Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka hiszpańskiego 2: nauczanie gimnazjalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-DJH-SN2UE
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka hiszpańskiego 2: nauczanie gimnazjalne
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Moduł dydaktyczny dla 2 roku studiów 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie C1 oraz realizacja przedmiotów psychologicznych i pedagogicznych oraz poprzedzających przedmiotów dydaktycznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs dydaktyki języka hiszpańskiego na poziomie szkolnictwa gimnazjalnego będący częścią modułu dydaktycznego dającego uprawnienia nauczycielskie.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykonywania pracy nauczyciela języka hiszpańskiego na poziomie szkolnictwa gimnazjalnego. W tym celu poznają podstawy prawne nauczania języka oraz różne teorie dotyczące mechanizmów uczenia się języków obcych oraz metody nauczania, przede wszystkim te najnowsze. Zapoznają się z technikami uczenia rozmaitych elementów komunikacji językowej lingwistycznych i socjolingwistycznych oraz nauczą się rozwijać różne umiejętności swoich uczniów, takie jak pisanie, czytanie, mówienie i rozumienie ze słuchu. Będą umieli zaprogramować kurs językowy mając na uwadze konkretne potrzeby swoich uczniów wynikające z poziomu znajomości języka oraz z indywidualnych sposobów uczenia się, a także z konkretnych celów, dla których uczą się języka. Nauczą się posługiwać rozmaitymi materiałami dydaktycznymi oraz zapoznają się z rynkiem wydawniczym i możliwościami wykonywania pracy nauczyciela języka hiszpańskiego.

Podstawa programowa nauczania języków obcych na III etapie edukacyjnym. Cele i treści kształcenia.

Europejski system opisu kształcenia językowego i Plan curricular del Instituto Cervantes w nauczaniu gimnazjalnym.

Egzaminy zewnętrzne. Egzaminy DELE i egzamin gimnazjalny.

Podręczniki i pomoce dydaktyczne. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej w pracy z gimnazjalistami.

Program nauczania na III etapie edukacyjnym. Struktura wiedzy przedmiotowej. Rozkład materiału. Planowanie pracy dydaktycznej. Formułowanie celów kształcenia.

Organizowanie zajęć i formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Planowanie lekcji i formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.

Specyfika uczenia się języka na III etapie edukacyjnym. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u gimnazjalistów.

Specyfika roli nauczyciela w edukacji gimnazjalnej. Metody, zasady i formy pracy nauczyciela z gimnazjalistami.

Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych: słuchania, wypowiadania się, czytania i pisania.

Ocenianie na III etapie edukacyjnym. Konstruowanie testów i sprawdzianów.

Literatura:

1) Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE), J. Sánchez Lobato, I. Santos Gargallo (dirs.), SGEL, Madrid, 2004: obowiązkowo jeden artykuł

2) Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, Consejo de Europa. Departamento de Política Lingüística, Estrasburgo, 2001; Portfolio europeo de las lenguas, Consejo de Europa, Departamento de Política Lingüística.http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

3) Plan curricular del Instituto Cervantes.http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/

4) Podstawa programowa

5) Materiały własne.

6) Podręczniki do nauki j. hiszpańskiego.

7) Egzaminy państwowe.

8) Dokumenty oryginalne (prace uczniów).

Efekty uczenia się:

Student posiada wiedzę na temat:

- dydaktyki i metodyki nauczania języka hiszpańskiego, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu, oraz procesów komunikowania interpersonalnego w działalności dydaktycznej (K_W02, K_W03),

- projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w

praktyce dydaktycznej (K_W08),

- metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w nauczaniu języka hiszpańskiego na różnych etapach edukacyjnych oraz posiada wiedzę oraz projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego i etyki zawodu nauczyciela (K_W12, K_W14 i K_W15),

w zakresie umiejętności:

- posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów (K_U01),

- wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów i potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (K_U02, K_U03),

- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka hiszpańskiego w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych (K_U05),

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną,, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii oraz potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań oraz wykorzystywać nowoczesne technologie (K_U06, K_U10),

- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z

różnymi osobami oraz potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą: zespołem wychowawczym, klasowym (K_U07, K_U08, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15),

w zakresie kompetencji społecznych:

- jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela (K_K03),

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie

potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;

dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w

trakcie realizowania działań dydaktycznych (K_K04, K_K06),

- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania

działań dydaktycznych (K_K05),

- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność

realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z

roli nauczyciela (K_K10).

Metody i kryteria oceniania:

Prace cząstkowe, obecność i praca na zajęciach (należy wykonać prace dodatkowe od trzeciej nieobecności), praca i zaliczenie końcowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)