Dramaturgia włoska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M2S20SM03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dramaturgia włoska |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Seminaria magisterskie na studiach II stopnia dla studentów II roku |
Punkty ECTS i inne: |
27.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Student ma zatwierdzony temat oraz plan pracy wraz z bibliografią, a także pierwszy rozdział swojej pracy dyplomowej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium przygotowuje do samodzielnej pracy badawczej i ma przygotować studenta do napisania pracy magisterskiej z zakresu historii dramatu i teatru włoskiego (od wieku XV po wiek XXI), a także z zagadnień związanych z przekładem form dramatycznych oraz recepcją dramaturgii włoskiej w Polsce. |
Pełny opis: |
Seminarium przygotowuje do samodzielnej pracy badawczej i ma przygotować studenta do napisana pracy magisterskiej z zakresu historii dramatu i teatru włoskiego. Student pod kierunkiem promotora zdobywa pogłębioną wiedzę w ramach realizowanego projektu i rozwija swoje kompetencje badawcze: uczy się samodzielnie porządkować i analizować wybrany materiał zgodnie z przyjętą metodologią oraz interpretować go w ramach przyjętych założeń teoretycznych. Student doskonali również umiejętności opracowania redakcyjnego dłuższego tekstu naukowego (styl naukowy, przypisy, bibliografia, abstrakt; jeśli to konieczne w danym projekcie – także opracowanie wykresów, diagramów i materiałów ikonograficznych). Część zajęć będzie prowadzona w ramach tutoriale, czyli pojedynczych indywidualnych spotkań dotyczących projektu realizowanego przez studenta (metoda zindywidualizowanego nauczania). |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: Alonge R., Perrelli F., Storia del teatro e dello spettacolo, Torino 2012. Angelini F., Il teatro del Novecento: da Pirandello a Fo, Roma 2003. Barsotti A., Eduardo, Fo e l'attore-autore del Novecento, Roma 2007. Cambiaghi M., Teatro e metateatro in Italia tra barocco e novecento, Milano 2008. Dahlhaus C., Drammaturgia dell'opera italiana, Torino 2005. De Marinis M., Capire il teatro: lineamenti di una nuova teatrologia, Roma 2008. Ferrone S., La commedia dell’arte: attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Einaudi, Torino 2014. La ricezione della commedia dell'arte nell'Europa Centrale 1568-1769, Pisa 2010. Letteratura italiana. Teatro, musica, tradizione dei classici, Torino 1986. Miszalska J. [et al.], Od Dantego do Fo. Włoska poezja i dramat w Polsce (od XVI do XXI wieku), Kraków 2007. Pavis P., Dizionario del teatro, a cura di P. Bosisio, Zanichelli, Bologna 2001. Storia del teatro moderno e contemporaneo, t. I-III, a cura di R. Alonge, G. Davico Bonino, Torino 2000. Taviani F, Schino M., Il segreto della commedia dell'arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII, XVIII secolo , Firenze 2007. Tessari R., Teatro italiano del Novecento: fenomenologie e strutture 1906-1976, Firenze 2003. Trifone P., L'italiano a teatro: dalla commedia rinascimentale a Dario Fo, Pisa 2000. Vanossi L. [et al.], Lingua e strutture del teatro italiano del rinascimento, Padova 1970 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W04 specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny; K_W05 w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium; K_W06 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; Umiejętności: absolwent potrafi: K_U02 stosować na poziomie rozszerzonym terminologię i teorie właściwe dla dyscypliny; K_W03 w sposób pogłębiony wybrane aspekty historyczne, społeczne i kulturowe Włoch; K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny; K_U05 komunikować się na tematy specjalistyczne, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim; K_U06 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim; K_U08 przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim; K_U10 posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego; K_U11 planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01 zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; K_K02 krytycznej oceny własnych działań i umiejętności; K_K03 przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu; K_K04 uczestniczenia w zyciu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązan społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć w trybie ciągłym. Pod uwagę brana jest: - kontrola obecności i bieżące przygotowanie do zajęć (znajomość lektur i udział w dyskusji podczas zajęć), - zaliczenie materiału (zakres tematyczny/lektury), - regularne konsultacje, dotyczące kolejnych etapów pracy nad projektem,- -- - systematyczna praca według ustalonego wspólnie na początku zajęć harmonogramu (dot. pisania kolejnych rozdziałów pracy, wstępu i zakończenia), - praca dyplomowa zaakceptowana przez promotora. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Dygul | |
Prowadzący grup: | Jolanta Dygul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.