Sztuka Latynoamerykańska w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-SLK-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka Latynoamerykańska w kulturze |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ogólna znajomość literatury, sztuki i kultury Ameryki Łacińskiej. Znajomość języka hiszpańskiego w stopniu średniozaawansowanym. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pokazanie studentom związków między sztuką, literaturą i kulturą Ameryki Łacińskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą prowadzone zdalnie, w trybie mieszanym łączącym (w myśl Rekomendacji UW dot. kształcenia zdalnego) tryb synchroniczny z asynchronicznym, na platformie Google meet oraz przy wykorzystaniu narzędzia Google classroom Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat sztuki i literatury latynoamerykańskiej XX w. Podczas zajęć będą omawiane: 1. Teksty literackie wybitnych pisarzy oraz krytyków latynoamerykańskich dotyczące sztuki i artystów z Ameryki Łacińskiej 2. Związki literatów z artystami, których wynikiem są portrety oraz ilustracje do tekstów literackich namalowane przez wybitnych twórców. Na zajęciach poznawane jest życie i twórczość artystów i literatów. Ideą kursu jest aktywne uczestnictwo studentów. W trakcie zajęć studenci badają wpływ oraz związek dzieł artystycznych z tekstami literackimi. Analizowane są fragmenty tekstów literackich oraz wybrane obrazy. Pokazywane są prezentacje multimedialne, filmy wideo oraz dzieła sztuki w albumach książkowych. Wstęp.: Omówienie zajęć, przekazanie tekstów, wybranie przez studentów tematów do przygotowania na zajęcia. Blok 1.: Wokół Gabriela Garcíi Márqueza: Otwarcie wystawy Armando Villegasa przez Gabriela GarcíęMárquezaEl pintor que sudaba aceite de linaza: palabras de García Márquez a Armando Villegas. Tekst Gabriela Garcíi Márqueza "La siesta del martes", ilustracje Fernando Botero. Tekst Gabriela Garcíi Márqueza "Historia secreta de un gran cuadro": Gabo y el autorretrato baleado de Alejandro Obregón. Autoportret Alejandro Obregóna jako Blas de Lezo. García Márquez: "El ahogado más hermoso del mundo". Ślady malarza Alejandro Obregóna w twórczości Álvaro Mutisa: Álvaro Mutis: Encuentros y complicidades entre Magroll y el pintor Alejandro Obregón. Portret Gabriela Garcíi Márqueza wykonany przez Oswaldo Guayasamína. Blok 2.: Wokół Octavio Paza: Tekst Octavio Paza Vestíbulo na temat sztuki Roberto Matta oraz poemat Octavio Paza La casa de la mirada dedykowany artyście. Ilustracje Roberto Matta Verbo América. Obraz Szyszlo Piedra de Sol. Homenaje a Octavio Paz. Octavio Paz Un pintor peruano: Fernando de Szyzslo. Octavio Paz Eleonora Carrington, Remedios Varo. Blok 3.: Wokół Mario Vargasa Llosy: Tekst Mario Vargasa Llosy La suntuosa abundancia na tematmalarstwa Fernando Botero. Okładkizaprojektowaneprzezartystów do dziełVargasaLlosy: Fernando Botero Pantaleón y las visitadorasoraz Fernando de Szyszlo La casa verde. PortretyVargasaLlosywykonaneprzez Fernando Botero i Oswaldo Guayasamína. Esej Mario Vargas LlosySzyszlo en el Laberinto. Obraz Szyszlo Piedra de Sol. Homenaje a Octavio Paz. Octavio Paz Un pintor peruano: Fernando de Szyzslo. Elegia quechua Apu Inca Atawallpamam, tłumaczenie José María Arguedas, ilustracje Fernando de Szyszlo. Mario Vargas Llosa José María Arguedas entre sapos y halcones. Zakończenie: Podsumowanie zajęć.Omówienie plakatów wykonanych przez studentów. Wystawa. |
Literatura: |
CastedoLeopold, „Historia del arte iberoamericano”, t. 2, Madrid 1988. Gutiérrez Viñuales Rodrigo, Gutiérrez Ramón (coord.), „Pintura, escultura y fotografía en Iberoamérica, siglos XIX y XX”, Madrid 1997. Paz Octavio,“Los privilegios de la vista: arte moderno universal, arte de México”, Barcelona 2001. Arango Clemencia, “Arte en América Latina” http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/todaslasartes/artlat/indice.htm Video: „Mestizo. Una historia del arte latinoamericano” http://encuentro.gob.ar/programas/serie/8043 Teksty: Octavio Paz: La casa de la mirada https://www.poesi.as/op17048.htm Vestíbulo http://www.casadelasamericas.org/matta/octavio.htm Piedra de Solhttps://homozapping.com.mx/wp-content/uploads/2014/03/piedra_de_sol.pdf Un pintor peruano: Fernando de Szyzslo, [w] Octavio Paz Los privilegios de la vista. Arte moderno universal. Arte de México, México 1993. Jorge Zalamea: El gran Burundú-Burundá ha muertohttps://www.scribd.com/doc/267604955/El-gran-Burundun-Burunda-ha-muerto-Jorge-Zalamea Mario Vargas Llosa: La suntuosa abundanciahttps://www.museobilbao.com/exposiciones/fernando-botero-186 Szyszlo en el Laberintohttps://www.latinamericanmasters.com/es/noticias/szyszlo-en-el-laberinto José María Arguedas entre sapos y halconeswJosé María Arguedas Relatos completos, Madryt 1988. Gabriel García Márquez: El pintor que sudaba aceite de linaza: palabras de García Márquez a Armando