Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Druki ulotne i początki dziennikarstwa w barokowej Hiszpanii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-DUPD-U
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Druki ulotne i początki dziennikarstwa w barokowej Hiszpanii
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość literatury i historii Hiszpanii



Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z historią prasy oraz dawnymi gatunkami prasowymi uprawianymi w Hiszpanii w XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią badań nad drukami ulotnymi, które obejmują analizę elementów para tekstualnych i strategii zachęcających do lektury tekstów; analizę krytyczną tekstu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych środków retorycznych, a także analizę porównawczą druków ulotnych z innymi świadectwami epoki i utworami literackimi, dla których mogły stanowić źródło inspiracji. Student zapoznaje się również z zasadami transkrypcji i edycji krytycznej druków ulotnych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z historią prasy oraz dawnymi gatunkami prasowymi uprawianymi w Hiszpanii w XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią badań nad drukami ulotnymi, które obejmują analizę elementów para tekstualnych i strategii zachęcających do lektury tekstów; analizę krytyczną tekstu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych środków retorycznych, a także analizę porównawczą druków ulotnych z innymi świadectwami epoki i utworami literackimi, dla których mogły stanowić źródło inspiracji. Student zapoznaje się również z zasadami transkrypcji i edycji krytycznej druków ulotnych.

Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres:

1. Początki prasy jako zjawiska paneuropejskiego

2. Czynniki warunkujące rozwój prasy w barokowej Hiszpanii

3. Obieg informacji w Europie

4. Kanały komunikacyjne i wymiana informacji

5. Autorzy, tłumacze, wydawcy druków ulotnych w Hiszpanii

6. Czytelnictwo i odbiór społeczny druków ulotnych

7. Typologia gatunków prasowych w Hiszpanii

8. Tematyka hiszpańskich druków ulotnych: polityczna, religijna, sensacyjna

9. Funkcja informacyjna i propagandowa druków ulotnych

10. Elementy paratekstualne druków ulotnych: kompozycja strony tytułowej, tytuł relacji, ilustracje, dedykacje, przedmowy

11. Analiza krytyczna i porównawcza druków ulotnych

12. Zasady transkrypcji i edycji krytycznej druków ulotnych

Literatura:

1. B. Dooley , S. A. Baron, The Politics of Information in Early Modern Europe, London, New York, Routlegde, 2005. http://cachescan.bcub.ro/e-book/ADRIANA_Taylor%20&%20Francis_24%20sep/559436.pdf

2. A. Briggs, P. Burke, Social History of Media: From Gutenberg to Internet, Cambridge, Polity Press, 2006

3. G. Ciappelli, V. Nider, La invención de las noticias: las relaciones de sucesos entre la literatura y la información (siglos XVI-XVIII), Trento, Universota degli Studi di Trento, 2017. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=711406

4. J. Drob, Obieg informacji w Europie w połowie XVII wieku, w świetle drukowanych i rękopiśmiennych gazet w zbiorach watykańskich, Lublin, KUL, 1993.

5. E. Eisenstein, The Printing Revolution in Early Modern Europe, Cambridge, Cambridge University Press, 1983.

6. R. Chartier, C. Espejo, La aparición del periodismo en Europa. Comunicacón y propaganda en el Barroco, Madrid, Marcial Pons, 2012. https://books.google.pl/books?id=3ME3v3TfPqEC&pg=PA131&lpg=PA131&dq=Espa%C3%B1a+y+el+mundo+mediterr%C3%A1neo+a+trav%C3%A9s+de+las+relaciones+de+sucesos:+actas+del+IV+Coloquio+Internacional+sobre+Relaciones+de+Sucesos&source=bl&ots=gSyi1UHzwX&sig=ACfU3U0NpzI23NNG1kFMG7iF8r0Ggb0WvQ&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiF3aSuwNfpAhXptYsKHcZbCkMQ6AEwBHoECAoQAQ#v=onepage&q=Espa%C3%B1a%20y%20el%20mundo%20mediterr%C3%A1neo%20a%20trav%C3%A9s%20de%20las%20relaciones%20de%20sucesos%3A%20actas%20del%20IV%20Coloquio%20Internacional%20sobre%20Relaciones%20de%20Sucesos&f=false

7. H. Ettinghausen, How the Press Began. The Pre-Periodical Printed News in Early Modern Europe, A Coruna, SIELAE, 2015. https://www.janusdigital.es/anexo.htm?id=7

8. J. García López, S. Boadas, Las relaciones de sucesos en los cambios políticos y sociales de la Europa Moderna, Bellaterra, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions, 2015. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2015/144609/stuarmon_a2015n6.pdf

9. S. López Poza, N. Pena Sueiro, La fiesta. Actas del II Seminario de Relaciones de Sucesos (A Coruña 13-15 de julio de 1998), Ferrol, Sociedad de Cultura Valle Inclán, Colección SIELAE, 1999. http://www.siers.es/upload/actas/22/siers_actas_ii.pdf

10. M. Cruz García de Enterría, Las Relaciones de Sucesos en España (1500-1700). Actas del Primer Coloquio Internacional (Alcalá de Henares, 8,9,10 de junio de 1995), Alcalá, La Sorbonne, Universidad de Alcalá, 1996. http://www.siers.es/upload/actas/23/siers_actas_i.pdf

11. P. M. Cátedra García, M.E.Díaz Tena, Géneros editoriales y relaciones de sucesos en la Edad Moderna, Salamanca, Siers-SEMYR, 2013. http://www.siers.es/upload/actas/18/catedra%20&%20diaz%20tena%20acta%20siers%202013.pdf

12. A. Pettegree, The invention of News. How the World came to know about itself, Great Britain, 2015.

13. J. Raymond, N. Moxham, News Networks in Early Modern Europe, Leiden, Brill, 2016. https://brill.com/view/book/edcoll/9789004277199/B9789004277199-s002.xml

14. A. Paba, Andrés G., Encuentro de civilizaciones (1500-1750): informar, narrar, celebrar: actas del tercer Coloquio Internacional sobre relaciones de sucesos, Calgari, 5-8 de septiembre de 2001, ed. Alcalá, Universidad de Alcalá, 2003. http://www.siers.es/upload/actas/21/siers_actas_iii.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W04, K_W06

student ma podstawową wiedze na temat metodologii badań nad hiszpańskimi drukami ulotnymi

student ma podstawową wiedze na temat zasad transkrypcji i edycji krytycznej hiszpańskich druków ulotnych

K_W05

student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii prasy i gatunków prasowych kultywowanych w Hiszpanii w XVII w.

K_W03

student ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów literackich i kulturowych zachodzących w hiszpańskim Złotego Wieku

Umiejętności:

K_U01

student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu badań nad hiszpańskimi drukami ulotnymi

student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie badań nad hiszpańskimi drukami ulotnymi

K_U02

student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U3

student potrafi dokonać transkrypcji tekstu i sporządzić edycję krytyczną druków ulotnych

student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych w języku hiszpańskim z zakresu początków prasy w Hiszpanii

Kompetencje społeczne:

K_K01

student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie

K_K02

student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach opartej na lekturze wybranych materiałów, prezentacja referatu związanego z tematem zajęć i opracowanie edycji krytycznej wybranego druku ulotnego.

Praktyki zawodowe:

W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych lektur, esejów lub prezentacji przeprowadzanych on-line. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów np. Google Meet lub mailowo.

Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem. Praca semestralna powinna zostać złożona mailowo w formie elektronicznej do końca trwania zajęć.

dyżur w piątek w godz. 15.30-16.30 (w formie mailowej)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)