Antropologia kary
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0AKA-OGz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kary |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wiedza socjologiczna zdobyta w trakcie wcześniejszych lat studiów wsparta ogólną wiedzą humanistyczną. Pożądana jest znajomość języka angielskiego, podstaw antropologii kulturowej oraz metod badawczych nauk społecznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Antropologia kary” jest fakultetem skierowanym zarówno do Studentów studiów niestacjonarnych Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji (kierunki Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja i Praca Socjalna), jak i pozostałych Studentów UW. Jego celem jest przedstawienie problematyki kary w ujęciu charakterystycznym dla antropologii kulturowej. Polega ono na potraktowaniu kary kryminalnej nie jako elementu utrzymywania ładu prawnego w państwie, lecz jako społecznych narzędzi służących zachowaniu porządku aksjonormatywnego. W tym ujęciu kara jest pewną praktyką kulturową często sprowadzającą się do nieformalnych form kontroli społecznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot „Antropologia kary” jest fakultetem skierowanym zarówno do Studentów studiów niestacjonarnych Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji (kierunki Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja i Praca Socjalna), jak i pozostałych Studentów UW. Jego celem jest przedstawienie problematyki kary w ujęciu charakterystycznym dla antropologii kulturowej. Polega ono na potraktowaniu kary kryminalnej nie jako elementu utrzymywania ładu prawnego w państwie, lecz jako społecznych narzędzi służących zachowaniu porządku aksjonormatywnego. W tym ujęciu kara jest pewną praktyką kulturową często sprowadzającą się do nieformalnych form kontroli społecznej. Celem zajęć jest przedstawienie studentom tej perspektywy w postrzeganiu kary, a także wspólne analizowanie kulturowych sensów kar i karania – część lektur omawianych na zajęciach będą stanowiły materiały dotyczące konkretnych przypadków praktyk punitywnych, które będą obiektem analiz antropologicznych przeprowadzanych w trakcie zajęć. |
Literatura: |
• Nowicka-Rusek, Ewa (2009) Kara w perspektywie antropologii społecznej [w] J. Utrat – Milecki (red.) Kara w nauce i kulturze Warszawa 2009 s. 129 – 137 • Malinowski, Bronisław (2001) Prawo, zwyczaj, zbrodnia w społeczeństwach dzikich, De Agostini, Altaya, Warszawa. • Evans-Pritchard, Edward (2007) Religia Nuerów, Kęty : Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2007. • Goffman, Erving (2007) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. • Kharchenko, Anastasiia (2013) Motyw klątwy nadprzyrodzonej w japońskich wierzeniach ludowych [w] Azja i Afryka. Religie, Kultury, Języki, Zakład graficzny UW, Warszawa. • Eberhard, Wolfram (1967) Guilt and sin in traditional China • O sztuce rządzenia według Mozi, Mengzi, Xunzi, Han Feizi (2016) Dialog, Warszawa • T’ung-Tsu Ch’u (1961) Law and Society in Traditional China, Mouton & Co, Paris. • Emile Durkheim (2006) Samobójstwo. Studium z socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student, który ukończy omawiany kurs osiąga: 1. Wiedzę na temat antropologicznego sposobu postrzegania kar kryminalnych 2. Znajomość literatury z tego zakresu 3. Potrafi także przeprowadzić analizę kulturową konkretnych przypadków karania |
Metody i kryteria oceniania: |
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności). Oceniane będą: przygotowanie do zajęć (w tym przygotowanie co najmniej jednej prezentacji na podstawie wybranej lektury) i aktywność (50% oceny). - Egzamin ustny na podstawie wybranego zagadnienia (50% oceny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.