Etyka współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-ETW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka współczesności |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot adresowany jest do studentów wszystkich kierunków. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do społecznych zagadnień moralnych, takich jak równość, emancypacja, globalizacja, rozwój społeczny i innych. Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu, rozwoju możliwości i inne. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące własności, swobody jednostki, wykluczenia ekonomicznego i inne. |
Pełny opis: |
Przedmiot adresowany jest do studentów wszystkich kierunków. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do społecznych zagadnień moralnych, takich jak równość, emancypacja, globalizacja, rozwój społeczny i innych. Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu, rozwoju możliwości i inne. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące własności, swobody jednostki, wykluczenia ekonomicznego i inne. Treści nauczania obejmują następujące zagadnienia: Kantowska etyka obowiązku; Millowska zasada użyteczności; teorie sprawiedliwości Johna Rawlsa, Amartyi Sena, Marthy Nussbaum i Roberta Nozicka; feministyczna etyka troski, etyka globalizacji Petera Singera, zagadnienie klas społecznych wg marksizmu. |
Literatura: |
Podręczniki: H. Brighouse, „Sprawiedliwość”, „Przewodnik po etyce”, red. P. Singer; Teksty źródłowe: I. Kant, „Co to jest Oświecenie”; J. S. Mill „Utylitaryzm”; P. Singer, „Etyka globalizacji” (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Student(ka) będzie: w sferze wiedzy - znać główne historyczne i współczesne stanowiska, kierunki i systemy etyczne. - znać normy i reguły wynikające z etycznych prawidłowości funkcjonowania człowieka w społeczeństwie - znać kwestie etyczne mające wpływ na strukturę i rozwój społeczeństwa w sferze umiejętności - posługiwać się zasadami i normami etyki w podejmowaniu interwencji społecznych i ekonomicznych - aktywnie uczestniczyć we współczesnych dyskusjach z zakresu etyki oraz rozwijać poczucie moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nami uczestnictwo w życiu społecznym. - prezentować publicznie swoje poglądy i opinie dotyczące problematyki społecznej, argumentować odwołując się do zasad etycznych w sferze kompetencji społecznych - być gotowy/a nawiązywać relacje społeczne ze świadomością problematyki moralnej - być świadomy/a dylematów etycznych związanych z ekonomiczną strukturą społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego oraz aktywności podczas zajęć. Egzamin pisemny weryfikuje wiedzę z zakresu współczesnych, kierunków i systemów etycznych, norm i reguł działań. Poddaje on również ocenie umiejętności dotyczące zastosowania zasad i norm moralnych w poddejmowaniu aktywności społecznej i ekonomicznej. Aktywność merytoryczna podczas zajęć, realizowana w ramach dyskusji dotyczących lektur obligatoryjnych i wybranych zagadnień, sprawdza świadomość współczesnych problemów, dylematów i sporów moralnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.