Literatura Ameryki Łacińskiej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LAL2-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura Ameryki Łacińskiej II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
"Literatura Ameryki Łacińskiej II" jest przedmiotem obowiązkowym dla studentów II roku studiów licencjackich kierunku "Iberystyka: Hispanistyka". Celem kursu jest zapoznanie studentek i studentów - z historią literatury krajów Ameryki hiszpańskojęzycznej od okresu konkwisty do XIX wieku; - z wpływem literatury tego okresu na dzisiejszą kulturę; - z aktualnymi wciąż reperkusjami zdarzeń w niej opisanych. |
Pełny opis: |
Program przedmiotu obejmuje systematyczny i chronologiczny przegląd najważniejszych tendencji, kierunków i autorów w literaturze latynoamerykańskiej od okresu Konkwisty do XIX wieku. Omawiane będą kluczowe dla danych epok literackich dzieła i gatunki pochodzące z różnych regionów/krajów, aby ukazać zarówno cechy wspólne dla twórczości całego kontynentu, jak i dystynkcyjne w literaturach nowopowstających państw narodowych. Refleksja nad tekstami prowadzona będzie w szerokim kontekście historycznym, politycznym, społecznym i kulturowym, ułatwiającym orientację nie tylko w tendencjach dominujących w danych epokach w literaturze, lecz również w warunkujących ją realiach zewnętrznych. Ponadto, problemy poruszane w omawianych tekstach ukazane zostaną jako istotne konteksty tudzież źródła kultury współczesnej. OMAWIANE ZAGADNIENIA: 0. Wprowadzenie. Tematyka kursu. Kluczowe problemy literatury i kultury latynoamerykańskiej XVI-XIX w.: opis "nowego" świata i ograniczenia języka, amerykańska natura, relacja swój/obcy, kwestia ludności autochtonicznej, niewolnictwo, metysaż, opresyjny system kolonialny, kastowy system społeczny, tożsamość lokalna/narodowa, rola pisarza/intelektualisty, kronika, kostumbryzm, hybrydyczność, synkretyzm gatunkowy, opozycja [?] historia/literatura... I "ODKRYCIE" I PODBÓJ 1. Spotkanie kultur. Obraz konkwisty w piśmiennictwie XV w. Kronikarze, historycy: K.Kolumb; H.Cortes; Bernal Diaz del Castillo. Fray Bartolome de las Casas. 2. Organizacja kolonii hispanoamerykańskich. Powstawanie nowego społeczeństwa (1492-1600). Renesans i poematy epickie. Alonso de Ercilla y Zuńiga: "La Araucana". Chilijska epopeja narodowa. II ŻYCIE W KOLONII (w "Złotym wieku") 3. Rozkwit świata kolonialnego. Kronikarski splendor: Inca Garcilaso de la Vega. Tożsamość. 4. Barok w Nowej Hiszpanii. Swoistość baroku hispanoamerykańskiego/Wpływy hiszpańskiego kultyzmu i konceptyzmu. Bernardo de Balbuena; "El sabio criollo": Carlos Sigüenza y Góngora. Początki powieści? 5. "Dziesiąta Muza": Sor Juana Inés de la Cruz. Niezależna intelektualistka/zakonnica w XVII wieku. 6. Od baroku do XVIII wieku. Oświecenie w Ameryce Łacińskiej. Rozwój oświaty i nauki. Potęga i wpływy zakonu jezuitów. Europejska debata o Nowym Świecie. Nowa polemika o sytuacji Indian. Europejscy podróżnicy na kontynencie amerykańskim: Alexander von Humbolt. - "Sizigias y cuadraturas lunares", Manuel Antonio de Rivas: science fiction? - Pierwsza powieść hispanoamerykańska, "El Periquillo Sarniento", J.J. Fernández de Lizardi. III KU NIEPODLEGŁOŚCI 7. Neoklasycyzm i preromantyzm. Polityczna literatura okresu walk o niepodległość: - Simón Bolívar, - José Joaquín de Olmedo. Pierwsze deklaracje niepodległości intelektualnej: Andrés Bello. 8. Romantyzm - zmiana paradygmatu myślenia. Charakterystyka romantyzmu hispanoamerykańskiego. Poezja: José María Heredia, Gertrudis Gómez de Avellaneda. IV LITERATURA NARODOWA 9. Znaczenie ruchów politycznych. Artysta wobec tyranii. Romantyzm w Argentynie: Esteban Echeverría. 10. Projekty cywilizacyjne i polityczne. Wizja idealnej organizacji społecznej. Cywilizacja/barbarzystwo, figura dyktatora: "Facundo", D.F. Sarmiento. 11. Argentyńska idiosynkrazja: literatura gauchesca. Epopeja narodowa (?): "Martín Fierro". 12. Kostumbryzm i oryginalny gatunek. Refleksja historiozoficzna. "Tradiciones Peruanas", Ricardo Palma. 13. Powieść abolicjonistyczna. Cirilo Villaverde: "Cecilia Valdés o La Loma del Angel". |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe*: 1. Wybór tekstów: Cristobal Colón, "Diario de viaje"; Hernán Cortés, "Cartas de relación"; Bernal Diaz del Castillo "Historia verdadera de la conquista de la Nueva España"; Bartolomé de las Casas, "Brevísima relación de la destrucción de las Indias" + Álvar Núñez Cabeza de Vaca, "Naufragios". 2.Inca Garcilaso de la Vega: "Comentarios reales" (fragm.) 3.Alonso de Ercilla y Zuniga: "La Araucana" (fragm.) 