Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i kultura Hiszpanii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HIKH-SEM-MGR
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia i kultura Hiszpanii
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Celem seminarium jest zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami metodologicznymi z zakresu historii, niezbędnymi do

napisania pracy magisterskiej.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Historia i społeczeństwo Hiszpanii XIX - XXI wieku

Historia hiszpańskiego katolicyzmu

Katalonia na przestrzeni wieków

Najnowsze problemy polityczne i gospodarcze Hiszpanii

Hiszpańska kultura masowa: TV, kino, piosenka

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii XIX i XX wieku. Ponadto szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Kościoła hiszpańskiego i hiszpańskiej religijności (cały okres dziejów Hiszpanii); Katalonia, jej historia i kultura; studia interdyscyplinarne z pogranicza historii, filmoznawstwa i socjologii kultury masowej. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi aktualnymi wydarzeniami politycznymi i gospodarczymi. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy

Literatura:

Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989

William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica, Barcelona 2002

Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Planeta, Barcelona 2010

J. Casanova, La Iglesia de Franco, Temas de Hoy, Madrid 2001

Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii, WSP, Częstochowa 1996

Giulliana di Febo, Franquismo, Paidos, Barcelona 2005

Historia de España, Historia 16, Madrid, wiele wydań

Memoria e historia, Ayer 32, Marcial Pons , Madrid 1998

Tadeusz Miłkowski, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009

Tadeusz Milkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006

Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007

Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie

specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym

powiązania historii Hiszpaniij z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

zjawiska naukowe i kulturalne w Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi

terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

S1K_W01, S1K_W02, S1K_W03, S1K_W04, S1K_W05, S1K_W06

Student potrafi

wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową

wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej

S1K_U01, S1K_U02, S1K_U03

Student jest gotów do

współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role

S1K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z seminarium składają się:

postępy w pisaniu pracy magisterskiej

obecność na zajęciach, aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, przygotowywanie referatów)

Aby zaliczyć pierwszy rok seminarium magisterskiego student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na koniec drugiego roku zajęć student obowiązany jest oddać gotową pracę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Miłkowski
Prowadzący grup: Tadeusz Miłkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami metodologicznymi z zakresu historii, niezbędnymi do

napisania pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii XIX i XX wieku. Ponadto szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Kościoła hiszpańskiego i hiszpańskiej religijności (cały okres dziejów Hiszpanii); Katalonia, jej historia i kultura; studia interdyscyplinarne z pogranicza historii, filmoznawstwa i socjologii kultury masowej. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi aktualnymi wydarzeniami politycznymi i gospodarczymi. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy

Literatura:

Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989

William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica, Barcelona 2002

Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Planeta, Barcelona 2010

J. Casanova, La Iglesia de Franco, Temas de Hoy, Madrid 2001

Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii, WSP, Częstochowa 1996

Giulliana di Febo, Franquismo, Paidos, Barcelona 2005

Historia de España, Historia 16, Madrid, wiele wydań

Memoria e historia, Ayer 32, Marcial Pons , Madrid 1998

Tadeusz Miłkowski, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009

Tadeusz Milkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006

Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007

Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Miłkowski
Prowadzący grup: Tadeusz Miłkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami metodologicznymi z zakresu historii, niezbędnymi do

napisania pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii XIX i XX wieku. Ponadto szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Kościoła hiszpańskiego i hiszpańskiej religijności (cały okres dziejów Hiszpanii); Katalonia, jej historia i kultura; studia interdyscyplinarne z pogranicza historii, filmoznawstwa i socjologii kultury masowej. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi aktualnymi wydarzeniami politycznymi i gospodarczymi. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy

Literatura:

Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989

William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica, Barcelona 2002

Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Planeta, Barcelona 2010

J. Casanova, La Iglesia de Franco, Temas de Hoy, Madrid 2001

Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii, WSP, Częstochowa 1996

Giulliana di Febo, Franquismo, Paidos, Barcelona 2005

Historia de España, Historia 16, Madrid, wiele wydań

Memoria e historia, Ayer 32, Marcial Pons , Madrid 1998

Tadeusz Miłkowski, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009

Tadeusz Milkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006

Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007

Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)