Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-KRHAL-21
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

wymagana jest znajomość języka hiszpańskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów, odbiór prelekcji oraz aktywny udział w zajęciach

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są zasadniczym cechom wyróżniającym kulturę hiszpańską i latynoamerykańską na tle innych kultur świata. Nacisk położony jest na powiązania kulturowe między Hiszpanią a poszczególnymi regionami Ameryki Łacińskiej i wzajemne wpływy oraz interakcje kulturowe między kontynentami.

Pełny opis:

Studenci poznają podstawowe cechy wyróżniające i składające się na tożsamość kulturową regionów Ameryki Łacińskiej oraz zasadnicze cechy kultury hiszpańskiej. Jest to niezwykle ważne, zważywszy na rozmiary studiowanego obszaru. Regiony kulturowe rzadko pokrywają się tu z granicami państw narodowych, choć jednocześnie składają się na tożsamość narodową poszczególnych państw.

Tematyka zajęć jest pierwszoplanowa dla prawidłowej analizy istoty produkcji dzieł artystycznych i oferuje niezbędny kontekst.

Kurs zawiera podstawowe elementy geografii, gdyż kultura regionów Ameryki Łacińskiej nierozerwalnie związana jest z naturą tych regionów.

W warstwie meta, kurs powiązany jest w szczególności z przedmiotem Sztuka Ameryki Łacińskiej oraz Animacja Kultury. Przedmiot powiązany jest także z Literaturą Ameryki Łacińskiej, w której znajdują odzwierciedlenie liczne tropy kulturowe charakterystyczne dla poszczególnych obszarów (np. figura gaucho w literaturze argentyńskiej), nie zawsze łatwe do zidentyfikowania przez studenta. Tematyka ta jednocześnie stanowi materię potrzebną do późniejszej pracy w roli animatora kultury zorientowanego na kraje Ameryki Łacińskiej, w Instytucjach Kultury oraz w przemyśle turystycznym.

Zajęcia głównie synchroniczne oparte na prezentacji materiału przez prowadzące oraz lekturze tekstów i dyskusji na ich podstawie w czasie zajęć. Niektóre spotkania polegały będą na aktywnym słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzące. Rozwija to umiejętność zrozumienia różnych wersji j. hiszpańskiego z Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki.

Zakres poszczególnych tematów:

Koncepcja kulturowa Ameryki Łacińskiej a ujęcia geograficzne (kontynent północno i południowoamerykański), lingwistyczne (hispanoameryka) i społeczno-polityczne. Główne cechy kulturowe i społeczno-gospodarcze Ameryki Łacińskiej. Wymiana Kolumbowa.

HISZPANIA

Hiszpania trzech kultur

Muzeum Prado. kultura dworska

Barok jako łącznik kulturowy między Hiszpanią a Ameryką Łacińską

Semana Santa a kultura

REGION KARAIBSKI

Kolumbia - wybrzeże karaibskie. Cartagena de Indias. Karnawał Barranquilla

Kolumbia - region Cauca (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kawy)

REGION ANDYJSKI

Ekwador (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kakao).

Wyspy Galapagos. C. Darwin a Ameryka Łacińska

Boliwia, Peru, Ekwador - zróżnicowanie regionalne (wybrzeże-góry-Amazonia)

Indianie andyjscy, ruchy indiańskie

koka i cocaleros

Złoto. Znaczenie złota w okresie kolonialnym. Muzea złota. Sztuka złotnicza. Główne kierunki sztuki reprezentatywne dla kultury regionów omawianych obszarów

Sztuka ludowa omawianych obszarów. Rzemiosło.

REGION CONO SUR

Argentyna - pampa. gauchos. Buenos Aires.

MEKSYK

Meksyk- wpływ religii katolickiej na formowanie się tożsamości narodowej meksykanów.Virgen de Guadalupe. Retablos.

Meksyk - kultura popularna

Literatura:

Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF

“Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz

Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc

Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre”

Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos”

Lui Teofilo Gil “Cuadrado La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval”

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych

K_W04 podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;

K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności).

Ocena z przedmiotu składa się z: ocena aktywności na zajęciach,

prace domowe, prezentacja na wybrany temat z zakresu zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 54 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grajber, Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Grajber, Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki regionów Hiszpanii oraz krajów hispanojęzycznych w Ameryce Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii i dorobku kulturowego ludów zamieszkujących je przeszłości, a także społeczeństwa, jego zwyczajów i kultywowanych tradycji.

Pełny opis:

Celem kursu jest:

1. zapoznanie studenta z różnorodnością kulturową Hiszpanii, postrzeganej jako część regionu śródziemnomorskiego.

2. zapoznanie studenta z głównymi cechami specyficznymi regionów Ameryki Łacińskiej.

Mieszkańcy tego regionu stanowią około 90% wszystkich użytkowników języka hiszpańskiego.

W toku zajęć przedstawiona zostanie różnorodność kulturowa Ameryki Łacińskiej na przykładzie wybranych regionów, należących do krajów takich jak: Meksyk, Peru, Ekwador, Boliwia, Kolumbia, Argentyna i innych.

3. Przedstawienie powiązań kulturowych między Hiszpanią i byłymi (głównie europejskimi) posiadłościami Hiszpanii a Ameryką Łacińską, jak również wpływy kulturowe innych kontynentów na kulturę Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej.

Literatura:

Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF

Luis Teofilo Gil Cuadrado, La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval”

“Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz

Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc

Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre”

Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos”

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)