Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura regionów Brazylii II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-KRB2-21
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura regionów Brazylii II
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Kultura regionów Brazylii I 3305-KRB1-21

Założenia (opisowo):

Posiada elementarną wiedzę na temat geografii, kultury, i realiów społeczno-politycznych współczesnej Brazylii, w tym różnic regionalnych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest przedstawienie historycznego procesu formowania się regionów Brazylii oraz wpływów kulturowych, które odegrały ważną rolę w tym procesie. Przyjrzymy się również transformacji społeczno-polityczno-kulturalnej Brazylii na bazie współpracy międzyregionalnej kraju. Nacisk będzie kładziony na przedstawienie szeroko rozumianej różnorodności kulturowej i regionalnej kraju. Przedmiot ma stanowić funkcjonalne uzupełnienie zajęć z dyscypliny wiodącej.

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie historycznego procesu formowania się regionów Brazylii oraz wpływów kulturowych, które odegrały ważną rolę w tym procesie. Przyjrzymy się również transformacji społeczno-polityczno-kulturalnej Brazylii na bazie współpracy międzyregionalnej kraju. Nacisk będzie kładziony na przedstawienie szeroko rozumianej różnorodności kulturowej i regionalnej kraju. Przedmiot ma stanowić funkcjonalne uzupełnienie zajęć z dyscypliny wiodącej.

Brazylia, ze względu na swój rozmiar i typ zaludnienia różniący się w poszczególnych regionach, często znacznie od siebie oddalonych, została poddana wpływom wielu kultur europejskich, afrykańskich oraz natywnych (indiańskich), które się ze sobą stopniowo wymieszały, kształtując tym samym rozwój kultur regionalnych.

Kontynuacja i rozwinięcie treści programowych przedstawionych w ramach przedmiotu Kultura Regionów Brazylii I.

Literatura:

Ribeiro, Darcy (1995): O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo, Companhia das Letras.

Ribeiro, Darcy (1975): Configurações histórico-culturais dos povos americanos. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira.

Ribeiro, Darcy (1962): A política indigenista brasileira. Rio de Janeiro, Ministério da Agricultura.

Kula, Marcin (1987): Historia Brazylii. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

materiały audiowizualne

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S1_W02, podstawową terminologię nauk humanistycznych w kulturoznawstwie oraz historioznawstwie, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie średnio zaawansowanym w normie brazylijskiej języka portugalskiego

S1_W04, miejsce kulturoznawstwa oraz studiów brazylianistycznych w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

S1_W06, fenomeny z zakresu historii, historii literatury i różnorodności kultury brazylijskiej (regionalizmu kulturowego) na poziomie zaawansowanym

S1_W08, wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie regionalnych i narodowych procesów kulturowych i historycznych związanych z Brazylią

S1_W09, podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

Umiejętności: absolwent potrafi

S1_U01, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje

S1_U03, stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w kulturoznawstwie brazylijskim

S1_U04, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa brazylijskiego

S1_U05, rozpoznać różne rodzaje wytworów regionalnej kultury brazylijskiej właściwych dla kulturoznawstwa brazylijskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Brazylii

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S1_K01, uczenia się przez całe życie

S1_K03, komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich

S1_K05, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu

S1_K06, brania odpowiedzialności za zachowanie różnorodności dziedzictwa kulturowego Brazylii

S1_K07, aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form

S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w ramach kulturoznawstwa brazylijskiego

Metody i kryteria oceniania:

Tok podająco-poszukujący. Wykład, dyskusja dotycząca lektury, studium przypadku.

- obecność - dopuszczalne 2 (dwie) nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze

- kolokwium (próg zaliczeniowy 70%)

- aktywność

Szczegółowe informacje dotyczące metod oraz kryteriów oceniania zostaną omówione na pierwszych zajęciach w semestrze letnim.

Skala ocen:

70-75% 3 dostateczny

76-81% 3+ dostateczny +

82-87% 4 dobry

88-93% 4+ dobry+

94-99% 5 bardzo dobry

99-100% 5! bardzo dobry !

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Henrique Shinzato
Prowadzący grup: Henrique Shinzato
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)