Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emblematyka i dydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-EID-U
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emblematyka i dydaktyka
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość historii literatury hiszpańskiej oraz sztuki hiszpańskiej.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie źródeł gatunku emblematycznego, jego struktury kompozycyjnej oraz funkcji, jakie pełni w utworach literackich i dziełach sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji dydaktycznej. Ponadto studenci poznają możliwości zastosowania kompozycji emblematycznych w procesie dydaktycznym.

Pełny opis:

Zakres zajęć obejmuje wprowadzenie do teorii emblematyki ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu w procesie poznawczym człowieka, koncepcji alegorii i metafory wizualnej, metod mnemotechnicznych oraz idei systemu komunikacji łączącego formy werbalne i wizualne. Student rozumie znaczenie znajomości konstrukcji słowno-obrazowych dla interpretacji hiszpańskich utworów literackich i dzieł sztuki, a także doskonali umiejętność ich odczytywania na wybranych przykładach. Ponadto nabywa praktycznych umiejętności ich tworzenia oraz wykorzystania w procesie dydaktycznym jako elementu gry/zabawy, w myśl zasady "uczyć bawiąc".

1. Źródła emblematyki hiszpańskiej

2. Tematyka i typologia kompozycji emblematycznych: hieroglify, imprezy, emblematy

3. Struktura emblematu w świetle teorii poznania

4. Retoryczne korzenie emblematyki

5. Emblematyka i sztuka pamięci

6. Funkcja perswazyjna emblematów

7. Aspekt wizualny w emblematyce

8. Emblematyka jako uniwersalny system komunikacji

9. Kompozycje emblematyczne w literaturze i sztuce hiszpańskiej

10. Emblematyka w nauczaniu uniwersyteckim

Literatura:

1. A. Alciato, Emblemas, Madrid, Akal, 1985.

2. A. Bernat Vistarini, J. T. Cull, Enciclopedia de Emblemas Españoles Ilustrados, Madrid, Akal, 1999.

3. M. Daly (ed.), Emblem Scholarship. Directions and Developments. A Tribute to Gabriel Hornstein, Turnhout, Brepoll, 2005.

4. U. Eco, La búsqueda de la lengua perfecta, Barcelona, Grijalbo-Mondadori, 1994.

5. A. Egido, De la mano de Artemia: literatura emblemática, mnemotecnia y arte en el Siglo de Oro, Universitat de les Illes Balears, José J. de Olañeta, 2004.

6. H. Gombrich, Imágenes simbólicas: estudios sobre el arte del Renacimiento, Madrid, Alianza, 1983.

7. A. Henkel, A. Schone, Emblemata.Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1976.

8. M. P. López-Peláez Casellas, "La literatura emblemática en una educación universitaria de corte posmoderno", Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 26, 1, 2014, 103-118.

9. J.A. Maravall, "La literatura de emblemas en el contexto de la sociedad barroca", Teatro y literatura en la sociedad barroca, Barcelona, Crítica, 1990, 92-118.

10. V. Mínguez, Los reyes solares: iconografía astral de la monarquía hispánica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2001.

11. V. Mínguez (ed.), Del libro de emblemas a la ciudad simbólica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2000.

12. C. Ripa, Iconología, Madrid, Akal, 1987

13. F. Rodríguez de la Flor, Emblemas. Lecturas de imagen simbólica, Madrid, Alianza, 1995.

14. B. Skinfill Nogal (ed.), E. Gómez Bravo, Las dimensiones del arte emblemático, Zamora, El Colegio de Michoacán, 2002.

15. Frances A. Yates, El arte de la memoria, Madrid, Siruela, 2011.

Efekty uczenia się:

wiedza:

K_W03

student zna terminologię używaną w opisie kompozycji emblematycznych

K_W14

student ma wiedzę na temat źródeł i funkcji gatunku emblematycznego

K_W13

student ma wiedzę niezbędną w analizie konstrukcji emblematycznych zawartych w hiszpańskich utworach literackich i dziełach sztuki

K_W11

student ma wiedzę na temat możliwosci wykorzystania kompozycji emblematycznych w dydaktyce

student zna strukturę kompozycji emblematycznych i jej rolę w procesie uczenia się i zapamiętywania przekazywanych treści

umiejętności:

K_U01

K_U05

K_U08

student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację emblematów zawartych w hiszpańskich utworach literackich i dziełach sztuki

student umie określić funkcje emblematów i ich miejsce w procesie historyczno-kulturowym

student potrafi tworzyć kompozycje emblematyczne i wykorzystywać je w procesie dydaktycznym

K_U02

student potrafi korzystać ze źródeł i literatury obcojęzycznej dotyczącej emblematyki hiszpańskiej

student selekcjonuje i porządkuje informacje uzyskane w procesie uczenia się

student umie oceniać krytycznie poznawane treści

K_U07

K_U10

student ma umiejętność prezentacji swoich prac w rożnych formach i rożnych mediach

kompetencje społeczne:

K_K02

student potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób

K_K06

student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii

Metody i kryteria oceniania:

Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć oraz zaliczenie testu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)