Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Argentyńska proza współczesna wobec problemów społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-APW-U
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Argentyńska proza współczesna wobec problemów społecznych
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone są dla studentów I i II roku studiów II stopnia, zainteresowanych literaturą latynoamerykańską.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych najnowszą (koniec XX i początek XXI wieku) literaturą argentyńską oraz stosowanymi przez nią metodami mierzenia się z problematyką społeczną.

Pełny opis:

Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych najnowszą (koniec XX i początek XXI wieku) literaturą argentyńską oraz stosowanymi przez nią metodami mierzenia się z problematyką społeczną. Semestr rozpoczniemy omówieniem fragmentów reportażu Martina Caparrosa pt. "El interior", w którym mowa jest o tym, jak wygląda XXI-wieczna Argentyna poza Buenos Aires, na głębokiej prowincji. Następnie omawiać będziemy teksty (opowiadania i krótkie powieści, jak również fragmenty bloga), które dotyczą problemów takich jak: 1) dziedzictwo ostatniej dyktatury (1976-1983), zwłaszcza z perspektywy dzieci osób „znikniętych” w tamtym okresie; 2) kryzys gospodarczy przełomu wieków; 3) nowe ruchy religijne i ich konsekwencje; 4) przemoc wobec kobiet; 5) degradacja środowiska.

Literatura:

Almada Selva, "El viento que arrasa";

Bruzzone Félix, "Los topos";

Caparrós Martín, "El interior" (fragmentos);

Enríquez Mariana, "Las cosas que perdimos en el fuego" (uno o dos de los cuentos del tomo);

Kohan Martín," Dos veces junio";

Mairal Pedro, "El año del desierto";

Pérez Mariana Eva, "Diario de una princesa montonera: 110% verdad" (blog);

Petroni Bruno, "Los chicos y las guerras" (uno o dos de los cuentos del tomo);

Schweblin Samanta, "Distancia de rescate".

Efekty uczenia się:

Po semestrze zajęć student:

- dysponuje pogłębioną wiedzą o systemach politycznych Argentyny na przestrzeni jej dziejów (K_W05);

- zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w badaniach nad literaturą, historią literatury i historią (K_W03);

-dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu historii literatury argentyńskiej (K_W08);

- dysponuje uporządkowaną wiedzą niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych zachodzących w Ameryce Łacińskiej, a zwłaszcza w Argentynie (K_W14);

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U01);

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania (K_U06);

- posiada kompetencję językową czynną oraz bierną w zakresie języka hiszpańskiego na poziomie zaawansowanym C2, umożliwiającą czyny udział w debatach na tematy będące przedmiotem zajęć (K_U11, K_U12);

- posiada pogłębione kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach hispanojęzycznych (K_K03).

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- uczestnictwo w zajęciach;

- systematyczna lektura zaproponowanych przez wykładowcę tekstów;

- aktywny udział w zajęciach;

- krótka ustna prezentacja wybranych zagadnień.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)