4a.Bernardo de Balbuena: "Grandeza mexicana" (frag.) 4b. Carlos Sigüenza y Góngora, "Infortunios de Alonso Ramírez". 5. Wybór tekstów; Sor Juana Inés de la Cruz. 6.1. "Sizigias y cuadraturas lunares", Manuel Antonio de Rivas. 6.2. J.J.Fernandez de Lizardi: "El Periquillo Sarniento" (fragm.) 7. S. Bolívar, wybór fragmentów, J.J.de Olmedo: "La victoria de Junin" (fragm.); A. Bello: wybór tekstów. 8. J.M.Heredia, G. Gómez de Avellaneda - wybór poezji. 9. E. Echeverría, "El matadero". 10. D.F. Sarmiento, "Facundo o la civilización y barbarie en la pampa argentina" (fragmenty). 11. J. Hernández, "Martín Fierro" (całość). 12. R.Palma, "Tradiciones peruanas" (fragm.). 13. C. Villaverde, "Cecilia Valdés o La Loma del Angel". Podręczniki podstawowe: Łukaszyk Ewa, Pluta Nina (2010) "Historia literatur iberoamerykańskich", Wrocław, Ossolineum. Oviedo, José Miguel (1997) "Historia de la literatura hispanoamericana", Madrid, Alianza Editorial (t.1 y 2). Bellini, Giuseppe (1997) "Nueva historia de la literatura hispanoamericana", Madrid, Castalia. Dodatkowe: - Goic, Cedomil (coord) (1991): "Historia y critica de la lit. hispanoamericana", Barcelona,Editorial Critica,(t.I y II). - Todorov Tzvetan (1996) "Podbój Ameryki.Problem innego", Warszawa, Aletheia. - Jennifer French i Gisela Heffes (red.) (2020): "The Latin American Ecocultural Reader", Northwestern UP. * W trakcie kursu dobór tekstów może zostać zmodyfikowany (po uzgodnieniu ze studentami). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student/ka zna i rozumie - podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych latynoamerykańskich dzieł literatury dawnej oraz dziewiętnastowiecznej (K_W02); - podstawową terminologię i kierunki badań w obszarze literatury latynoamerykańskiej, w tym dawnej (K_W03); - w sposób usystematyzowany historię literatury latynoamerykańskiej od renesansu do romantyzmu (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość); (K_W04); - w sposób podstawowy powiązania literatury latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi (K_W05). Umiejętności: student/ka potrafi - czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim (K_U01); - dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02); - rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym, zwłaszcza latynoamerykańskim i kolonialnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod literaturoznawczych (K_U03); - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł, takich jak podręczniki i monografie literaturoznawcze oraz archiwa online (K_U04); - przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych dla literaturoznawstwa i historii literatury latynoamerykańskiej (K_U06); - posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego (K_U07); Kompetencje społeczne: student/ka posiada przygotowanie do - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01); - planowania i organizacji pracy, współdziałania w grupie w warsztatowej analizie na zajęciach oraz w przygotowaniu pracy poza zajęciami (K_U02); - aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów (K_K03); - krytycznego i opartego na znajomości historii i kultury śledzenia procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie należy spełnić poniższe warunki: - uczestniczyć w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności); - regularnie czytać wszystkie teksty, które będą omawiane na zajęciach i brać aktywny i konstruktywny udział w dyskusji na ich temat, przygotowywać odpowiedzi na udostępnione wcześniej pytania, opracowywać podane zagadnienia; - realizować zadania na platformie Google Classroom; Po spełnieniu powyższych warunków można przystąpić do egzaminu ustnego, którego zdanie jest ostatecznym elementem zaliczenia przedmiotu. W przypadku wzorowego spełnienia wszystkich powyższych warunków, prowadząca zajęcia może zdecydować o zwolnieniu danej osoby z egzaminu. Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Nieobecność nie zwalnia z konieczności przygotowania materiału. Jeśli ktoś nie pojawi się, niezależnie od przyczyn, na połowie lub większej ilości zajęć, nie może podejść do zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 52 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Grzesiak | |
Prowadzący grup: | Zofia Grzesiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Uwagi: |
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Jeśli zajęcia prowadzone będą w trybie zdalnym, wykorzystywane będą platofrmy Zoom (zajęcia synchroniczne, zgodnie z planem zajęć) oraz Google Classroom (materiały i obowiązkowe zadania). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.