Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tłumaczenia prawnicze i biznesowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-TPB-U
Kod Erasmus / ISCED: 09.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tłumaczenia prawnicze i biznesowe
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki i stylistyki języków polskiego i hiszpańskiego. Ma również elementarną wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących rózne rejestre i style funkcjonalne języków polskiego i hiszpańskiego.


Student ma świadomośc kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i uzależnionej od kontekstu zmienności jego znaczeń.


Student posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka hiszpańskiego i polskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym (poziom C1).


Student potrafi określić podstawowe funkcje językoznawcze w procesie tłumaczenia.



Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs jest adresowany do studentów studiów magisterskich zainteresowanych problematyką polsko-hiszpańskiego przekładu prawniczego oraz biznesowego. Zajęcia mają na celu przekazanie studentom podstaw specjalistycznej wiedzy przedmiotowej niezbędnej do profesjonalnego tłumaczenia tekstów prawniczych oraz dokumentów związanych z szeroko pojętym kontekstem biznesowym.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się z kluczowymi zagadnieniami leksykalnymi, składniowymi oraz stylistycznymi charakterystycznymi dla hiszpańskich i polskich tekstów prawnych i prawniczych.

Typ tekstów, które będą omawiane i analizowane podczas zajęć, jest często spotykany w praktyce zawodowej tłumacza przysięgłego. Dlatego też studenci zapoznają się z zasadami sporządzania pisemnych tłumaczeń poświadczonych, co może być szczególnie cenną umiejętnością dla osób, które rozważają w przyszłości podejście do egzaminu państwowego na tłumacza przysięgłego.

Dzięki pracy z przykładami autentycznych dokumentów funkcjonujących w obrocie gospodarczym i prawnym oraz fragmentami wybranych aktów normatywnych, uczestnicy zajęć będą mogli zmierzyć się w praktyce z problemami, jakie generują tłumaczenia specjalistyczne tego rodzaju tekstów.

Podczas kursu poruszona zostanie problematyka różnych rodzajów ekwiwalencji w kontekście przekładoznawczym oraz nieprzystawalności systemów prawnych obowiązujących w Polsce oraz krajach hispanojęzycznych.

Ze względu na specyfikę zagadnień poruszanych podczas kursu (wymuszającą niejednokrotnie ich ujęcie komparatystyczne) oraz warsztatowy charakter zajęć (tłumaczenia dwukierunkowe, praca na tekstach paralelnych), będą one prowadzone zarówno w języku hiszpańskim, jak i polskim.

Po ukończeniu kursu student będzie posiadał podstawy merytoryczno-techniczne niezbędne do rozpoczęcia pracy w charakterze tłumacza języka hiszpańskiego na zlecenia podmiotów publicznych i prywatnych, których działalność oparta jest na bilateralnych relacjach polsko-hiszpańskich.

RAMY PROGRAMOWE

(Zakres przedstawionych poniżej ram programowych ma charakter orientacyjny. Może zostać poszerzony lub zawężony w zależności od postępów grupy, zainteresowania studentów daną tematyką oraz możliwości czasowych).

1.) OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH ZASAD SPORZĄDZANIA TŁUMACZEŃ POŚWIADCZONYCH

2.) TŁUMACZENIE PEŁNOMOCNICTW

3.) TŁUMACZENIE DYPLOMÓW i ZAŚWIADCZEŃ

4.) TŁUMACZENIE WYBRANYCH DOKUMENTÓW Z ZAKRESU ORZECZNICTWA SĄDOWEGO

5.) TŁUMACZENIE WYBRANYCH DOKUMENTÓW Z ZAKRESU PRAWA RODZINNEGO, SPADKOWEGO I PRAWA SPÓŁEK

Literatura:

JOPEK-BOSIACKA, Anna (2008) Przekład prawny i sądowy. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

KIERZKOWSKA, Danuta (2007) „TŁUMACZENIE PRAWNICZE”. WARSZAWA, WYDAWNICTWO Translegis

„Kodeks tłumacza przysięgłego z komentarzem” (2011). Red. Kierzkowska D. Warszawa, Wydawnictwo Translegis.

KOMARNICKI, Mieczysław et al. (2011) Słownik terminologii prawniczej: hiszpańsko-polski, polsko-hiszpański. Warszawa, Wydawnictwo C.H. Beck.

