Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p Opowieści o kazirodztwie w literaturze średniowiecznej i renesansowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KL-23-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p Opowieści o kazirodztwie w literaturze średniowiecznej i renesansowej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą analizie średniowiecznych i renesansowych tekstów o kazirodztwie. Punktem wyjścia analizy będzie związek kazirodztwa z milczeniem i zagadką. Teksty będą więc omawiane pod kątem tego, w jaki sposób kazirodztwo jest opowiadane, wyjawione, zasugerowane lub przemilczane, zarówno przez narratora, jak i przez postaci. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą analizie średniowiecznych i renesansowych tekstów o kazirodztwie. Weźmiemy pod uwagę wszelkie możliwe konfiguracje kazirodztwa (spełnionego, zamierzonego, wyobrażonego): ojciec/córka, matka/syn, brat/siostra, niekiedy z zaskakującymi dodatkowymi komplikacjami, pojawiające się w kontekście religijnym lub świeckim. Punktem wyjścia analizy będzie związek kazirodztwa z milczeniem i zagadką. Teksty będą więc omawiane pod kątem tego, w jaki sposób kazirodztwo jest opowiadane, wyjawione, zasugerowane lub przemilczane, zarówno przez narratora, jak i przez postaci. |
Literatura: |
E. Archibald, Incest and the Medieval Imagination, Oxford 2001. D. James-Raoul, La parole empêchée dans la littérature arthurienne, Paris, Champion, 1997. M. Closson, F. Ramirez (dir), Les amours entre frère et soeur. L'inceste adelphique du Moyen Age au XIXe siècle, Paris, Garnier, 2020. G. Matthieu-Castellani, "Le double inceste ou l'erreur tragique", La conversation conteuse, 1992, 125-136. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: - ma usystematyzowaną wiedzę o procesach zachodzących w dziedzinie francuskiej literatury dawnej, - ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą dawną, - umie samodzielnie zanalizować i zinterpretować tekst literacki, - umie wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć, - umie korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywna obecność na zajęciach, praca pisemna, zaliczenie ustne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.