Historia Hiszpanii II wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HKH-21w |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Hiszpanii II wykład |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii XIX i XX wieku; ukazanie jej z perspektywy człowieka i społeczeństwa na Półwyspie Iberyjskim oraz naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Hiszpanii. Szczególny nacisk położony jest na wojnę z inwazją francuską, kształtowanie się reżimu liberalnego oraz narodziny antyklerykalizmu potem zaś szczegółowo omawiane jest dyktatura Primo de Rivery, czasy II Republiki, Wojna Domowa, reżim frankistowski i rządy odrodzonej demokracji. Kurs zawiera także podstawowe wiadomości z historii gospodarczej Półwyspu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedstawienie historii Hiszpanii XIX i XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem trzech najważniejszych wydarzeń tego okresu: inwazji napoleońskiej, Wojny Domowej i przejścia do demokracji. Ćwiczenia oparte na materiałach źródłowych, literaturze pięknej i literaturze historycznej, w głównej mierze w języku hiszpańskim. |
Pełny opis: |
W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii dwóch ostatnich wieków Wykład 1. Inwazja napoleońska 2. Restauracja i państwo liberalne 3. I Republika 4. Restauracja władzy Burbonów i system Canovasa 5. Utrata kolonii i rewolucje społeczne 6. Dyktatura Primo de Rivery 7. II Republika 8. Wojna domowa 9. Rządy Franco 10. Transformacja polityczna 11. Hiszpania demokratyczna - restrukturalizacja gospodarki PSOE 12. Hiszpania demokratyczna - neofrankizm PP 13. Kryzys 2008 14. Katalonia i Hiszpania 15. Katolicyzm hiszpański |
Literatura: |
1. T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009 2. J. Tusell, Dictadura franquista y democracia, 1939-2004, Critica, Barcelona 2005 3. Ch. Esdayle, La quiebra del liberalismo, 1808-1939, Critica, Barcelona 2000 4. V. Pérez Díaz, Powrót społeczeństwa obywatelskiego w Hiszpanii, Znak, Kraków 1996 5. G. Tortella,El desarollo de la España contemporanea, Alianza, Madrid 2004 6. T.Miłkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łąck 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student po ukończeniu zajęć zna i rozumie: - specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01) - powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02) - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03) - zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04) - terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05) - współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W06) Umiejętności Student po ukończeniu zajęć potrafi: - wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego lub portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U01) - samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02) - wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03) - potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i hiszpańskim lub portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U06) - posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08) - posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku hiszpańskim z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych (K_U09) Kompetencje społeczne Student po ukończeniu zajęć jest gotów do: - współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01) - rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki przystąpienia do egzaminu: zaliczenie ćwiczeń. Wykład - egzamin pisemny, pytania otwarte. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.