Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka Latynoamerykańska w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-SLK-U
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka Latynoamerykańska w kulturze
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ogólna znajomość literatury, sztuki i kultury Ameryki Łacińskiej.

Znajomość języka hiszpańskiego w stopniu średniozaawansowanym.


Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pokazanie studentom związków między sztuką, literaturą i kulturą Ameryki Łacińskiej.

Pełny opis:

Zajęcia będą prowadzone zdalnie, w trybie mieszanym łączącym (w myśl Rekomendacji UW dot. kształcenia zdalnego) tryb synchroniczny z asynchronicznym, na platformie Google meet oraz przy wykorzystaniu narzędzia Google classroom

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat sztuki i literatury latynoamerykańskiej XX w. Podczas zajęć będą omawiane:

1. Teksty literackie wybitnych pisarzy oraz krytyków latynoamerykańskich dotyczące sztuki i artystów z Ameryki Łacińskiej

2. Związki literatów z artystami, których wynikiem są portrety oraz ilustracje do tekstów literackich namalowane przez wybitnych twórców.

Na zajęciach poznawane jest życie i twórczość artystów i literatów. Ideą kursu jest aktywne uczestnictwo studentów. W trakcie zajęć studenci badają wpływ oraz związek dzieł artystycznych z tekstami literackimi. Analizowane są fragmenty tekstów literackich oraz wybrane obrazy. Pokazywane są prezentacje multimedialne, filmy wideo oraz dzieła sztuki w albumach książkowych.

Wstęp.:

Omówienie zajęć, przekazanie tekstów, wybranie przez studentów tematów do przygotowania na zajęcia.

Blok 1.:

Wokół Gabriela Garcíi Márqueza:

Otwarcie wystawy Armando Villegasa przez Gabriela GarcíęMárquezaEl pintor que sudaba aceite de linaza: palabras de García Márquez a Armando Villegas. Tekst Gabriela Garcíi Márqueza "La siesta del martes", ilustracje Fernando Botero. Tekst Gabriela Garcíi Márqueza "Historia secreta de un gran cuadro": Gabo y el autorretrato baleado de Alejandro Obregón. Autoportret Alejandro Obregóna jako Blas de Lezo. García Márquez: "El ahogado más hermoso del mundo". Ślady malarza Alejandro Obregóna w twórczości Álvaro Mutisa: Álvaro Mutis: Encuentros y complicidades entre Magroll y el pintor Alejandro Obregón. Portret Gabriela Garcíi Márqueza wykonany przez Oswaldo Guayasamína.

Blok 2.:

Wokół Octavio Paza:

Tekst Octavio Paza Vestíbulo na temat sztuki Roberto Matta oraz poemat Octavio Paza La casa de la mirada dedykowany artyście. Ilustracje Roberto Matta Verbo América. Obraz Szyszlo Piedra de Sol. Homenaje a Octavio Paz. Octavio Paz Un pintor peruano: Fernando de Szyzslo. Octavio Paz Eleonora Carrington, Remedios Varo.

Blok 3.:

Wokół Mario Vargasa Llosy:

Tekst Mario Vargasa Llosy La suntuosa abundancia na tematmalarstwa Fernando Botero. Okładkizaprojektowaneprzezartystów do dziełVargasaLlosy: Fernando Botero Pantaleón y las visitadorasoraz Fernando de Szyszlo La casa verde. PortretyVargasaLlosywykonaneprzez Fernando Botero i Oswaldo Guayasamína. Esej Mario Vargas LlosySzyszlo en el Laberinto. Obraz Szyszlo Piedra de Sol. Homenaje a Octavio Paz. Octavio Paz Un pintor peruano: Fernando de Szyzslo. Elegia quechua Apu Inca Atawallpamam, tłumaczenie José María Arguedas, ilustracje Fernando de Szyszlo. Mario Vargas Llosa José María Arguedas entre sapos y halcones.

Zakończenie:

Podsumowanie zajęć.Omówienie plakatów wykonanych przez studentów. Wystawa.

Literatura:

CastedoLeopold, „Historia del arte iberoamericano”, t. 2, Madrid 1988.

Gutiérrez Viñuales Rodrigo, Gutiérrez Ramón (coord.), „Pintura, escultura y fotografía en Iberoamérica, siglos XIX y XX”, Madrid 1997.

Paz Octavio,“Los privilegios de la vista: arte moderno universal, arte de México”, Barcelona 2001.

Arango Clemencia, “Arte en América Latina”

http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/todaslasartes/artlat/indice.htm

Video: „Mestizo. Una historia del arte latinoamericano”

http://encuentro.gob.ar/programas/serie/8043

Teksty:

Octavio Paz:

La casa de la mirada https://www.poesi.as/op17048.htm

Vestíbulo http://www.casadelasamericas.org/matta/octavio.htm

Piedra de Solhttps://homozapping.com.mx/wp-content/uploads/2014/03/piedra_de_sol.pdf

Un pintor peruano: Fernando de Szyzslo, [w] Octavio Paz Los privilegios de la vista. Arte moderno universal. Arte de México, México 1993.

Jorge Zalamea:

El gran Burundú-Burundá ha muertohttps://www.scribd.com/doc/267604955/El-gran-Burundun-Burunda-ha-muerto-Jorge-Zalamea

Mario Vargas Llosa:

La suntuosa abundanciahttps://www.museobilbao.com/exposiciones/fernando-botero-186

Szyszlo en el Laberintohttps://www.latinamericanmasters.com/es/noticias/szyszlo-en-el-laberinto

José María Arguedas entre sapos y halconeswJosé María Arguedas Relatos completos, Madryt 1988.

