Historia teatru włoskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z19F02-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru włoskiego II |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Italianistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone historii teatru włoskiego od wieku XVIII do XX. Ich celem jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego omawianego okresu w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Zajęcia wzbogacone będą prezentacją materiałów ikonograficznych oraz fragmentów przedstawień teatralnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone historii teatru włoskiego od wieku XVIII do XX. Ich celem jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego omawianego okresu w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Zajęcia wzbogacone będą prezentacją materiałów ikonograficznych oraz fragmentów przedstawień teatralnych. Na kursie omówione zostaną najważniejsze elementy i aspekty włoskiej sztuki teatralnej (dramaturgia, technika gry aktorskiej, budynek teatralny, przestrzeń sceniczna, organizacja przedstawień) w wieku XVIII, XIX i XX. Wybrane lektury pozwolą zilustrować najistotniejsze zagadnienia. Dokładną listę lektur oraz konkretne tematy poruszane w toku zajęć studenci otrzymają na początku semestru. |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: Bal E., Cielesność w dramacie: teatr Piera Paola Pasoliniego i jego możliwe kontynuacje, Kraków 2007. Gurgul M., Historia teatru i dramatu włoskiego. T. 2. Od XIX do XXI wieku, Kraków 2008. Gurgul M., Teatr Daria Fo w latach 1959-1975, Kraków 1997. Gurgul M., W drodze do gwiazd: o teatrze i dramacie włoskiego futuryzmu, Kraków 2009. Kireńczuk T., Od sztuki w działaniu do działania w sztuce: Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów, Kraków 2008. Łukaszewicz J., Carlo Goldoni w polskim Oświeceniu, Wrocław 1997. Miklaszewski K., Komedia dell’arte, czyli teatr komediantów włoskich XVI, XVII, XVIII wieku, Wrocław 1961. Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego. T. 1. od XIII do XVIII wieku, Kraków 2008. Nicoll A., W świecie Arlekina. Studium o komedii dell’arte, Warszawa 1967. Od Hugo do Witkiewicza: poetyki, manifesty, komentarze, red. J. Paszek, Warszawa 1993. Od Sartre’a do Mrożka: poetyki, manifesty, komentarze, Warszawa 1997. Surma-Gawłowska M., Komedia dell’arte, Kraków 2015. Teatr dell’arte, red. D. Sosnowska, WUW, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w podstawowym stopniu powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii; -w sposób podstawowy powiązania literatury włoskiej z procesami historyczno-kulturowymi; - najważniejsze wydarzenia z historii Włoch oraz istotne aspekty kultury i języka włoskiego. Umiejętności: absolwent potrafi: - rozpoznawać różne rodzaje tekstów, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; -samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.). Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - udziału w życiu kulturalnym, wypełniania zobowiązań społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności (student ma prawo do trzech nieobecności na zajęciach), - bieżące przygotowanie do zajęć (lektura tekstów), - końcowe zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.