"Prawda" w czasach "fake newsów": referencja i fikcja we współczesnej literaturze latynoamerykańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PCFN-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | "Prawda" w czasach "fake newsów": referencja i fikcja we współczesnej literaturze latynoamerykańskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest badanie relacji fikcji do rzeczywistości na przykładzie współczesnej literatury latynoamerykańskiej. Zajęcia prowadzone są po hiszpańsku, ale wskazana jest znajomość j. polskiego (najlepiej również angielskiego). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są współczesnej literaturze latynoamerykańskiej i możliwej do zaobserwowania w niej relacji fikcji do rzeczywistości. Lektura tekstów literackich połączona będzie, z jednej strony, z refleksją nad powiązanymi z kwestiami określonymi w tytule zajęć zjawiskami filozoficzno-teoretycznoliterckimi, takimi jak autofikcja i postmodernizm. Z drugiej strony, skupimy się na funkcjonowaniu literatury w szeroko rozumianej przestrzeni komunikacji społecznej, charakterystycznej dla informacyjnego społeczeństwa kultury cyfrowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są współczesnej literaturze latynoamerykańskiej i możliwej do zaobserwowania w niej relacji fikcji do rzeczywistości. Lektura tekstów literackich połączona będzie, z jednej strony, z refleksją nad powiązanymi z kwestiami określonymi w tytule zajęć zjawiskami filozoficzno-teoretycznoliterckimi, takimi jak autofikcja i postmodernizm. Z drugiej strony, skupimy się na funkcjonowaniu literatury w szeroko rozumianej przestrzeni komunikacji społecznej, charakterystycznej dla informacyjnego społeczeństwa kultury cyfrowej. Zajęcia polegać będą na pracy z tekstem, doskonalone będą techniki close/differential reading oraz praktyczne narzędzia analityczne (oparte na propozycjach J. Cullera, S. Fisha, R. Rorty'ego). Na zajęciach omawiane będą, m.in., następujące zagadnienia: Fikcja i fake news Autofikcja Adaptacja (książka/TV/film) Fabulacja vs referencja Fikcja vs historia Fikcyjne biografie Apokryfy Przypadki autorów "celebrytów" i plotki z życia literackiego Autor jako „marka” Czytelnik jako detektyw |
Literatura: |
Podczas zajęć omawiać będziemy krótkie fragmenty następujących tekstów: Roberto Bolaño, "2666" (fragm.) Carlos Fuentes, "El naranjo" (fragm.) Rodrigo Rey Rosa, "El material humano" (fragm.) * apokryfy i fikcyjne biografie: Roberto Bolaño, "La literatura nazi en América" (fragm.) Jorge Luis Borges, "La historia universal de la infamia" (fragm.) Marcel Schwob, "Las vidas imaginarias" (fragm.) Juan Rodolfo Wilcock, "La sinagoga de los iconoclastas" (fragm.) * Cristina Peri Rossi, "Cosmoagonías" (fragm.) autofikcja, fake news, plotki: Roberto Bolaño, "Playa", "Carnet de baile" (opowiadania) + artykuły prasowe * Teksty udostępniane będą online. * Sylabus może zostać zmodyfikowany po uzgodnieniu ze studentami lub na ich prośbę. * Teksty krytyczne (anglojęzyczne będą udostępnione po polsku i hiszpańsku): - M. Alberca, "El pacto ambiguo" (fragm.) - D. Antonik, "Autor jako marka" (art.) - J. Culler, "In defense of overinterpretation" (art.) - S. Fish, "Literature in the Reader: Affective Stylistics" (fragm.) - B. McHale, "Postmodernist fiction" (fragm.) |
Efekty uczenia się: |
absolwent zna i rozumie: - zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Łacińskiej, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S2K_W04); - specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01); absolwent potrafi: - wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U01); samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02); absolwent jest gotów do: - współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu składa się z 2 części: 50% lektura tekstów, obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, 50% praca zaliczeniowa (krótki artykuł akademicki, 2-5 str.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.