Wybrane zagadnienia społeczno-polityczne Brazylii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-WZSB-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia społeczno-polityczne Brazylii |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać język portugalski na poziomie średniozaawansowanym oraz posiadać podstawową wiedzę na temat historii Brazylii. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują analizę i interpretację wybranych zjawisk społecznych i politycznych Brazylii, uzupełnioną o odniesienia do kwestii z zakresu kulturoznawstwa. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje szereg kwestii społeczno-politycznych dotyczących Brazylii, takich jak: - profil demograficzny społeczeństwa brazylijskiego; - system polityczny Brazylii; - aktualna sytuacja polityczna; - główne problemy społeczne ostatniego dwudziestolecia (m.in. nierówności ekonomiczno-społeczne); - sytuacja ludności autochtonicznej; - sytuacja ludności czarnoskórej; - życie religijne; - zasoby naturalne oraz kwestia ochrony środowiska; - rola mediów w życiu społeczno-politycznym - znaczenie społeczno-kulturowe futbolu i karnawału. Tematyka części zajęć zostanie dobrana zgodnie z zainteresowaniami grupy. |
Literatura: |
• Almeida, Angela Mendes de, "Violência e cordialidade", em: Revista Estudos – Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, nº 9, 1997. http://r1.ufrrj.br/esa/V2/ojs/index.php/esa/article/view/118/114 • DaMatta Roberto, "Antropologia do óbvio: notas em torno do significado social do futebol", em: Revista USP, São Paulo, v.22, p.10-17, 1994. http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/26954/28732 • DaMatta Roberto, O que faz o brasil, Brasil, Editora Rocco, Rio de Janeiro, 1986. (wybrane rozdziały) https://docs.google.com/file/d/0B46vjiRI8hGuX2VqckY3UmdDYjA/edit • Gawrycki M.F. (red.) Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Biblioteka Iberyjska, Warszawa, 2000. (wybrane artykuły) • Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły) • Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.), Brazylia, kraj przyszłości?, Książka i Prasa, Warszawa, 2016. (wybrane rozdziały) • Santos, G., Relações raciais e desigualdade no Brasil: Consciência em Debate. São Paulo: Selo Negro, 2009. Filmy dokumentalne (dostępne online) : • Lutas.doc, reż. Luiz Bolognesi, Daniel Augusto, prod. Gullane, Buriti Filmes/TV Brasil, 2010. • Caminhos da Reportagem - Indígenas - a luta dos povos esquecidos, prod. TV Brasil, 2013. Wybrane reportaże, programy informacyjne i publicystyczne. Źródła internetowe: • portal Instituto de Pesquisa da Economia Aplicada: http://www.ipea.gov.br/ • portal Instituto Brasileiro da Geografia e Estatística: http://ibge.gov.br/ • wydania cyfrowe dzienników i tygodników opinii |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna pojęcia z zakresu nauk społeczno-politycznych dotyczące Brazylii oraz terminologię związaną ze specyfiką kulturową tego kraju. (K_W01, K_W02) Ma wiedzę na temat sytuacji Brazylii wewnątrz światowego porządku gospodarczego i politycznego. (K_W09, K_W13) Student orientuje się w aktualnych problemach społeczno-polityczno-kulturalnych, które dotyczą Brazylii. (KW_17) UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi przy użyciu zdobytej wiedzy wyszukiwać samodzielnie i analizować informacje dotyczące stosunków społeczno-polityczno-kulturalnych w Brazylii. (K_U01, K_U02, K_U05) Student potrafi na podstawie zdobytych informacji trafnie analizować i interpretować udział Brazylii w światowej polityce gospodarczo-ekonomicznej. (K_U01, K_U02, K_U05) Student potrafi trafnie problematyzować sytuację polityczno-społeczną Brazylii i odnosić się do kwestii kulturowych przy użyciu odpowiednio dobranych źródeł. (K_U03, K_U04) Potrafi sięgać po teoretyczne opisy problematyki gospodarczej zarówno portugalskojęzyczne, jak i światowe. (K_U03, K_U08) Potrafi wypowiadać się w znane tematyce za pomocą różnych kanałów (teksty, prezentacje ustne, artykuły, etc.). (K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student rozumie konieczność aktualizowania informacji na temat dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości Brazylii, ale także sytuacji światowej w ogóle. (K_K01, K_K08) Rozumie istotność zabierania głosu na forum publicznym, dzięki czemu może swoją specjalistyczną wiedzę przekazywać innym. (K_K05, K_K06, K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła w trakcie semestru. Ocenie poddane zostaną następujące elementy: zadania wykonane na platformie Google Classroom; prezentacje (ustne i pisemne) wiadomości, tematów, lektur; uczestnictwo w dyskusjach podczas zajęć. Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.