Pamięć w fikcji - powieść hiszpańska po roku 2000, między historią a literaturą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PFPH-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pamięć w fikcji - powieść hiszpańska po roku 2000, między historią a literaturą |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatów interpretacyjnych – studenci pracują w parach lub niewielkich grupach z krótkimi fragmentami powieści dokonując ich uważnej lektury. Będziemy analizować mechanizmy literackiej i kulturowej reprezentacji przeszłości w dzisiejszym społeczeństwie hiszpańskim. Interesować nas będzie rozumienie historii oraz jego wpływ na formowanie narracji tożsamościowych. Wydobędziemy znaczenie płci kulturowej dla tego rodzaju praktyk. Będziemy pracować z produktami współczesnymi kultury śledząc obraz wojny domowej oraz lat po wojnie domowej (posguerra), myśląc równolegle z przypadkiem argentyńskim. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Kontekst społeczny i kulturowy. Podobieństwa i różnice Hiszpania/Argentyna. 2. Kulturoznawstwo i studia nad pamięcią. Koncepcja historii publicznej. 3. Między pamięcią a autofikcją. Rama problematyczna. 4. Powieść o maquis. 5. Autobiografia/autofiction do odtwarzania przemocy. 6. Kino i pamięć. 7. Traumy z przeszłości. 8. Pamięć w komiksie. 9. Retoryka pamięci I. 10. Retoryka pamięci II. 11. Represje w hiszpańskim okresie powojennym i w czasie dyktatury argentyńskiej. 12. Ciało i emocje. 13. Świadomi pariasi. Nietypowe strategie oporu. 14. Ładunek emocjonalny w (re)kreacji przeszłości. 15. Podsumowanie i wnioski. |
Literatura: |
Literatura: 1. Películas El silencio de otros/ Argentina, 1985. 2. Juan Eduardo Zúñiga, Capital de la gloria. (2 opowaidania) 3. Javier Cercas, Soldados de Salamina (fragmenty) 4. Marta Dillon, Aparecida. (fragmenty) 5. Luna de lobos, Julio Llamazares (fragment) 6. En la orilla, Rafael Chirbes. (fragment) 7. Antonio Altarriba, cómic El ala rota (fragmenty) 8. Isaac Rosa, El vano ayer. (fragmenty) 9. Almudena Grandes, La madre de Frankestein (fragment) 10. Laura Alcoba, La casa de los conejos (fragment) Bibliografia krytyczna: AHMED, Sara. The Cultural Politics of Emotions (2014). Edinburgh University Press. AHMED, Sara. The promise of Happiness (2015). FABER, Sebaastian. “La literatura como acto afiliativo. La nueva novela sobre la Guerra Civil (2000-2007)”. Palmar Álvarez-Blanco y Toni Dorca (coords.): Contornos de la narrativa actual (2000-2010). Un diálogo entre creadores y críticos. Madrid, Frankfurt a. M.: Iberoamericana/Vervuert 2010. FABER, Sebaastian. “Actos afiliativos y postmemoria: asuntos pendientes”. Pasavento. Revista de estudios hispánicos. Vol. II, n.°1, 2014: 137-155. ERLL, Astrid. Memorias colectivas y culturas del recuerdo. Estudio introductorio. Universidad de los Andes, Colombia: Ediciones Uniandes 2012. HANSEN, Hans Lauge y CRUZ SUÁREZ, Juan Carlos (eds.) La memoria novelada. Bern: Peter Lang 2012. HANSEN, Lauge Hans, CRUZ SUÁREZ, Juan Carlos, y SÁNCHEZ CUERVO, Antolín (eds.) La memoria novelada III. Memoria transnacional y anhelos de justicia. Bern: Peter Lang 2015. HOBSBAWN, Eric. La invención de la tradición. The invention of tradition (1983). ILLOUZ, Eva. El consumo de la utopía romántica. El amor y las contradicciones culturales del capitalismo (2009) Katz editores, Buenos Aires. JABLONKA, Ivan. L´histoire est une littérature contemporaine. Manifeste pour les sciences sociales. France: Éditions du Seuil 2014. SABADELL NIETO, Joana. Desbordamientos. Transfomaciones culturales y políticas de las mujeres (2011) Ed. Icaria, Barcelona. TRAVERSO, Enzo. Historia jako pole bitwy (2015) Instytut Wydawniczy Książka i Prasa. SEGATO, Rita Laura. La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Teritorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Tinta Limón 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; terminologię z zakresu literaturoznawstwa na poziomie rozszerzonym; powiązania literaturoznawstwa i filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska naukowe i literackie w krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu literackich studiów hispanistycznych z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych z krajów hiszpańskiego obszaru językowego, obejmujące studia literaturoznawcze (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06). Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i poglądy, dobierać metody i konstruować literaturoznawcze narzędzia badawcze; opracowywać i prezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03). Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenie (forma zdalna lub stacjonarna), ocena ciągła. Wymagania: - Zapoznanie się z teorią oraz z analizowanymi tekstami - Systematyczne i aktywne uczestnictwo na zajęciach - Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności to 2 x 1,5h w ciągu semestru. - Analiza i interpretacja wybranego tekstu literackiego pod koniec semestru |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.