Dydaktyka języka portugalskiego jako języka obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-DP-2U |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka portugalskiego jako języka obcego |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Przedmioty dedykowane dla specjalności hiszpańskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka portugalskiego na poziomie B2 i ogólna orientacja w kwestiach nauczania języków obcych. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten zakłada refleksję nad teoretyczno-metodologicznymi paradygmatami nauczania języków obcych. Celem jest wskazanie studentom narzędzi językowych, omówienie metod i materiałów niezbędnych w planowaniu i rozwijaniu treści w nauczaniu języków. Celem jest także pogłębienie znajomości metodologii w nauczaniu Języka Portugalskiego jako obcego, co wymaga sprofilowanego podejścia z uwagi na specyfikę nauczanego języka. |
Pełny opis: |
Cele: a) rozwinięcie świadomości deontologicznej, która ma wpływać na planowaną praktykę nauczania; b) dyskusja nad kwestiami teoretycznymi i metodologicznymi nauczania języków, mającymi uświadomić istotność kwestii świadomego kształcenia w modelu nauka/nauczanie portugalskiego jako języka obcego; c) refleksja i uzasadnienie podejmowania decyzji dydaktyczno-pedagogicznych w planowaniu procesu nauka/nauczanie portugalskiego jako języka obcego; d) tworzenie tekstów teoretycznych i praktycznych w obszarze portugalskiego jako języka obcego. Treści: Założenia wstępne w nauczaniu języków (L2/LE); Nauczyciel języka obcego; Dokumenty i materiały pedagogiczne: QUECR, podręcznik i zeszyty ćwiczeń; Język i kultura na zajęciach języka obcego; Polityka językowa w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego; TIC w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego; Składowe planowania kolejności wprowadzania wiadomości w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego |
Literatura: |
Bibliografia podstawowa: Bizarro, R., Moreira, M. A. & Flores, C. M. (2012). Português Língua Não Materna: investigação e ensino. Poto: LIDEL. Conselho da Europa & Comissão Europeia. (2001). Mochila pedagógica sobre aprendizagem intercultural. Estrasburgo: Edições do Conselho da Europa. Brown, D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. New York: San Francisco State University. Conselho da Europa (2001). Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas aprendizagem, ensino, avaliação. Coleção Perspectivas Atuais/Educação. Porto: Edições Asa. Duarte, I. M. (2016). Português, língua pluricêntrica: que português ensinar em aulas de língua estrangeira? In Andrade, C. A. B. A., Micheletti, G., Seara I. R. (Orgs.). Memória Discurso E Tecnologia. São Paulo: Terracota Editora, 217-236. Libanêo, J. C. (1994). Didatica. São Paulo: Cortez. Ur, P. (1996). A course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Bibliografia uzupełniająca: Materiały dodatkowe podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Na koniec semestru uczestnicy kursu: a) posiadać będą pogłębioną wiedzę o materiałach wpływających na naukę/nauczanie portugalskiego jako języka obcego; b) posiadać będą pogłębioną wiedzę o efektywnych i sprofilowanych metodach oraz strategiach nauczania/nauki portugalskiego jako języka obcego; c) posiadać będą zdolność selekcji i profilowania wiedzy teoretycznej i metodologii w odniesieniu do wieku, etapu i rytmu zdobywania wiedzy przez uczniów; d) posiadać będą zdolność oceny i planowania nauki/nauczania przy pomocy zróżnicowanego instrumentarium dostosowanego do nauki/nauczania portugalskiego jako języka obcego; e) posiadać będą zdolność refleksji krytycznej w odniesieniu do swojej praktyki i wiedzy dydaktyczno-pedagogicznej, a także wobec zaangażowania uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia dzielić się będą na segmenty teoretyczno-praktyczne, w ramach których przedstawiane i dyskutowane będą lektury wcześniej rzygotowane przez słuchaczy. Metodologia przedmiotu zakłada pracę własną, współpracę i wspólne ocenianie poprzez angażaowanie studentów w pracę wspólną i reflekscję nad treściami, a także formułowanie samooceny. Sposób oceny: Ocena odbywa się w modelu ciągłym i bierze pod uwagę: a) test pisemny 40% b) zadania praktyczne 50% c) udział w zajęciach 10% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.