Kultura regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KRHAL-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | wymagana jest znajomość języka hiszpańskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów, odbiór prelekcji oraz aktywny udział w zajęciach |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są zasadniczym cechom wyróżniającym kulturę hiszpańską i latynoamerykańską na tle innych kultur świata. Nacisk położony jest na powiązania kulturowe między Hiszpanią a poszczególnymi regionami Ameryki Łacińskiej i wzajemne wpływy oraz interakcje kulturowe między kontynentami. |
Pełny opis: |
Studenci poznają podstawowe cechy wyróżniające i składające się na tożsamość kulturową regionów Ameryki Łacińskiej oraz zasadnicze cechy kultury hiszpańskiej. Jest to niezwykle ważne, zważywszy na rozmiary studiowanego obszaru. Regiony kulturowe rzadko pokrywają się tu z granicami państw narodowych, choć jednocześnie składają się na tożsamość narodową poszczególnych państw. Tematyka zajęć jest pierwszoplanowa dla prawidłowej analizy istoty produkcji dzieł artystycznych i oferuje niezbędny kontekst. Kurs zawiera podstawowe elementy geografii, gdyż kultura regionów Ameryki Łacińskiej nierozerwalnie związana jest z naturą tych regionów. W warstwie meta, kurs powiązany jest w szczególności z przedmiotem Sztuka Ameryki Łacińskiej oraz Animacja Kultury. Przedmiot powiązany jest także z Literaturą Ameryki Łacińskiej, w której znajdują odzwierciedlenie liczne tropy kulturowe charakterystyczne dla poszczególnych obszarów (np. figura gaucho w literaturze argentyńskiej), nie zawsze łatwe do zidentyfikowania przez studenta. Tematyka ta jednocześnie stanowi materię potrzebną do późniejszej pracy w roli animatora kultury zorientowanego na kraje Ameryki Łacińskiej, w Instytucjach Kultury oraz w przemyśle turystycznym. Zajęcia głównie synchroniczne oparte na prezentacji materiału przez prowadzące oraz lekturze tekstów i dyskusji na ich podstawie w czasie zajęć. Niektóre spotkania polegały będą na aktywnym słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzące. Rozwija to umiejętność zrozumienia różnych wersji j. hiszpańskiego z Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki. Zakres poszczególnych tematów: Koncepcja kulturowa Ameryki Łacińskiej a ujęcia geograficzne (kontynent północno i południowoamerykański), lingwistyczne (hispanoameryka) i społeczno-polityczne. Główne cechy kulturowe i społeczno-gospodarcze Ameryki Łacińskiej. Wymiana Kolumbowa. HISZPANIA Hiszpania trzech kultur Muzeum Prado. kultura dworska Barok jako łącznik kulturowy między Hiszpanią a Ameryką Łacińską Semana Santa a kultura REGION KARAIBSKI Kolumbia - wybrzeże karaibskie. Cartagena de Indias. Karnawał Barranquilla Kolumbia - region Cauca (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kawy) REGION ANDYJSKI Ekwador (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kakao). Wyspy Galapagos. C. Darwin a Ameryka Łacińska Boliwia, Peru, Ekwador - zróżnicowanie regionalne (wybrzeże-góry-Amazonia) Indianie andyjscy, ruchy indiańskie koka i cocaleros Złoto. Znaczenie złota w okresie kolonialnym. Muzea złota. Sztuka złotnicza. Główne kierunki sztuki reprezentatywne dla kultury regionów omawianych obszarów Sztuka ludowa omawianych obszarów. Rzemiosło. REGION CONO SUR Argentyna - pampa. gauchos. Buenos Aires. MEKSYK Meksyk- wpływ religii katolickiej na formowanie się tożsamości narodowej meksykanów.Virgen de Guadalupe. Retablos. Meksyk - kultura popularna |
Literatura: |
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF “Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre” Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos” Lui Teofilo Gil “Cuadrado La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych K_W04 podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim; K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Ocena z przedmiotu składa się z: ocena aktywności na zajęciach, prace domowe, prezentacja na wybrany temat z zakresu zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 54 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grajber, Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Grajber, Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki regionów Hiszpanii oraz krajów hispanojęzycznych w Ameryce Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii i dorobku kulturowego ludów zamieszkujących je przeszłości, a także społeczeństwa, jego zwyczajów i kultywowanych tradycji. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest: 1. zapoznanie studenta z różnorodnością kulturową Hiszpanii, postrzeganej jako część regionu śródziemnomorskiego. 2. zapoznanie studenta z głównymi cechami specyficznymi regionów Ameryki Łacińskiej. Mieszkańcy tego regionu stanowią około 90% wszystkich użytkowników języka hiszpańskiego. W toku zajęć przedstawiona zostanie różnorodność kulturowa Ameryki Łacińskiej na przykładzie wybranych regionów, należących do krajów takich jak: Meksyk, Peru, Ekwador, Boliwia, Kolumbia, Argentyna i innych. 3. Przedstawienie powiązań kulturowych między Hiszpanią i byłymi (głównie europejskimi) posiadłościami Hiszpanii a Ameryką Łacińską, jak również wpływy kulturowe innych kontynentów na kulturę Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej. |
|
Literatura: |
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF Luis Teofilo Gil Cuadrado, La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval” “Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre” Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos” |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.