Villegas https://centrogabo.org/gabo/gabo-habla/el-pintor-que-sudaba-aceite-de-linaza-palabras-de-garcia-marquez-armando-villegas Historia secreta de un gran cuadro: Gabo y el autorretrato baleado de Alejandro Obregón https://centrogabo.org/gabo/gabo-habla/historia-secreta-de-un-gran-cuadro-gabo-y-el-autorretrato-baleado-de-alejandro La siesta del martes, ilustracje Fernando Botero https://news.google.com/newspapers?nid=N2osnxbUuuUC&dat=19600124&printsec=frontpage&hl=enoraz w Gabriel García MárquezLos funerales de la Mamá Grande, Barcelona 1999. El ahogado más hermoso del mundo w Gabriel García Márquez "Todos los cuentos", Bogota 2014. Álvaro Mutis: Encuentros y complicidades entre Magroll y el pintor Alejandro Obregón w Álvaro Mutis Siete novelas: empresas y tribulaciones de Maqroll el Gaviero, Bogotá 1997. José María Arguedas: (tłumaczenie) Apu Inca Atawallpaman, elegia quechuahttps://www.revistadelauniversidad.mx/articles-files/cf230aa1-81ae-4759-9369-1b0c681210e7 Malarstwo i ilustracje: Twórczość artystów–Armando Villegasa, Alejandro Obregóna, Roberto Matta, Fernando Botero, Fernando de Szyszlo, Oswaldo Guayasamína. Armando Villegas Sin título https://www.banrepcultural.org/coleccion-de-arte/obra/sin-titulo-ap1965 Alejandro Obregón Autoportret jako Blas de Lezo https://www.encaribe.org/es/Picture?IdImagen=1317&idRegistro=532 /MCO-487592906-jorge-zalamea-el-gran-burundun-burunda-ha-muerto-lp-_JM Pantaleón y las visitadorashttps://img.culturacolectiva.com/content/2016/03/botero-prostitutas.jpg?_ga=2.159067518.57691635.1580928632-1958844124.1574720666 Retrato de Mario Vargas Llosa https://www.pinterest.cl/pin/403987029072133801/ Fernando de Szyszlo: La casa verdehttps://books.google.pl/books?id=zSqzAAAAQBAJ&pg=PP1&lpg=PP1&dq=Fernando+de+Szyszlo+PORTADA+La+casa+verde&source=bl&ots=_xYl8CM2Y4&sig=ACfU3U3AgZad_SDh11LrxkUrXg1aBALC_Q&hl=es-419&sa=X&ved=2ahUKEwjU6vfynbznAhWQaVAKHf9CAEUQ6AEwDXoECAoQAQ#v=onepage&q&f=false Piedra de Sol. Homenaje a Octavio Paz https://www.latinamericanmasters.com/es/artistas/fernando-de-szyszlo Piedra de Sol http://www.artnet.com/artists/fernando-de-szyszlo/piedra-de-sol-N66tJD9VBvHjlT4OOl648Q2 Apu Inca Atawallpaman, ilustracje https://www.revistadelauniversidad.mx/articles-files/cf230aa1-81ae-4759-9369-1b0c681210e7 Oswaldo Guayasamín: Retrato de Vargas Llosa https://medium.com/@bonillaportilla/guayasam%C3%ADn-el-doliente-apasionado-a78583ede095 Retrato de Gabriel García Márquez https://www.easyespanol.org/blog/el-encuentro-entre-guayasamin-y-garcia-marquez/; https://www.youtube.com/watch?v=seiv6uP_O-Y |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, w szczególności dotyczącą kulturoznawstwa i historii. K_W03 Student zna elementarną terminologię używaną w opisie sztuki latynoamerykańskiej oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania. K_W08 Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii kultury Ameryki Łacińskiej. K_W13 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do dokonania opisu i analizy dzieł oraz procesów artystycznych na obszarze Ameryki Łacińskiej. Umiejętności: K_U01 Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na temat sztuki latynoamerykańskiej. K_U02 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze i potrafi wybrać oraz uporządkować informację nabytą w procesie uczenia. Umie opracować i zaprezentować swoją pracę dotyczącą sztuki latynoamerykańskiej K_U06 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U07 Student potrafi wykorzystywać różne media komunikacyjne z zakresu kulturoznawstwa i historii sztuki w języku polskim i hiszpańskim K_U09 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku hiszpańskim, z zakresu problematyki sztuki latynoamerykańskiej i zagadnień z nią związanych Kompetencje społeczne: K_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K02 Student potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób K_K06 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu świata K_K08 Student ma nawyk śledzenia informacji dotyczących sztuki dawnej oraz współczesnych procesów artystycznych zachodzących w kulturze Ameryki Łacińskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia będą prowadzone zdalnie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Obecność będzie weryfikowana w przypadku zajęć synchronicznych poprzez "żywy" obraz uczestnika widoczny na ekranie komputera oraz jego głos, natomiast w przypadku zajęć asynchronicznych - poprzez wykonanie i przesłanie zadania w terminie tygodnia. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: Obecność na zajęciach (do 3 nieobecności nieusprawiedliwionych) Przygotowanie prezentacji na temat życia i twórczości wybranego literata oraz artysty oraz związków między nimi. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wykonanie plakatu na wystawę kończącą zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.