Kultura wizualna w hiszpańskim Złowym Wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KWHZW-SEM-LIC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0219) Sztuka (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura wizualna w hiszpańskim Złowym Wieku |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Seminaria licencjackie dla studiow 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z kulturą wizualną hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu wizualnego i werbalnego w literaturze i sztuce XVI i XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią interpretacji obrazu i tekstu: semiotyczną i ikonograficzno-ikonologiczną. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad zjawiskiem kultury wizualnej, uwzględniające kontekst filozoficzny, polityczny i religijny, pozwoli studentowi na prowadzanie pogłębionych badań nad twórczością literacką i artystyczną tego okresu. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: źródła wizualności w kulturze humanistycznej, emblematyka, obraz w nauczaniu akademickim, sztuka pamięci, ilustrowane traktaty, komunikacja wizualna, kultura dworska, propaganda polityczna w literaturze i sztuce, obrazy słowne i wizualne w poezji, prozie i teatrze hiszpańskim, malarstwo i rzeźba, architektura okazjonalna. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z kulturą wizualną hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu wizualnego i werbalnego w literaturze i sztuce XVI i XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią interpretacji obrazu i tekstu: semiotyczną i ikonograficzno-ikonologiczną. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad zjawiskiem kultury wizualnej, uwzględniające kontekst filozoficzny, polityczny i religijny, pozwoli studentowi na prowadzanie pogłębionych badań nad twórczością literacką i artystyczną tego okresu. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: źródła wizualności w kulturze humanistycznej, emblematyka, obraz w nauczaniu akademickim, sztuka pamięci, ilustrowane traktaty, komunikacja wizualna, kultura dworska, propaganda polityczna w literaturze i sztuce, obrazy słowne i wizualne w poezji, prozie i teatrze hiszpańskim, malarstwo i rzeźba, architektura okazjonalna. W trakcie pierwszego semestru student nabywa kompetencje związane z budową niezbędnych elementów warsztatu badawczego oraz sporządzania zapisów bibliograficznych, sporządzania cytat, przypisów, etc. Ponadto student określa temat badawczy swojej pracy, przeprowadza kwerendę biblioteczną i przedstawia wybraną bibliografię. Następnie przygotowuje plan i konspekt pracy. W drugim semestrze student przygotowuje i prezentuje w trakcie zajęć referaty z zakresu tematyki swojej pracy, a także omawia i poddaje pod dyskusję efekty prowadzonych przez siebie badań. Na zakończenie drugiego semestru student powinien mieć gotową pracę licencjacką. |
Literatura: |
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007. J.A.Maravall, La cultura del barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona : Editorial Ariel, 1975. J.A.Maravall, Velázquez y el espíritu de la modernidad, Madrid : Ediciones Guadarrama, 1960. J.A.Maravall, Estudios de historia del pensamiento español. Siglo XVII, Madrid : Ediciones Cultura Hispanica, 1975. J.Brown, Velázquez: painter and courtier, New Haven ; London : Yale University Press, 1986. A.Domínguez Ortiz, El barroco, Madrid : Ministerio de Cultura, Dirección General de Difusión Cultural, 1978. A.Domínguez Ortiz, The golden age of Spain 1516-1659, London : Weidenfeld and Nicolson, 1971. H.Kamen, The Escorial: art and power i the Renaissance, New Haven ; London : Yale University Press, cop. 2010. J.H.Elliott, Imperial Spain 1469-1716, Harmondsworth : Penguin Books, 1972. J.H.Elliott, Spain and its world 1500-1700, New Haven ; London : Yale Univ. Press, 1989. A. Alciato, Emblemas, Madrid, Akal, 1985. https://books.google.pl/books?id=pqjyKYZvShEC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false A. Bernat Vistarini, J. T. Cull, Enciclopedia de Emblemas Españoles Ilustrados, Madrid, Akal, 1999. https://books.google.pl/books?id=1mqNvGq3tuoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false H. Gombrich, Symbolic images, London, Phaidon, 1985. A. Henkel, A. Schone, Emblemata.Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1976. V. Mínguez, Los reyes solares: iconografía astral de la monarquía hispánica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2001. https://books.google.pl/books?id=cp-lN7X3iRUC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false J. Pelc, Słowo i obraz: na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków, Unicersitas, 2002. M. Praz, Studies in Seventeenth-century imagery, Roma, 2007. C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków, Universitas, 2002. P. M. Daly, Literature in the Light of the Emblem: Structural Parallels Between the Emblem and Literature in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, Toronto, Univesity of Toronto, 1998 https://books.google.pl/books/about/Literature_in_the_Light_of_the_Emblem.html?id=sZuapP7MskgC&redir_esc=y Rezpozytorium emblematyki hiszpańskiej http://www.bidiso.es/EmblematicaHispanica/InitialSearch.do |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W04, K_W10 student ma podstawową wiedze na temat metodologii badań nad kulturą wizualną K_W07 student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury, historii, literatury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku K_W13 student ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów kulturowych zachodzacych w hiszpańskim Złotego Wieku K_W14 student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego Umiejętności: K_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu kultury, historii, literatury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku K_U02, K_U4 student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie kultury, historii, literatury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku K_U03 student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U5 student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zjawisk z zakresu kultury i literatury Złotego Wieku zastosowaniem znanych metod badawczych, w celu określenia ich znaczeń i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U6 student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U8, K_U9, K_U11 student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych w języku hiszpańskim z zakresu kultury, literatury, historii i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku Kompetencje społeczne: K_K01 student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K04 student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie K_K06 student jest świadomy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach opartej na lekturze wybranych materiałów, prezentacja referatu związanego z tematem pracy licencjackiej oraz przygotowanie pracy licencjackiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.