Emblematyka i dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-EID-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Emblematyka i dydaktyka |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość historii literatury hiszpańskiej oraz sztuki hiszpańskiej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie źródeł gatunku emblematycznego, jego struktury kompozycyjnej oraz funkcji, jakie pełni w utworach literackich i dziełach sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji dydaktycznej. Ponadto studenci poznają możliwości zastosowania kompozycji emblematycznych w procesie dydaktycznym. |
Pełny opis: |
Zakres zajęć obejmuje wprowadzenie do teorii emblematyki ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu w procesie poznawczym człowieka, koncepcji alegorii i metafory wizualnej, metod mnemotechnicznych oraz idei systemu komunikacji łączącego formy werbalne i wizualne. Student rozumie znaczenie znajomości konstrukcji słowno-obrazowych dla interpretacji hiszpańskich utworów literackich i dzieł sztuki, a także doskonali umiejętność ich odczytywania na wybranych przykładach. Ponadto nabywa praktycznych umiejętności ich tworzenia oraz wykorzystania w procesie dydaktycznym jako elementu gry/zabawy, w myśl zasady "uczyć bawiąc". 1. Źródła emblematyki hiszpańskiej 2. Tematyka i typologia kompozycji emblematycznych: hieroglify, imprezy, emblematy 3. Struktura emblematu w świetle teorii poznania 4. Retoryczne korzenie emblematyki 5. Emblematyka i sztuka pamięci 6. Funkcja perswazyjna emblematów 7. Aspekt wizualny w emblematyce 8. Emblematyka jako uniwersalny system komunikacji 9. Kompozycje emblematyczne w literaturze i sztuce hiszpańskiej 10. Emblematyka w nauczaniu uniwersyteckim |
Literatura: |
1. A. Alciato, Emblemas, Madrid, Akal, 1985. 2. A. Bernat Vistarini, J. T. Cull, Enciclopedia de Emblemas Españoles Ilustrados, Madrid, Akal, 1999. 3. M. Daly (ed.), Emblem Scholarship. Directions and Developments. A Tribute to Gabriel Hornstein, Turnhout, Brepoll, 2005. 4. U. Eco, La búsqueda de la lengua perfecta, Barcelona, Grijalbo-Mondadori, 1994. 5. A. Egido, De la mano de Artemia: literatura emblemática, mnemotecnia y arte en el Siglo de Oro, Universitat de les Illes Balears, José J. de Olañeta, 2004. 6. H. Gombrich, Imágenes simbólicas: estudios sobre el arte del Renacimiento, Madrid, Alianza, 1983. 7. A. Henkel, A. Schone, Emblemata.Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1976. 8. M. P. López-Peláez Casellas, "La literatura emblemática en una educación universitaria de corte posmoderno", Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 26, 1, 2014, 103-118. 9. J.A. Maravall, "La literatura de emblemas en el contexto de la sociedad barroca", Teatro y literatura en la sociedad barroca, Barcelona, Crítica, 1990, 92-118. 10. V. Mínguez, Los reyes solares: iconografía astral de la monarquía hispánica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2001. 11. V. Mínguez (ed.), Del libro de emblemas a la ciudad simbólica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2000. 12. C. Ripa, Iconología, Madrid, Akal, 1987 13. F. Rodríguez de la Flor, Emblemas. Lecturas de imagen simbólica, Madrid, Alianza, 1995. 14. B. Skinfill Nogal (ed.), E. Gómez Bravo, Las dimensiones del arte emblemático, Zamora, El Colegio de Michoacán, 2002. 15. Frances A. Yates, El arte de la memoria, Madrid, Siruela, 2011. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: K_W03 student zna terminologię używaną w opisie kompozycji emblematycznych K_W14 student ma wiedzę na temat źródeł i funkcji gatunku emblematycznego K_W13 student ma wiedzę niezbędną w analizie konstrukcji emblematycznych zawartych w hiszpańskich utworach literackich i dziełach sztuki K_W11 student ma wiedzę na temat możliwosci wykorzystania kompozycji emblematycznych w dydaktyce student zna strukturę kompozycji emblematycznych i jej rolę w procesie uczenia się i zapamiętywania przekazywanych treści umiejętności: K_U01 K_U05 K_U08 student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację emblematów zawartych w hiszpańskich utworach literackich i dziełach sztuki student umie określić funkcje emblematów i ich miejsce w procesie historyczno-kulturowym student potrafi tworzyć kompozycje emblematyczne i wykorzystywać je w procesie dydaktycznym K_U02 student potrafi korzystać ze źródeł i literatury obcojęzycznej dotyczącej emblematyki hiszpańskiej student selekcjonuje i porządkuje informacje uzyskane w procesie uczenia się student umie oceniać krytycznie poznawane treści K_U07 K_U10 student ma umiejętność prezentacji swoich prac w rożnych formach i rożnych mediach kompetencje społeczne: K_K02 student potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób K_K06 student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii |
Metody i kryteria oceniania: |
Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć oraz zaliczenie testu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.