Dydaktyka języka hiszpańskiego 2: nauczanie gimnazjalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-DJH-SN2UE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka hiszpańskiego 2: nauczanie gimnazjalne |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Moduł dydaktyczny dla 2 roku studiów 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie C1 oraz realizacja przedmiotów psychologicznych i pedagogicznych oraz poprzedzających przedmiotów dydaktycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs dydaktyki języka hiszpańskiego na poziomie szkolnictwa gimnazjalnego będący częścią modułu dydaktycznego dającego uprawnienia nauczycielskie. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykonywania pracy nauczyciela języka hiszpańskiego na poziomie szkolnictwa gimnazjalnego. W tym celu poznają podstawy prawne nauczania języka oraz różne teorie dotyczące mechanizmów uczenia się języków obcych oraz metody nauczania, przede wszystkim te najnowsze. Zapoznają się z technikami uczenia rozmaitych elementów komunikacji językowej lingwistycznych i socjolingwistycznych oraz nauczą się rozwijać różne umiejętności swoich uczniów, takie jak pisanie, czytanie, mówienie i rozumienie ze słuchu. Będą umieli zaprogramować kurs językowy mając na uwadze konkretne potrzeby swoich uczniów wynikające z poziomu znajomości języka oraz z indywidualnych sposobów uczenia się, a także z konkretnych celów, dla których uczą się języka. Nauczą się posługiwać rozmaitymi materiałami dydaktycznymi oraz zapoznają się z rynkiem wydawniczym i możliwościami wykonywania pracy nauczyciela języka hiszpańskiego. Podstawa programowa nauczania języków obcych na III etapie edukacyjnym. Cele i treści kształcenia. Europejski system opisu kształcenia językowego i Plan curricular del Instituto Cervantes w nauczaniu gimnazjalnym. Egzaminy zewnętrzne. Egzaminy DELE i egzamin gimnazjalny. Podręczniki i pomoce dydaktyczne. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej w pracy z gimnazjalistami. Program nauczania na III etapie edukacyjnym. Struktura wiedzy przedmiotowej. Rozkład materiału. Planowanie pracy dydaktycznej. Formułowanie celów kształcenia. Organizowanie zajęć i formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Planowanie lekcji i formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Specyfika uczenia się języka na III etapie edukacyjnym. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u gimnazjalistów. Specyfika roli nauczyciela w edukacji gimnazjalnej. Metody, zasady i formy pracy nauczyciela z gimnazjalistami. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych: słuchania, wypowiadania się, czytania i pisania. Ocenianie na III etapie edukacyjnym. Konstruowanie testów i sprawdzianów. |
Literatura: |
1) Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE), J. Sánchez Lobato, I. Santos Gargallo (dirs.), SGEL, Madrid, 2004: obowiązkowo jeden artykuł 2) Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, Consejo de Europa. Departamento de Política Lingüística, Estrasburgo, 2001; Portfolio europeo de las lenguas, Consejo de Europa, Departamento de Política Lingüística.http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf 3) Plan curricular del Instituto Cervantes.http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/ 4) Podstawa programowa 5) Materiały własne. 6) Podręczniki do nauki j. hiszpańskiego. 7) Egzaminy państwowe. 8) Dokumenty oryginalne (prace uczniów). |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę na temat: - dydaktyki i metodyki nauczania języka hiszpańskiego, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu, oraz procesów komunikowania interpersonalnego w działalności dydaktycznej (K_W02, K_W03), - projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce dydaktycznej (K_W08), - metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w nauczaniu języka hiszpańskiego na różnych etapach edukacyjnych oraz posiada wiedzę oraz projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego i etyki zawodu nauczyciela (K_W12, K_W14 i K_W15), w zakresie umiejętności: - posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów (K_U01), - wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów i potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (K_U02, K_U03), - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka hiszpańskiego w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych (K_U05), - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną,, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii oraz potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań oraz wykorzystywać nowoczesne technologie (K_U06, K_U10), - posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z różnymi osobami oraz potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą: zespołem wychowawczym, klasowym (K_U07, K_U08, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15), w zakresie kompetencji społecznych: - jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela (K_K03), - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych (K_K04, K_K06), - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dydaktycznych (K_K05), - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela (K_K10). |
Metody i kryteria oceniania: |
Prace cząstkowe, obecność i praca na zajęciach (należy wykonać prace dodatkowe od trzeciej nieobecności), praca i zaliczenie końcowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.