Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pamięć w fikcji - powieść hiszpańska po roku 2000, między historią a literaturą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PFPH-U
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pamięć w fikcji - powieść hiszpańska po roku 2000, między historią a literaturą
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter warsztatów interpretacyjnych – studenci pracują w parach lub niewielkich grupach z krótkimi fragmentami powieści dokonując ich uważnej lektury. Będziemy analizować mechanizmy literackiej i kulturowej reprezentacji przeszłości w dzisiejszym społeczeństwie hiszpańskim. Interesować nas będzie rozumienie historii oraz jego wpływ na formowanie narracji tożsamościowych. Wydobędziemy znaczenie płci kulturowej dla tego rodzaju praktyk. Będziemy pracować z produktami współczesnymi kultury śledząc obraz wojny domowej oraz lat po wojnie domowej (posguerra), myśląc równolegle z przypadkiem argentyńskim.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie. Kontekst społeczny i kulturowy. Podobieństwa i różnice Hiszpania/Argentyna.

2. Kulturoznawstwo i studia nad pamięcią. Koncepcja historii publicznej.

3. Między pamięcią a autofikcją. Rama problematyczna.

4. Powieść o maquis.

5. Autobiografia/autofiction do odtwarzania przemocy.

6. Kino i pamięć.

7. Traumy z przeszłości.

8. Pamięć w komiksie.

9. Retoryka pamięci I.

10. Retoryka pamięci II.

11. Represje w hiszpańskim okresie powojennym i w czasie dyktatury argentyńskiej.

12. Ciało i emocje.

13. Świadomi pariasi. Nietypowe strategie oporu.

14. Ładunek emocjonalny w (re)kreacji przeszłości.

15. Podsumowanie i wnioski.

Literatura:

Literatura:

1. Películas El silencio de otros/ Argentina, 1985.

2. Juan Eduardo Zúñiga, Capital de la gloria. (2 opowaidania)

3. Javier Cercas, Soldados de Salamina (fragmenty)

4. Marta Dillon, Aparecida. (fragmenty)

5. Luna de lobos, Julio Llamazares (fragment)

6. En la orilla, Rafael Chirbes. (fragment)

7. Antonio Altarriba, cómic El ala rota (fragmenty)

8. Isaac Rosa, El vano ayer. (fragmenty)

9. Almudena Grandes, La madre de Frankestein (fragment)

10. Laura Alcoba, La casa de los conejos (fragment)

Bibliografia krytyczna:

AHMED, Sara. The Cultural Politics of Emotions (2014). Edinburgh University Press.

AHMED, Sara. The promise of Happiness (2015).

FABER, Sebaastian. “La literatura como acto afiliativo. La nueva novela sobre la Guerra Civil (2000-2007)”. Palmar Álvarez-Blanco y Toni Dorca (coords.): Contornos de la narrativa actual (2000-2010). Un diálogo entre creadores y críticos. Madrid, Frankfurt a. M.: Iberoamericana/Vervuert 2010.

FABER, Sebaastian. “Actos afiliativos y postmemoria: asuntos pendientes”. Pasavento. Revista de estudios hispánicos. Vol. II, n.°1, 2014: 137-155.

ERLL, Astrid. Memorias colectivas y culturas del recuerdo. Estudio introductorio. Universidad de los Andes, Colombia: Ediciones Uniandes 2012.

HANSEN, Hans Lauge y CRUZ SUÁREZ, Juan Carlos (eds.) La memoria novelada. Bern: Peter Lang 2012.

HANSEN, Lauge Hans, CRUZ SUÁREZ, Juan Carlos, y SÁNCHEZ CUERVO, Antolín (eds.) La memoria novelada III. Memoria transnacional y anhelos de justicia. Bern: Peter Lang 2015.

HOBSBAWN, Eric. La invención de la tradición. The invention of tradition (1983).

ILLOUZ, Eva. El consumo de la utopía romántica. El amor y las contradicciones culturales del capitalismo (2009) Katz editores, Buenos Aires.

JABLONKA, Ivan. L´histoire est une littérature contemporaine. Manifeste pour les sciences sociales. France: Éditions du Seuil 2014.

SABADELL NIETO, Joana. Desbordamientos. Transfomaciones culturales y políticas de las mujeres (2011) Ed. Icaria, Barcelona.

TRAVERSO, Enzo. Historia jako pole bitwy (2015) Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

SEGATO, Rita Laura. La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Teritorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Tinta Limón 2013.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; terminologię z zakresu literaturoznawstwa na poziomie rozszerzonym; powiązania literaturoznawstwa i filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska naukowe i literackie w krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu literackich studiów hispanistycznych z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych z krajów hiszpańskiego obszaru językowego, obejmujące studia literaturoznawcze (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06).

Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i poglądy, dobierać metody i konstruować literaturoznawcze narzędzia badawcze; opracowywać i prezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03).

Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenie (forma zdalna lub stacjonarna), ocena ciągła.

Wymagania:

- Zapoznanie się z teorią oraz z analizowanymi tekstami

- Systematyczne i aktywne uczestnictwo na zajęciach

- Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności to 2 x 1,5h w ciągu semestru.

- Analiza i interpretacja wybranego tekstu literackiego pod koniec semestru

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)