Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka portugalskiego jako języka obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-DP-2U
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka portugalskiego jako języka obcego
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Przedmioty dedykowane dla specjalności hiszpańskiej studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka portugalskiego na poziomie B2 i ogólna orientacja w kwestiach nauczania języków obcych.

Tryb prowadzenia:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ten zakłada refleksję nad teoretyczno-metodologicznymi paradygmatami nauczania języków obcych. Celem jest wskazanie studentom narzędzi językowych, omówienie metod i materiałów niezbędnych w planowaniu i rozwijaniu treści w nauczaniu języków. Celem jest także pogłębienie znajomości metodologii w nauczaniu Języka Portugalskiego jako obcego, co wymaga sprofilowanego podejścia z uwagi na specyfikę nauczanego języka.

Pełny opis:

Cele:

a) rozwinięcie świadomości deontologicznej, która ma wpływać na planowaną praktykę nauczania;

b) dyskusja nad kwestiami teoretycznymi i metodologicznymi nauczania języków, mającymi uświadomić istotność kwestii świadomego kształcenia w modelu nauka/nauczanie portugalskiego jako języka obcego;

c) refleksja i uzasadnienie podejmowania decyzji dydaktyczno-pedagogicznych w planowaniu procesu nauka/nauczanie portugalskiego jako języka obcego;

d) tworzenie tekstów teoretycznych i praktycznych w obszarze portugalskiego jako języka obcego.

Treści:

Założenia wstępne w nauczaniu języków (L2/LE);

Nauczyciel języka obcego;

Dokumenty i materiały pedagogiczne: QUECR, podręcznik i zeszyty ćwiczeń;

Język i kultura na zajęciach języka obcego;

Polityka językowa w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego;

TIC w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego;

Składowe planowania kolejności wprowadzania wiadomości w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego

Literatura:

Bibliografia podstawowa:

Bizarro, R., Moreira, M. A. & Flores, C. M. (2012). Português Língua Não Materna: investigação e ensino. Poto: LIDEL.

Conselho da Europa & Comissão Europeia. (2001). Mochila pedagógica sobre aprendizagem intercultural. Estrasburgo: Edições do Conselho da Europa.

Brown, D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. New York: San Francisco State University.

Conselho da Europa (2001). Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas aprendizagem, ensino, avaliação. Coleção Perspectivas Atuais/Educação. Porto: Edições Asa.

Duarte, I. M. (2016). Português, língua pluricêntrica: que português ensinar em aulas de língua estrangeira? In Andrade, C. A. B. A., Micheletti, G., Seara I. R. (Orgs.). Memória Discurso E Tecnologia. São Paulo: Terracota Editora, 217-236.

Libanêo, J. C. (1994). Didatica. São Paulo: Cortez.

Ur, P. (1996). A course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Bibliografia uzupełniająca:

Materiały dodatkowe podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

Na koniec semestru uczestnicy kursu:

a) posiadać będą pogłębioną wiedzę o materiałach wpływających na naukę/nauczanie portugalskiego jako języka obcego;

b) posiadać będą pogłębioną wiedzę o efektywnych i sprofilowanych metodach oraz strategiach nauczania/nauki portugalskiego jako języka obcego;

c) posiadać będą zdolność selekcji i profilowania wiedzy teoretycznej i metodologii w odniesieniu do wieku, etapu i rytmu zdobywania wiedzy przez uczniów;

d) posiadać będą zdolność oceny i planowania nauki/nauczania przy pomocy zróżnicowanego instrumentarium dostosowanego do nauki/nauczania portugalskiego jako języka obcego;

e) posiadać będą zdolność refleksji krytycznej w odniesieniu do swojej praktyki i wiedzy dydaktyczno-pedagogicznej, a także wobec zaangażowania uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia dzielić się będą na segmenty teoretyczno-praktyczne, w ramach których przedstawiane i dyskutowane będą lektury wcześniej rzygotowane przez słuchaczy. Metodologia przedmiotu zakłada pracę własną, współpracę i wspólne ocenianie poprzez angażaowanie studentów w pracę wspólną i reflekscję nad treściami, a także formułowanie samooceny.

Sposób oceny:

Ocena odbywa się w modelu ciągłym i bierze pod uwagę:

a) test pisemny 40%

b) zadania praktyczne 50%

c) udział w zajęciach 10%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)