Druki ulotne i początki dziennikarstwa w barokowej Hiszpanii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-DUPD-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Druki ulotne i początki dziennikarstwa w barokowej Hiszpanii |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość literatury i historii Hiszpanii |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z historią prasy oraz dawnymi gatunkami prasowymi uprawianymi w Hiszpanii w XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią badań nad drukami ulotnymi, które obejmują analizę elementów para tekstualnych i strategii zachęcających do lektury tekstów; analizę krytyczną tekstu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych środków retorycznych, a także analizę porównawczą druków ulotnych z innymi świadectwami epoki i utworami literackimi, dla których mogły stanowić źródło inspiracji. Student zapoznaje się również z zasadami transkrypcji i edycji krytycznej druków ulotnych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z historią prasy oraz dawnymi gatunkami prasowymi uprawianymi w Hiszpanii w XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią badań nad drukami ulotnymi, które obejmują analizę elementów para tekstualnych i strategii zachęcających do lektury tekstów; analizę krytyczną tekstu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych środków retorycznych, a także analizę porównawczą druków ulotnych z innymi świadectwami epoki i utworami literackimi, dla których mogły stanowić źródło inspiracji. Student zapoznaje się również z zasadami transkrypcji i edycji krytycznej druków ulotnych. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: 1. Początki prasy jako zjawiska paneuropejskiego 2. Czynniki warunkujące rozwój prasy w barokowej Hiszpanii 3. Obieg informacji w Europie 4. Kanały komunikacyjne i wymiana informacji 5. Autorzy, tłumacze, wydawcy druków ulotnych w Hiszpanii 6. Czytelnictwo i odbiór społeczny druków ulotnych 7. Typologia gatunków prasowych w Hiszpanii 8. Tematyka hiszpańskich druków ulotnych: polityczna, religijna, sensacyjna 9. Funkcja informacyjna i propagandowa druków ulotnych 10. Elementy paratekstualne druków ulotnych: kompozycja strony tytułowej, tytuł relacji, ilustracje, dedykacje, przedmowy 11. Analiza krytyczna i porównawcza druków ulotnych 12. Zasady transkrypcji i edycji krytycznej druków ulotnych |
Literatura: |
1. B. Dooley , S. A. Baron, The Politics of Information in Early Modern Europe, London, New York, Routlegde, 2005. http://cachescan.bcub.ro/e-book/ADRIANA_Taylor%20&%20Francis_24%20sep/559436.pdf 2. A. Briggs, P. Burke, Social History of Media: From Gutenberg to Internet, Cambridge, Polity Press, 2006 3. G. Ciappelli, V. Nider, La invención de las noticias: las relaciones de sucesos entre la literatura y la información (siglos XVI-XVIII), Trento, Universota degli Studi di Trento, 2017. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=711406 4. J. Drob, Obieg informacji w Europie w połowie XVII wieku, w świetle drukowanych i rękopiśmiennych gazet w zbiorach watykańskich, Lublin, KUL, 1993. 5. E. Eisenstein, The Printing Revolution in Early Modern Europe, Cambridge, Cambridge University Press, 1983. 6. R. Chartier, C. Espejo, La aparición del periodismo en Europa. Comunicacón y propaganda en el Barroco, Madrid, Marcial Pons, 2012. https://books.google.pl/books?id=3ME3v3TfPqEC&pg=PA131&lpg=PA131&dq=Espa%C3%B1a+y+el+mundo+mediterr%C3%A1neo+a+trav%C3%A9s+de+las+relaciones+de+sucesos:+actas+del+IV+Coloquio+Internacional+sobre+Relaciones+de+Sucesos&source=bl&ots=gSyi1UHzwX&sig=ACfU3U0NpzI23NNG1kFMG7iF8r0Ggb0WvQ&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiF3aSuwNfpAhXptYsKHcZbCkMQ6AEwBHoECAoQAQ#v=onepage&q=Espa%C3%B1a%20y%20el%20mundo%20mediterr%C3%A1neo%20a%20trav%C3%A9s%20de%20las%20relaciones%20de%20sucesos%3A%20actas%20del%20IV%20Coloquio%20Internacional%20sobre%20Relaciones%20de%20Sucesos&f=false 7. H. Ettinghausen, How the Press Began. The Pre-Periodical Printed News in Early Modern Europe, A Coruna, SIELAE, 2015. https://www.janusdigital.es/anexo.htm?id=7 8. J. García López, S. Boadas, Las relaciones de sucesos en los cambios políticos y sociales de la Europa Moderna, Bellaterra, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions, 2015. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2015/144609/stuarmon_a2015n6.pdf 9. S. López Poza, N. Pena Sueiro, La fiesta. Actas del II Seminario de Relaciones de Sucesos (A Coruña 13-15 de julio de 1998), Ferrol, Sociedad de Cultura Valle Inclán, Colección SIELAE, 1999. http://www.siers.es/upload/actas/22/siers_actas_ii.pdf 10. M. Cruz García de Enterría, Las Relaciones de Sucesos en España (1500-1700). Actas del Primer Coloquio Internacional (Alcalá de Henares, 8,9,10 de junio de 1995), Alcalá, La Sorbonne, Universidad de Alcalá, 1996. http://www.siers.es/upload/actas/23/siers_actas_i.pdf 11. P. M. Cátedra García, M.E.Díaz Tena, Géneros editoriales y relaciones de sucesos en la Edad Moderna, Salamanca, Siers-SEMYR, 2013. http://www.siers.es/upload/actas/18/catedra%20&%20diaz%20tena%20acta%20siers%202013.pdf 12. A. Pettegree, The invention of News. How the World came to know about itself, Great Britain, 2015. 13. J. Raymond, N. Moxham, News Networks in Early Modern Europe, Leiden, Brill, 2016. https://brill.com/view/book/edcoll/9789004277199/B9789004277199-s002.xml 14. A. Paba, Andrés G., Encuentro de civilizaciones (1500-1750): informar, narrar, celebrar: actas del tercer Coloquio Internacional sobre relaciones de sucesos, Calgari, 5-8 de septiembre de 2001, ed. Alcalá, Universidad de Alcalá, 2003. http://www.siers.es/upload/actas/21/siers_actas_iii.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W04, K_W06 student ma podstawową wiedze na temat metodologii badań nad hiszpańskimi drukami ulotnymi student ma podstawową wiedze na temat zasad transkrypcji i edycji krytycznej hiszpańskich druków ulotnych K_W05 student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii prasy i gatunków prasowych kultywowanych w Hiszpanii w XVII w. K_W03 student ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów literackich i kulturowych zachodzących w hiszpańskim Złotego Wieku Umiejętności: K_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu badań nad hiszpańskimi drukami ulotnymi student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie badań nad hiszpańskimi drukami ulotnymi K_U02 student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U3 student potrafi dokonać transkrypcji tekstu i sporządzić edycję krytyczną druków ulotnych student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych w języku hiszpańskim z zakresu początków prasy w Hiszpanii Kompetencje społeczne: K_K01 student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie K_K02 student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach opartej na lekturze wybranych materiałów, prezentacja referatu związanego z tematem zajęć i opracowanie edycji krytycznej wybranego druku ulotnego. |
Praktyki zawodowe: |
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych lektur, esejów lub prezentacji przeprowadzanych on-line. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów np. Google Meet lub mailowo. Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem. Praca semestralna powinna zostać złożona mailowo w formie elektronicznej do końca trwania zajęć. dyżur w piątek w godz. 15.30-16.30 (w formie mailowej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.