Historia Ameryki Łacińskiej XIX i XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HAŁ-MGR-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Ameryki Łacińskiej XIX i XX w. |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Student musi mieć ukończone studia licencjackie i zdany egzamin licencjacki. Konieczna jest biegła znajomość jezyka hiszpańskiego, ew. portugalskiego (język źródeł), wskazana jest także znajomość przynajmniej jeszcze jednego języka obcego (najczęściej anglo- lub francuskojęzyczna literatura przedmiotu). Student powinien dysponować wiedzą nabytą w trakcie zajeć z historii, mieć podstawową umiejętność analizy i interpretacji tekstów. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium jest przeznaczone głównie dla studentów zainteresowanych najnowszą historią polityczną i społeczną Ameryki Łacińskiej, specyfiką zachodzących tam procesów, z uwzględnieniem ujęcia porównawczego. Wśród tematów podejmowanych prac pojawiają się zarówno prezentacje istotnych zjawisk czy przełomowych wydarzeń politycznych jak też kwestie z pogranicza historii, socjologii, antropologii. Poza tekstami i tematami proponowanymi przez prowadzącego zakłada się realizację tematów zgłaszanych przez seminarzystów. |
Pełny opis: |
Seminarium jest przeznaczone dla studentów zainteresowanych historia i współczesnością krajów regionu (tematyka proponowanych prac wkracza także w wiek XXI), ze szczególnym uwzględnieniem problematyki tożsamości narodowych/etnicznych/lokalnych, procesów narodotwórczych, stosunków międzyetnicznych, migracji. W programie zajęć, oprócz prezentowania bibliografii i dyskutowania kolejnych wersji konspektów, przewidziane są zajęcia warsztatowe w postaci analizy tekstów źródłowych (dobieranych w zależności od zaproponowanych tematów). Natomiast zajęcia w zaawansowanej już fazie (3. i 4. semestr) służą przede wszystkim pracy nad powstającymi rozprawami studentów, koncentrując się na doprecyzowaniu tematów, tytułów rozdziałów, podrozdziałów, etc., dyskusji nas przedstawianymi roborczymi wersjami fragmentów prac. Wszystko to przewidziane jest jako zajęcia w grupie, dyskusje, swego rodzaju "burze mózgów", które pomagają piszącym w formułowaniu tematów, a następnie kompozycji poszczególnych rozdziałów pracy magisterskiej. |
Literatura: |
Dobór lektur i tekstów źródłowych w zależności od zgłaszanych tematów prac. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu czterech semestrów seminarium student powinien napisać i przedstawić do obrony pracę magisterską na wybrany przez siebie i zaaprobowany przez prowadzącego temat. Oprócz wiedzy w obszarze wybranego tematu, w trakcie zajęć student nabywa kompetencji w zakresie zdobywania, organizacji i selekcji potrzebnych do napisania pracy materiałów, redakcji tekstu oraz publicznej prezentacji i dyskutowania swoich tez. Po zaliczeniu seminarium student rozumie powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02), zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03), zna terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studentów iberystyki (K_W05), potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02), potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział studenta w zajeciach, w dyskusjach na temat analizowanych tekstów teoretycznych i źródłowych. Student zobowiązany jest także do przygotowania zadanych referatów na temat związany z jego indywidualną pracą i/lub prezentacji fragmentów swojej pracy magisterskiej. Podstawą zaliczenia 1. roku seminarium jest przedstawienie ostatecznego konspektu i bibliografii pracy, na koniec 2. roku student zobowiązany jest do złożenia tekstu ukończonej pracy. Przewidziane jest odbywanie zajęć w sali, jednak forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemiologicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na UW, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.