Kultura regionów Brazylii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KRB2-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura regionów Brazylii II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kultura regionów Brazylii I 3305-KRB1-21 |
Założenia (opisowo): | Posiada elementarną wiedzę na temat geografii, kultury, i realiów społeczno-politycznych współczesnej Brazylii, w tym różnic regionalnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie historycznego procesu formowania się regionów Brazylii oraz wpływów kulturowych, które odegrały ważną rolę w tym procesie. Przyjrzymy się również transformacji społeczno-polityczno-kulturalnej Brazylii na bazie współpracy międzyregionalnej kraju. Nacisk będzie kładziony na przedstawienie szeroko rozumianej różnorodności kulturowej i regionalnej kraju. Przedmiot ma stanowić funkcjonalne uzupełnienie zajęć z dyscypliny wiodącej. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie historycznego procesu formowania się regionów Brazylii oraz wpływów kulturowych, które odegrały ważną rolę w tym procesie. Przyjrzymy się również transformacji społeczno-polityczno-kulturalnej Brazylii na bazie współpracy międzyregionalnej kraju. Nacisk będzie kładziony na przedstawienie szeroko rozumianej różnorodności kulturowej i regionalnej kraju. Przedmiot ma stanowić funkcjonalne uzupełnienie zajęć z dyscypliny wiodącej. Brazylia, ze względu na swój rozmiar i typ zaludnienia różniący się w poszczególnych regionach, często znacznie od siebie oddalonych, została poddana wpływom wielu kultur europejskich, afrykańskich oraz natywnych (indiańskich), które się ze sobą stopniowo wymieszały, kształtując tym samym rozwój kultur regionalnych. Kontynuacja i rozwinięcie treści programowych przedstawionych w ramach przedmiotu Kultura Regionów Brazylii I. |
Literatura: |
Ribeiro, Darcy (1995): O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo, Companhia das Letras. Ribeiro, Darcy (1975): Configurações histórico-culturais dos povos americanos. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira. Ribeiro, Darcy (1962): A política indigenista brasileira. Rio de Janeiro, Ministério da Agricultura. Kula, Marcin (1987): Historia Brazylii. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. materiały audiowizualne |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S1_W02, podstawową terminologię nauk humanistycznych w kulturoznawstwie oraz historioznawstwie, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie średnio zaawansowanym w normie brazylijskiej języka portugalskiego S1_W04, miejsce kulturoznawstwa oraz studiów brazylianistycznych w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi S1_W06, fenomeny z zakresu historii, historii literatury i różnorodności kultury brazylijskiej (regionalizmu kulturowego) na poziomie zaawansowanym S1_W08, wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie regionalnych i narodowych procesów kulturowych i historycznych związanych z Brazylią S1_W09, podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy Umiejętności: absolwent potrafi S1_U01, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje S1_U03, stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w kulturoznawstwie brazylijskim S1_U04, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa brazylijskiego S1_U05, rozpoznać różne rodzaje wytworów regionalnej kultury brazylijskiej właściwych dla kulturoznawstwa brazylijskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Brazylii Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S1_K01, uczenia się przez całe życie S1_K03, komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich S1_K05, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu S1_K06, brania odpowiedzialności za zachowanie różnorodności dziedzictwa kulturowego Brazylii S1_K07, aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w ramach kulturoznawstwa brazylijskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Tok podająco-poszukujący. Wykład, dyskusja dotycząca lektury, studium przypadku. - obecność - dopuszczalne 2 (dwie) nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze - kolokwium (próg zaliczeniowy 70%) - aktywność Szczegółowe informacje dotyczące metod oraz kryteriów oceniania zostaną omówione na pierwszych zajęciach w semestrze letnim. Skala ocen: 70-75% 3 dostateczny 76-81% 3+ dostateczny + 82-87% 4 dobry 88-93% 4+ dobry+ 94-99% 5 bardzo dobry 99-100% 5! bardzo dobry ! |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Henrique Shinzato | |
Prowadzący grup: | Henrique Shinzato | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.