Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura wizualna w hiszpańskim Złowym Wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-KWHZW-SEM-LIC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0219) Sztuka (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura wizualna w hiszpańskim Złowym Wieku
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Seminaria licencjackie dla studiow 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z kulturą wizualną hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu wizualnego i werbalnego w literaturze i sztuce XVI i XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią interpretacji obrazu i tekstu: semiotyczną i ikonograficzno-ikonologiczną. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad zjawiskiem kultury wizualnej, uwzględniające kontekst filozoficzny, polityczny i religijny, pozwoli studentowi na prowadzanie pogłębionych badań nad twórczością literacką i artystyczną tego okresu. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: źródła wizualności w kulturze humanistycznej, emblematyka, obraz w nauczaniu akademickim, sztuka pamięci, ilustrowane traktaty, komunikacja wizualna, kultura dworska, propaganda polityczna w literaturze i sztuce, obrazy słowne i wizualne w poezji, prozie i teatrze hiszpańskim, malarstwo i rzeźba, architektura okazjonalna.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z kulturą wizualną hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu wizualnego i werbalnego w literaturze i sztuce XVI i XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią interpretacji obrazu i tekstu: semiotyczną i ikonograficzno-ikonologiczną. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad zjawiskiem kultury wizualnej, uwzględniające kontekst filozoficzny, polityczny i religijny, pozwoli studentowi na prowadzanie pogłębionych badań nad twórczością literacką i artystyczną tego okresu. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: źródła wizualności w kulturze humanistycznej, emblematyka, obraz w nauczaniu akademickim, sztuka pamięci, ilustrowane traktaty, komunikacja wizualna, kultura dworska, propaganda polityczna w literaturze i sztuce, obrazy słowne i wizualne w poezji, prozie i teatrze hiszpańskim, malarstwo i rzeźba, architektura okazjonalna.

W trakcie pierwszego semestru student nabywa kompetencje związane z budową niezbędnych elementów warsztatu badawczego oraz sporządzania zapisów bibliograficznych, sporządzania cytat, przypisów, etc. Ponadto student określa temat badawczy swojej pracy, przeprowadza kwerendę biblioteczną i przedstawia wybraną bibliografię. Następnie przygotowuje plan i konspekt pracy. W drugim semestrze student przygotowuje i prezentuje w trakcie zajęć referaty z zakresu tematyki swojej pracy, a także omawia i poddaje pod dyskusję efekty prowadzonych przez siebie badań. Na zakończenie drugiego semestru student powinien mieć gotową pracę licencjacką.

Literatura:

U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.

J.A.Maravall, La cultura del barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona : Editorial Ariel, 1975.

J.A.Maravall, Velázquez y el espíritu de la modernidad, Madrid : Ediciones Guadarrama, 1960.

J.A.Maravall, Estudios de historia del pensamiento español. Siglo XVII, Madrid : Ediciones Cultura Hispanica, 1975.

J.Brown, Velázquez: painter and courtier, New Haven ; London : Yale University Press, 1986.

A.Domínguez Ortiz, El barroco, Madrid : Ministerio de Cultura, Dirección General de Difusión Cultural, 1978.

A.Domínguez Ortiz, The golden age of Spain 1516-1659, London : Weidenfeld and Nicolson, 1971.

H.Kamen, The Escorial: art and power i the Renaissance, New Haven ; London : Yale University Press, cop. 2010.

J.H.Elliott, Imperial Spain 1469-1716, Harmondsworth : Penguin Books, 1972.

J.H.Elliott, Spain and its world 1500-1700, New Haven ; London : Yale Univ. Press, 1989.

A. Alciato, Emblemas, Madrid, Akal, 1985.

https://books.google.pl/books?id=pqjyKYZvShEC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false

A. Bernat Vistarini, J. T. Cull, Enciclopedia de Emblemas Españoles Ilustrados, Madrid, Akal, 1999.

https://books.google.pl/books?id=1mqNvGq3tuoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false

H. Gombrich, Symbolic images, London, Phaidon, 1985.

A. Henkel, A. Schone, Emblemata.Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1976.

V. Mínguez, Los reyes solares: iconografía astral de la monarquía hispánica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2001.

https://books.google.pl/books?id=cp-lN7X3iRUC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false

J. Pelc, Słowo i obraz: na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków, Unicersitas, 2002.

M. Praz, Studies in Seventeenth-century imagery, Roma, 2007.

C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków, Universitas, 2002.

P. M. Daly, Literature in the Light of the Emblem: Structural Parallels Between the Emblem and Literature in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, Toronto, Univesity of Toronto, 1998

https://books.google.pl/books/about/Literature_in_the_Light_of_the_Emblem.html?id=sZuapP7MskgC&redir_esc=y

Rezpozytorium emblematyki hiszpańskiej http://www.bidiso.es/EmblematicaHispanica/InitialSearch.do

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W04, K_W10

student ma podstawową wiedze na temat metodologii badań nad kulturą wizualną

K_W07

student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury, historii, literatury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku

K_W13

student ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów kulturowych zachodzacych w hiszpańskim Złotego Wieku

K_W14

student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

Umiejętności:

K_U01

student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu kultury, historii, literatury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku

K_U02, K_U4

student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie kultury, historii, literatury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku

K_U03

student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U5

student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zjawisk z zakresu kultury i literatury Złotego Wieku zastosowaniem znanych metod badawczych, w celu określenia ich znaczeń i miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K_U6

student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K_U8, K_U9, K_U11

student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych w języku hiszpańskim z zakresu kultury, literatury, historii i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku

Kompetencje społeczne:

K_K01

student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K04

student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie

K_K06

student jest świadomy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach opartej na lekturze wybranych materiałów, prezentacja referatu związanego z tematem pracy licencjackiej oraz przygotowanie pracy licencjackiej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)