Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język hiszpański z wykorzystaniem tekstów literatury dziecięcej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-JHTLD-01
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język hiszpański z wykorzystaniem tekstów literatury dziecięcej
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ukończenie pierwszego semestru „praktycznej nauki języka hiszpańskiego II” w ramach II roku studiów I stopnia iberystyki (specjalizacja hiszpańska/hispanistyka) (znajomość języka hiszpańskiego na poziomie średniozaawansowanym).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs specjalizacyjny przeznaczony dla studentów II i III roku studiów I stopnia iberystyki (specjalizacja hiszpańska/hispanistyka) i prowadzony w języku hiszpańskim na poziomie B1+ z wykorzystaniem zróżnicowanych tematycznie tekstów literatury dziecięcej poddanych dorosłym interpretacjom. Celem kursu jest przede wszystkim doskonalenie umiejętności porozumiewania się w sposób swobodny i poprawny w j. hiszpańskim oraz wzbogacenie zasobu słownictwa. Zajęcia składać się będą z ćwiczeń leksykalnych, umożliwiających lekturę omawianych pozycji, części poświęconej utrwaleniu i wprowadzeniu nowych struktur gramatycznych, a także dyskusji na tematy poruszane w wybranych tekstach.

Pełny opis:

Kurs przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które chciałyby rozszerzyć zasób słownictwa i rozwinąć umiejętność poprawnego i swobodnego porozumiewania się w j. hiszpańskim. Każde zajęcia odbywać się będą wokół wybranego tekstu literatury dziecięcej, otwartego na dorosłego czytelnika i pozwalającego na wielość interpretacji. Proponowane w ramach kursu lektury to grupa zróżnicowanych tematycznie tekstów napisanych w j. hiszpańskim przez autorów pochodzących z różnych regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (m.in. Katalonii, Kraju Basków, Argentyny, Gwatemali czy Meksyku). Omawianej pozycji często towarzyszyć będą dobrane kontekstowo materiały audiowizualne (filmy krótkometrażowe, reklamy telewizyjne itp.).

Lekturę połączoną z praktycznymi ćwiczeniami na rozumienie wypowiedzi pisemnej poprzedzi zestaw materiałów dydaktycznych wprowadzających słownictwo związane z danym tekstem. Fragmenty książki posłużą także jako pretekst do przećwiczenia znanych już Słuchaczowi struktur gramatycznych, a także wprowadzenia nowych gramatycznych zagadnień. Na zakończenie każdych zajęć przewidziana jest dyskusja na temat powiązany z omawianą pozycją.

Program kursu obejmuje m.in. następujące tematy (podane zagadnienia gramatyczne i leksykalne są jedynie ogólnym zarysem problematyki, która poruszona będzie na zajęciach):

1. „Libros e imaginación” – o zaczytanym wilku; czytamy: „Lara y su lobo” (Perla Suez), omawiamy: verbos de cambio, los sentidos;

2. „Dragones y emociones” – o tym, czy smoki płaczą; czytamy: „Dragón” (Gustavo Roldán), omawiamy: imperativo, ocio y vida cotidiana;

3. „Niños y sueños” – o kurczęciu, które chciało być tygrysem; czytamy: „Breves historias de animales…” (Martín Sancia), omawiamy: estructuras condicionales;

4. „Princesas y el sentido común” – o zdrowym rozsądku pisarza; czytamy: „Una [estupenda] historia de dragones y princesas [más o menos]” (Jordi Sierra i Fabra), omawiamy: correlación de tiempos, expresiones coloquiales;

5. „Cafeteras y lo cotidiano” – o marzeniach krzeseł i rodzinie kałuż; czytamy: „Bicho hambriento y otros versos jugados” (Iris Rivera), omawiamy: oraciones finales, revisión de pronombres y de „ser” y „estar”, el hogar.

Literatura:

Przykładowe teksty źródłowe:

• Boselli, Amalia (2016). „Los indomables pensamientos del Señor O.”. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

• Frankel, Yael (2015). „A simple vista”. Santiago, Chile: Amanuta.

• Rivera, Iris (2012). „Bicho hambriento y otros versos jugados” (José Sanabria, il.). Buenos Aires: Ediciones Santillana.

• Roldán, Gustavo (2006). „Dragón” (Luis Scafati, il.). Buenos Aires: Sudamericana.

• Sancia, Martín (2009). „Breves historias de animales sabrosos, engreídos, enamorados, malditos, venenosos, enlatados, tristes, cobardes, crueles, espinosos… (y otras historias)”. Buenos Aires: Sudamericana.

• Sierra i Fabra, Jordi (2009 [2005]). „Una [estupenda] historia de dragones y princesas [más o menos]”. Madrid: Santillana Ediciones Generales.

• Suez, Perla (2014). „Lara y su lobo”. Córdoba: comunicarte.

Przykładowe teksty uzupełniające:

• Aragonés, Luis, Palencia, Ramón (2007). „Gramática de uso del español. Teoría y práctica: A1-B2”. Madrid: Ediciones SM.

• Cárdenas Bernal, Francisca (2008). „Vocabulario activo: fichas con ejercicios fotocopiables”. ELI.

• Diccionario en línea de la Real Academia Española: http://www.rae.es/rae.html.

• Palomino Ángeles, María (2010). „Vocabulario en diálogo”. Madrid: enClave-ELE.

• Artykuły prasowe, czasopisma, komiksy, filmy, fragmenty blogów itp.

Efekty uczenia się:

• Wiedza: Ma świadomość kompleksowej natury języka hiszpańskiego i jego funkcjonowania w różnych kontekstach społeczno-kulturowych, także tym dotyczącym współczesnej kultury popularnej (K_W15).

• Umiejętności: Potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem tekstów kultury popularnej pisanych w języku hiszpańskim (K_U01) przy użyciu własnych strategii komunikacyjnych i kompensacyjnych, a także odpowiednio dobranych metod i narzędzi (K_U02). Posiada umiejętność argumentowania w języku hiszpańskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków, zarówno w dyskusji, jaki pisemnie (K_U06, K_U08, K_U09).

• Kompetencje społeczne: Student bierze udział w życiu kulturalnym poprzez zapoznanie z różnorodnością hiszpańskojęzycznej kultury popularnej (K_K07) i posiada kompetencje umożliwiające mu śledzenie związanej z nią współczesnych trendów (K_K08). Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej odpowiednie role w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych (K_K09).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną, na którą składają się: przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach (70%) oraz krótki test końcowy z podstawowego słownictwa z omawianych tekstów (30%).

Warunkiem zaliczenia całości przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 70% punktów sumarycznych za wszystkie elementy zaliczenia.

Skala ocen: 3.0 dostateczny (70–75%), 3.5 dostateczny plus (76–81%), 4.0 dobry (82–87%), 4.5 dobry plus (88–93%), 5.0 bardzo dobry (94–100%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)