Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium tematyczne - Modele grzeczności w analizie interakcji werbalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-2DXW-ST-34
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium tematyczne - Modele grzeczności w analizie interakcji werbalnych
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 2 stopień 1 rok
Plan 2 stopień 2 rok
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Przedmioty obieralne - Seminarium tematyczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi modelami grzeczności językowej i wykształcenie umiejętności zastosowania tych modeli w analizie konkretnych interakcji werbalnych.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia przybliżają problematykę teorii interakcji werbalnych. Studenci poznają wybrane modele uprzejmości językowej (m. in. koncepcję P. Brown i S. Levinsona, C. Kerbrat-Orecchioni, G. Leecha, R. Lakoff) i będą analizować różne rodzaje interakcji werbalnych (rozmowę, wywiad, debatę, kłótnię, transakcję handlową i inne) z punktu widzenia grzeczności językowej.

W semestrze zimowym 2020/2021 dyżur odbywać się będzie zdalnie (zoom.us) we wtorki, w godz. 12-13. Link do spotkania zostanie wysłany po uprzednim umówieniu się mailowym.

Pełny opis:

I. Główne elementy teorii interakcji

1. Sytuacja komunikacyjna : relacje pomiędzy uczestnikami interakcji, czas i miejsce, cel interakcji,

2. Struktura interakcji,

3. Typologia interakcji

II. Modele uprzejmości językowej

1. Maksymy konwersacyjne H.P. Grice'a i teoria twarzy E.Goffmana jako podstawa teorii uprzejmości

2. Model grzeczności P. Brown & S.Levinsona,

3. C.Kerbrat-Orecchioni i akty wartościujące twarz

4. Maksymy grzecznościowe G. Leecha

5. Koncepcja grzeczności R. Lakoff

6. Międzykulturowy wymiar grzeczności językowej R.Scollon i S. Scollon

7. Zastosowanie modelu teorii uprzejmości w różnych typach interakcji werbalnych.

Literatura:

Brown P. & Levinson S. 1987, Politness. Some universals in Language Usage, Cambridge, Cambridge University Press.

Charaudeau P. MaingueneauD. (dir.) 2002 Dictionnaire d’analyse du discours, Paris, Editions du Seuil.

Goffman E. 1973, La mise en scène de la vie quotidienne. La présentation de soi. Paris, Editions de Minuit, Coll. Le sens commun.

Grice H. Paul. Logique et conversation. In: Communications, 30, 1979. La conversation. pp. 57-72.

Kerbrat-Orecchioni C. 1990, Les interactions verbales, tome I , Paris, Armand Colin.

Kerbrat-Orecchioni C. 1992, Les interactions verbales, tome II, Paris, Armand Colin.

Kerbrat-Orecchioni C., 1994, Les interactions verbales, tome III, Paris, Armand Colin.

Lakoff R., 1973, The logic of politeness; or minding your P's and Q's. In : Papers from the Ninth Regional Meeting of the Chicago Linguistics.

Leech G., 1983, Principles of Pragmatics, London and New York, Longman.

Scollon R. i Scollon S., 1995, Intercultural Communication. A discourse Approach. Oxford. Black-well.

Watts R. (2003) Politness. Key Topics in Sociolinguistic, Cambridge, Cambridge Press University.

Efekty uczenia się:

1. Studenci będą w stanie opisać główne nurty teorii interakcji werbalnych i koncepcje uprzejmości językowej.

2. Studenci będą w stanie zanalizować różne typy interakcji werbalnych z punktu widzenia struktury, kontekstu, relacji pomiędzy uczestnikami a także celu interakcji i odpowiadających jej cech charakterystycznych.

3. Studenci będą w stanie zanalizować interakcje werbalne uwzględniając różne modele grzeczności językowej.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są 3 nieobecności nieusprawiedliwione)

- pisemna, zdalna praca zaliczeniowa pod koniec semestru.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)