KUŹNIK, Anna, PODLEŚNY, Beata (2014) „Documentos españoles: recopilación para traductores y otros profesionales de lengua”. Warszawa, Wydawnictwo Translegis

MAJEWSKA-BARTKOWIAK, Elżbieta, CANO SANTANA, Eduardo (2006) „Słownik handlowo-finansowy polsko-hiszpański, hiszpańsko-polski”. Warszawa, Wydawnictwo Poltext.

PIEŃKOS, Jerzy (1999) „Podstawy juryslingwistyki: język w prawie - prawo w języku”. Warszawa, Oficyna Prawnicza Muza

POZNAŃSKI, Janusz (2007) „Tłumacz w postępowaniu karnym.” Warszawa, Wydawnictwo Translegis.

SUPERA-MARKOWSKA, Maria (2009) „Zarys prawa hiszpańskiego i prawa polskiego”. Warszawa, Wydawnictwo C.H. Beck.

Efekty uczenia się:

a. WIEDZA:

(K_W02): Student poznaje i systematyzuje terminologię specjalistyczną stosowaną w tekstach prawnych i prawniczych, funkcjonujących w kontekście biznesowym na poziomie rozszerzonym

(K_W06): Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa i translatologii, umożliwiającą tłumaczenie specjalistycznych tekstów prawnych i prawniczych oraz różnego rodzaju dokumentów funkcjonujących w kontekście biznesowym.

(K_W12): Dzięki lekturze tekstów wskazanych w podpunkcie „Literatura”, student ma pogłębioną wiedzę o kierunkach i metodologii badań nad przekładem specjalistycznym o charakterze językoznawczym i translatologicznym.

(K_W13): Student ma szczegółową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego i polskiego.

(K_W16): Student ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz jego złożoności i uzależnionej od kontekstu zmienności jego znaczeń.

(K_W19): Student ma pogłębioną wiedzę o praktyce translatologicznej, umożliwiającą tłumaczenie specjalistycznych tekstów prawniczych i biznesowych.

b. UMIEJĘTNOŚCI:

(K_U14): Student potrafi określić podstawowe funkcje językoznawcze w procesie tłumaczenia.

(K_U15): Student potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu translatologii umożliwiającą tłumaczenie tekstów prawniczych i biznesowych. Student potrafi wykorzystać przyswojoną terminologię prawną, prawniczą i biznesową do tłumaczenia hiszpańskich i polskich dokumentów i pism o wąskiej tematyce dziedzinowej. Student potrafi sporządzić pisemne tłumaczenia poświadczone według obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej zasad formalnych.

(K_U16): Student umie zastosować kompleksową wiedze o naturze języka, jego złożoności i uzależnionej od kontekstu zmienności jego znaczeń w przekładzie

c. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

(K_K01): Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

(K_K05): Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu tłumacza.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia mają charakter warsztatowy.

Studenci zapoznają się z terminologią specjalistyczną oraz specyfiką dyskursu prawnego, prawniczego i handlowego charakterystyczną dla hiszpańskiego i polskiego obszaru językowego w oparciu o analizę tekstów paralelnych lub zbliżonych typologicznie.

Stanowiąca trzon zajęć praktyka tłumaczeniowa bazuje głównie na technikach tłumaczeń a vista. Integralnym elementem zajęć jest praca w parach lub mniejszych grupach, w ramach których studenci przygotowują tłumaczenia pisemne wskazanych przez prowadzącą tekstów lub ich fragmentów. W następnej kolejności ich propozycje translatorskie są prezentowane na forum grupy i poddawane dyskusji. W ramach poszerzania kompetencji z zakresu pisemnego przekładu specjalistycznego, przewidziana jest również praca indywidualna studentów zarówno podczas zajęć jak i w ramach przygotowania do nich (tłumaczenie zadanych przez prowadzącą tekstów poprzedzone wyszukaniem odpowiednich terminów lub możliwych rozwiązań translatorskich w ogólnodostępnych źródłach).

Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie następujących kryteriów:

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)

2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach

3. Pisemna praca zaliczeniowa (tłumaczenie tekstu specjalistycznego o objętości ok. 1800 znaków)

4. Sporządzenie glosariusza terminologicznego związanego z tematyką tekstów omawianych podczas zajęć, obejmującego minimum 200 haseł (minimum 100 polskich z tłumaczeniem na hiszpański oraz minimum 100 hiszpańskich z tłumaczeniem na polski).

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)