Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura Hiszpanii III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-LH3-21
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura Hiszpanii III
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie średnio-zaawansowanym; znajomość podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa w ujęciu synchronicznym, diachronicznym i porównawczym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przegląd najważniejszych nurtów, modeli i konwencji w dramacie i teatrze hiszpańskim w ujęciu chronologicznym. Analiza wybranych utworów dramatycznych uznanych za najbardziej reprezentatywne dla danej epoki, nurtu czy tendencji.

Pełny opis:

Zajęcia stanowią przegląd najważniejszych nurtów, modeli i konwencji w dramacie i teatrze hiszpańskim na przestrzeni wieków, od średniowiecza po współczesność. Celem zajęć jest zarówno przekrojowe ukazanie najważniejszych procesów zachodzących w literaturze hiszpańskiej, jak i zapoznanie studentów z kluczowymi tekstami hiszpańskiego dramatu i ich lektura w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. Na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym rozwijane będą umiejętności dogłębnego rozumienia treści, dostrzeganie struktury tekstu, a także umiejętności krytycznego myślenia i rozumowania, uczenie się receptywne i poprzez formy aktywizujące i wreszcie rozwijanie umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na forum grupy.

Tematyka poszczególnych zajęć:

1. Początki teatru hiszpańskiego. Auto de los Reyes Magos i twórczość dramatyczna w XV wieku. La Celestina Fernanda Rojasa.

2. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. I). Twórczość dramatyczna w XVI w. Miguel Cervantes jako dramaturg.

3. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. II). Corrale de comedias i narodziny nowego teatru hiszpańskiego.

4. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. III). Lope de Vega i jego nowa koncepcja teatru.

5. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. IV). Tirso de Molina i narodziny mitu Don Juana

6. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. V). Pedro Calderón de la Barca - od komedii płaszcza i szpady po dramaty filozoficzne i widowiska o tematyce mitologicznej i auto sacramental.

7. Model neoklasyczny w hiszpańskim teatrze XVIII w. Twórczość dramatyczna Fernandeza Moratina.

8. Dramat romantyczny. Ewolucja mitu Don Juana i romantyczna wizja świata.

9. Teatr w Hiszpanii przed 1936 roku (cz. I). Modernizm w teatrze hiszpańskim. Ramón del Valle-Inclan i estetyka esperpento.

10. Teatr w Hiszpanii przed 1936 roku (cz. II). Twórczość dramatyczna Federico Garcii Lorki.

11. Teatr hiszpański w czasach Franco (cz. I). Pokolenie realistów.

12. Teatr hiszpański czasach Franco (cz. II). "Nowy teatr hiszpański". Dramat awangardowy w podziemiu.

13. Teatr i dramat w Hiszpanii po 1975 roku. Nowe tendencje i nowe głosy. Postdramatyczna postawangarda teatralna.

14. Ewaluacja kanonu hiszpańskiej literatury dramatycznej

Literatura:

1. Fernando de Rojas, "La Celestina" (fragm.)

2. Lope de Vega (1971) "Fuenteovejuna", Madrid, Taurus.

3. Lope de Vega (1971): "El arte nuevo de hacer comedias", Madrid, CSIC. (fragm.)

4. Tirso de Molina (1995) "El burlador de Sevilla y el convidado de piedra", sl.. PML Ediciones. (fragm.)

5. Calderón de la Barca, Pedro (1979) "La vida es sueno", Madrid, Catedra.

6. Fernandez Moratin, Leandro "El si de las ninas" (fragm.)

7. Zorrilla, Jose (2007) "Don Juan Tenorio", Madrid, Edimat.

8. Valle-Inclán, del Ramón, "Luces de bohemia"

9. Garcia Lorka, Federico, "Yerma"

10. Buero Vallejo, Francisco, "El tragaluz"

11. Selección de dramas contemporaneos

Literatura pomocnicza:

1. Beata Baczyńska (2014), Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, PWN.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie: podstawowe metody analizy hiszpańskich dzieł dramaturgicznych tj. ma podstawową wiedzę z zakresu historii teatru i dramatu hiszpańskiego; podstawową hiszpańską terminologię z zakresu budowy dramatu, badań teatrologicznych oraz zjawisk scenicznych; w sposób usystematyzowany historię teatru i dramatu hiszpańskiego (tendencje, prądy poszczególnych epok, głównych autorów oraz ich twórczość); w sposób podstawowy powiązania teatru i dramatu hiszpańskiego z procesami historyczno-kulturowymi (K_W01, K_W02,K_ W03, K_W04, K_W05).

UMIEJĘTNOŚCI

Student umie: czytać ze zrozumieniem teksty dramatyczne w języku hiszpańskim; przedstawić własne poglądy, opinie i dyskutować na temat utworów dramatycznych w języku hiszpańskim; rozpoznawać różne modele teatru hiszpańskiego, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu teatrologii i studiów hispanistycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa oraz badań nad hiszpańskim teatrem i dramatem; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zakresu literaturoznawstwa oraz badań nad hiszpańskim teatrem i dramatem; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa oraz badań nad hiszpańskim teatrem i dramatem (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii, korzystając z różnych form i mediów oraz jest gotów do pracy zarówno w zespole, pełniąc różne role, jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w życiu teatralnym Hiszpanii (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04,).

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie:

1. obecności (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Opuszczenie pow. 50% zajęć przewidzianych w semestrze skutkuje oceną NK)

2. stopnia przygotowania do zajęć oraz aktywności na zajęciach

3. pisemnego egzaminu końcowego (w trybie stacjonarnym)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Seruga
Prowadzący grup: Kamil Seruga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Uwagi:

Zajęcia w r.a. 2023/2024 w trybie zdalnym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)