Historia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HSDPA-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Uczestnik zajęć winien zaliczyć kurs z historii Brazylii oraz krajów Ameryki Łacińskiej, podczas którego poznaje wielowiekowy proces historyczny od hiszpańskich i portugalskich odkryć geograficznych aż po czasy współczesne. |
Skrócony opis: |
Kontakty polityczno-konsularne pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej nawiązane zostały na początku lat dwudziestych XX wieku. Poselstwo polskie w Brazylii istniało od 1920 r., w Argentynie od 1922, w Chile, Urugwaju i Paragwaju od 1925. Dalsze akredytacje polskich przedstawicieli dyplomatycznych w państwach AŁ odbyły się: w Meksyku – 1928; w Dominikanie, na Haiti, w Gwatemali, Hondurasie, Kolumbii, Kostaryce, na Kubie, w Nikaragui, Panamie, Salwadorze i w Wenezueli - 1933. Przedstawicielstwa dyplomatyczne utrzymywały w Polsce Brazylia, Argentyna i Chile, a konsulaty – Brazylia, Argentyna, Chile, Gwatemala, Kostaryka, Paragwaj, Peru i Urugwaj. |
Pełny opis: |
Rozległy obszar Ameryki Łacińskiej, sięgający od Ziemi Ognistej na południu po Meksyk na północy, to teren ogromnie zróżnicowany pod względem geograficznym, etnicznym i kulturowym. Ze względu na dużą liczbę ludności pochodzenia polskiego na tym kontynencie doniosłą rolę w utrzymaniu stosunków dyplomatycznych, konsularnych i kulturalnych spełniała dyplomacja polska. Szczególnie ważną rolę odgrywały konsulaty polskie działające w Rio de Janeiro, w Kurytybie, w Buenos Aires, w Asunción, Meksyku, Montevideo i Limie. Zajęcia poświęcone będą historii stosunków dyplomatycznych na przestrzeni lat 1918-2015. Omówione zostaną umowy (archiwalne i obowiązujące) zawarte pomiędzy Polską a państwami Ameryki Łacińskiej. Zakres tematów: 1. Kontakty pomiędzy Polską a Ameryką Łacińską w XVI-XVIII wieku. 2. Drogi prowadzące polskich imigrantów do Ameryki Łacińskiej w XIX wieku. 3. Stosunki dyplomatyczne i konsularne pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej w latach 1918-1939. 4. Stosunki dyplomatyczne i konsularne pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej w latach 1939-1945. 5. Stosunki dyplomatyczne i konsularne pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej w latach 1945-2015. 6. Przedstawiciele dyplomatyczni i konsularni Polski w krajach Ameryki Łacińskiej. 7. Przedstawiciele dyplomatyczni i konsularni krajów Ameryki Łacińskiej w Polsce. 8. Umowy i porozumienia (archiwalne i obowiązujące) pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej. Uwaga: zaprezentowane tematy nie pokrywają się z konkretną jednostką lekcyjną. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Marcin F. Gawrycki, Latynoamerykańskie koncepcje stosunków międzynarodowych, t. 1-6, Biblioteka Iberyjska, Warszawa 2015. • Jarosław Spyra, Stosunki Polski z krajami Ameryki Łacińskiej [w:] Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, pod red. M.F. Gawryckiego, Warszawa 2006. • Edward J. Pałyga, Stosunki dyplomatyczne Polski z państwami Ameryki Łacińskiej [w:] „Dzieje Najnowsze”, 1971, nr 2. • Ewa Kinast, Waldemar Rómmel, Stosunki dyplomatyczne Polski z Ameryką Łacińską [w:] „Sprawy Międzynarodowe”, 1985, nr 1. • Andrzej Dembicz (red), Relacje Polska-Argentyna. Historia i współczesność, CESLA, Warszawa 1996. • Hanna Dumała, Polska – Ameryka Łacińska. Powojenne stosunki dyplomatyczno-konsularne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio K, Politologia, vol. IV, 1997. • Andrzej Dembicz (red), Relacje Polska-Chile. Historia i współczesność, CESLA, Warszawa 2002. • Jerzy Mazurek, Noventa anos das relações diplomáticas entre a República da Polônia e a República Federativa do Brasil, Embaixada da Republica da Polônia, Brasília 2010. Literatura pomocnicza: • Stosunki dyplomatyczne Polski, t. 2: Ameryka Północna i Południowa 1918-2007, MSZ, Warszawa 2008. • Polska – Meksyk 1918-1988. Zbiór dokumentów i materiałów, Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz kursu będzie: • identyfikował poszczególne etapy stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a państwami w Ameryce Łacińskiej; • dysponował zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla stosunków dyplomatycznych; • posiadał aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem. • krytycznie podchodził do stereotypów związanych z dyplomacją i stosunkami międzynarodowymi. Nabyte umiejętności Słuchacz kursu: • będzie umiał usytuować relacje dyplomatyczne pomiędzy Polską a państwami Ameryki Łacińskiej w perspektywie historii powszechnej; • będzie potrafił objaśnić poszczególne zjawiska i procesy, zachodzące w relacjach pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej; • będzie potrafił ocenić wpływ polskich emigrantów na relacje dyplomatyczne i konsularne pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej; • posiądzie aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem. • będzie zdolny krytycznie podejść do relacji dyplomatycznych i konsularnych pomiędzy Polską a krajami w Ameryce Łacińskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, w tym krótkich prezentacji. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Mazurek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Mazurek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.