Argentyńska proza współczesna wobec problemów społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-APW-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Argentyńska proza współczesna wobec problemów społecznych |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów I i II roku studiów II stopnia, zainteresowanych literaturą latynoamerykańską. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych najnowszą (koniec XX i początek XXI wieku) literaturą argentyńską oraz stosowanymi przez nią metodami mierzenia się z problematyką społeczną. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych najnowszą (koniec XX i początek XXI wieku) literaturą argentyńską oraz stosowanymi przez nią metodami mierzenia się z problematyką społeczną. Semestr rozpoczniemy omówieniem fragmentów reportażu Martina Caparrosa pt. "El interior", w którym mowa jest o tym, jak wygląda XXI-wieczna Argentyna poza Buenos Aires, na głębokiej prowincji. Następnie omawiać będziemy teksty (opowiadania i krótkie powieści, jak również fragmenty bloga), które dotyczą problemów takich jak: 1) dziedzictwo ostatniej dyktatury (1976-1983), zwłaszcza z perspektywy dzieci osób „znikniętych” w tamtym okresie; 2) kryzys gospodarczy przełomu wieków; 3) nowe ruchy religijne i ich konsekwencje; 4) przemoc wobec kobiet; 5) degradacja środowiska. |
Literatura: |
Almada Selva, "El viento que arrasa"; Bruzzone Félix, "Los topos"; Caparrós Martín, "El interior" (fragmentos); Enríquez Mariana, "Las cosas que perdimos en el fuego" (uno o dos de los cuentos del tomo); Kohan Martín," Dos veces junio"; Mairal Pedro, "El año del desierto"; Pérez Mariana Eva, "Diario de una princesa montonera: 110% verdad" (blog); Petroni Bruno, "Los chicos y las guerras" (uno o dos de los cuentos del tomo); Schweblin Samanta, "Distancia de rescate". |
Efekty uczenia się: |
Po semestrze zajęć student: - dysponuje pogłębioną wiedzą o systemach politycznych Argentyny na przestrzeni jej dziejów (K_W05); - zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w badaniach nad literaturą, historią literatury i historią (K_W03); -dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu historii literatury argentyńskiej (K_W08); - dysponuje uporządkowaną wiedzą niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych zachodzących w Ameryce Łacińskiej, a zwłaszcza w Argentynie (K_W14); - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U01); - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania (K_U06); - posiada kompetencję językową czynną oraz bierną w zakresie języka hiszpańskiego na poziomie zaawansowanym C2, umożliwiającą czyny udział w debatach na tematy będące przedmiotem zajęć (K_U11, K_U12); - posiada pogłębione kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach hispanojęzycznych (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - uczestnictwo w zajęciach; - systematyczna lektura zaproponowanych przez wykładowcę tekstów; - aktywny udział w zajęciach; - krótka ustna prezentacja wybranych zagadnień. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.