Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Społeczeństwo i literatura Kanady francuskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KHK-10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Społeczeństwo i literatura Kanady francuskiej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria historia i kultura
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

W ramach omawianego materiału student wybiera temat pracy pisemnej (semestralnej)

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prześledzenie ewolucji kultury i literatury frankofońskiej Kanady francuskiej - głównie Québecu - z uwzględnieniem kontekstu społeczno-historycznego, ideologicznego i językowego oraz zagadnień literackich (tematyczno-estetycznych). Kluczowe teksty literackie obejmują okres od kolonizacji Nowej-Francji do współczesnego Québecu (powieść, poezja, esej, teatr).

Pełny opis:

Celem zajęć jest prześledzenie ewolucji kultury i literatury frankofońskiej Kanady francuskiej - głównie Québecu - z uwzględnieniem kontekstu społeczno-historycznego, ideologicznego i językowego oraz zagadnień literackich (tematyczno-estetycznych). Kluczowe teksty literackie obejmują okres od kolonizacji Nowej-Francji do współczesnego Québecu (powieść, poezja, esej, teatr).

Zajęcia obejmują następującą problematykę:

1. Piśmiennictwo Nowej-Francj (XVI-XVIII wiek) - relacje z odkryć i z podróży do Kanady, pisma podróżników, żołnierzy i kroniki misjonarzy

2. Oblicza i figury Indian amerykańskich; kontakt z Innym, kolonizacja Nowego-Świata; afirmacja tożsamości kanadyjskiej w XVIIIw.

3. Podbój brytyjski (1760-1763) i początki literatury narodowej

4. Dolna Kanada frankofońska (1791-1840): kwestie podziału politycznego, doktryny ideologiczne, twórczość literacka

5. Konfrontacja tradycji i modernizmu (1895-1930): poezja, powieść, krytyka literacka

6. Problematyka miejska i nowe prądy (1930-1960)

7. "Spokojna Rewolucja" w Québecu (1960-1967),

8. "Nowa" literatura québecka (poezja, powieść, esej)

9. Literatura a język twórczości

10. Powieść québecka (stosunek do Historii i dyskurs Innego)

11. Amerykańskość, międzykulturowość i powieść (i)migracyjna (1980-2010)

Literatura:

MAILHOT, Laurent, La littérature québécoise depuis ses origines, Montréal, Typo, 1997.

WEINMANN, Heinz, et Roger CHAMBERLAND (dir.), Littérature québécoise. Des origines a nos jours. Textes et méthodes, Montréal, HMH, 1996.

GRABOWSKI, Jan, Historia Kanady, Warszawa, Proszyński i spółka, 2001.

GASCUY-RESCH, Yannick (sous la direction de), Littérature du Québec, Vanves, éd. EDICEF/AUPELF, 1994 (coll. "Universités francophones").

KWATERKO, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2004.

Efekty uczenia się:

- student potrafi wskazać główne uwarunkowania historyczne, społecznie i językowe Quebecu,

- student potrafi stworzyć własną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą wydarzeń historycznych i zmian kulturowych Quebecu,

K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach

zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury Quebecu

K_W17 ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze i literaturze frankofońskiej Kanady. Umie opanować umiejętność lektury tekstów narracyjnych pod kątem ich uwarunkowań społecznych, historycznych i językowych

K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i

nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować i użytkować materiał niezbędny do udziału w

zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na stopień: aktywność na zajęciach będzie oceniana, ustne streszczenia wybranych lektur krytycznych, ustna analiza wybranego utworu literackiego, pisemna praca semestralna na 4-5 stron.

Test sprawdzający omawianą problematykę

Obecność na zajęciach obowiązkowa; ponad 3 nieobecności nieusprawiedliwione skutkują skreśleniem z listy uczestników

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)