. |
Efekty uczenia się: |
- student potrafi wskazać główne uwarunkowania historyczne, społecznie i językowe Quebecu, - student potrafi stworzyć własną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą wydarzeń historycznych i zmian kulturowych Quebecu, K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury Quebecu K_W17 ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze i literaturze frankofońskiej Kanady. Umie opanować umiejętność lektury tekstów narracyjnych pod kątem ich uwarunkowań społecznych, historycznych i językowych K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować materiał niezbędny do udziału w zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na stopień: aktywność na zajęciach będzie oceniana, ustne streszczenia wybranych lektur krytycznych, ustna analiza wybranego utworu literackiego, pisemna praca semestralna na 4-5 stron. Test sprawdzający omawianą problematykę Obecność na zajęciach obowiązkowa; ponad 3 nieobecności nieusprawiedliwione skutkują skreśleniem z listy uczestników |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.