Gabriel García Márquez:

El pintor que sudaba aceite de linaza: palabras de García Márquez a Armando Villegas https://centrogabo.org/gabo/gabo-habla/el-pintor-que-sudaba-aceite-de-linaza-palabras-de-garcia-marquez-armando-villegas

Historia secreta de un gran cuadro: Gabo y el autorretrato baleado de Alejandro Obregón https://centrogabo.org/gabo/gabo-habla/historia-secreta-de-un-gran-cuadro-gabo-y-el-autorretrato-baleado-de-alejandro

La siesta del martes, ilustracje Fernando Botero https://news.google.com/newspapers?nid=N2osnxbUuuUC&dat=19600124&printsec=frontpage&hl=enoraz w Gabriel García MárquezLos funerales de la Mamá Grande, Barcelona 1999.

El ahogado más hermoso del mundo w Gabriel García Márquez "Todos los cuentos", Bogota 2014.

Álvaro Mutis:

Encuentros y complicidades entre Magroll y el pintor Alejandro Obregón w Álvaro Mutis Siete novelas: empresas y tribulaciones de Maqroll el Gaviero, Bogotá 1997.

José María Arguedas:

(tłumaczenie) Apu Inca Atawallpaman, elegia quechuahttps://www.revistadelauniversidad.mx/articles-files/cf230aa1-81ae-4759-9369-1b0c681210e7

Malarstwo i ilustracje:

Twórczość artystów–Armando Villegasa, Alejandro Obregóna, Roberto Matta, Fernando Botero, Fernando de Szyszlo, Oswaldo Guayasamína.

Armando Villegas

Sin título https://www.banrepcultural.org/coleccion-de-arte/obra/sin-titulo-ap1965

Alejandro Obregón

Autoportret jako Blas de Lezo https://www.encaribe.org/es/Picture?IdImagen=1317&idRegistro=532

/MCO-487592906-jorge-zalamea-el-gran-burundun-burunda-ha-muerto-lp-_JM

Pantaleón y las visitadorashttps://img.culturacolectiva.com/content/2016/03/botero-prostitutas.jpg?_ga=2.159067518.57691635.1580928632-1958844124.1574720666

Retrato de Mario Vargas Llosa https://www.pinterest.cl/pin/403987029072133801/

Fernando de Szyszlo:

La casa verdehttps://books.google.pl/books?id=zSqzAAAAQBAJ&pg=PP1&lpg=PP1&dq=Fernando+de+Szyszlo+PORTADA+La+casa+verde&source=bl&ots=_xYl8CM2Y4&sig=ACfU3U3AgZad_SDh11LrxkUrXg1aBALC_Q&hl=es-419&sa=X&ved=2ahUKEwjU6vfynbznAhWQaVAKHf9CAEUQ6AEwDXoECAoQAQ#v=onepage&q&f=false

Piedra de Sol. Homenaje a Octavio Paz https://www.latinamericanmasters.com/es/artistas/fernando-de-szyszlo

Piedra de Sol http://www.artnet.com/artists/fernando-de-szyszlo/piedra-de-sol-N66tJD9VBvHjlT4OOl648Q2

Apu Inca Atawallpaman, ilustracje https://www.revistadelauniversidad.mx/articles-files/cf230aa1-81ae-4759-9369-1b0c681210e7

Oswaldo Guayasamín:

Retrato de Vargas Llosa https://medium.com/@bonillaportilla/guayasam%C3%ADn-el-doliente-apasionado-a78583ede095

Retrato de Gabriel García Márquez https://www.easyespanol.org/blog/el-encuentro-entre-guayasamin-y-garcia-marquez/; https://www.youtube.com/watch?v=seiv6uP_O-Y

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02

Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, w szczególności dotyczącą kulturoznawstwa i historii.

K_W03

Student zna elementarną terminologię używaną w opisie sztuki latynoamerykańskiej oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania.

K_W08

Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii kultury Ameryki Łacińskiej.

K_W13

Student ma podstawową wiedzę niezbędną do dokonania opisu i analizy dzieł oraz procesów artystycznych na obszarze Ameryki Łacińskiej.

Umiejętności:

K_U01

Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na temat sztuki latynoamerykańskiej.

K_U02

Student posiada podstawowe umiejętności badawcze i potrafi wybrać oraz uporządkować informację nabytą w procesie uczenia. Umie opracować i zaprezentować swoją pracę dotyczącą sztuki latynoamerykańskiej

K_U06

Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K_U07

Student potrafi wykorzystywać różne media komunikacyjne z zakresu kulturoznawstwa i historii sztuki w języku polskim i hiszpańskim

K_U09

Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku hiszpańskim, z zakresu problematyki sztuki latynoamerykańskiej i zagadnień z nią związanych

Kompetencje społeczne:

K_K01

Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K02

Student potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób

K_K06

Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu świata

K_K08

Student ma nawyk śledzenia informacji dotyczących sztuki dawnej oraz współczesnych procesów artystycznych zachodzących w kulturze Ameryki Łacińskiej

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia będą prowadzone zdalnie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Obecność będzie weryfikowana w przypadku zajęć synchronicznych poprzez "żywy" obraz uczestnika widoczny na ekranie komputera oraz jego głos, natomiast w przypadku zajęć asynchronicznych - poprzez wykonanie i przesłanie zadania w terminie tygodnia.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

Obecność na zajęciach (do 3 nieobecności nieusprawiedliwionych)

Przygotowanie prezentacji na temat życia i twórczości wybranego literata oraz artysty oraz związków między nimi. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wykonanie plakatu na wystawę kończącą zajęcia.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)