Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aisthesis, doświadczenie estetyczne, cielesność V

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-AISTH19-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aisthesis, doświadczenie estetyczne, cielesność V
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają pełnić funkcje forum dyskusyjnego i warsztatowego dla osób piszących prace doktorskie i magisterskie z zakresu estetyki oraz obszarów styku estetyki z filozofią, szeroko pojętą teorią kultury, historią sztuki, literatury i innych nauk humanistycznych. W ramach spotkań seminaryjnych będą dyskutowane wyniki badań prowadzonych przez uczestników w oparciu o przedstawione fragmenty prac własnych i wybraną literaturę.

Pełny opis:

Seminarium przeznaczone jest dla osób piszących prace doktorskie i magisterskie z zakresu estetyki oraz obszarów styku estetyki z filozofią, szeroko pojętą teorią kultury, historią sztuki, literatury i innych nauk humanistycznych. Z uwagi na przewidywany kierunek zainteresowań słuchaczy w centrum rozważań seminaryjnych znajdą się trzy tytułowe kategorie: cielesność, aisthesis, doświadczenie estetyczne. W zależności od propozycji badawczych uczestników seminariów istnieje możliwość tematycznego i metodologicznego poszerzania tego pola badań. W ramach spotkań seminaryjnych będą prezentowane fragmenty prac dyplomowych pisanych przez uczestników oraz dyskutowane wyniki prowadzonych przez nich badań. Omawiane one będą zarówno pod względem merytorycznym, jak i metodologicznym. Rolę pomocniczą w tych dyskusjach mogą pełnić lektury wybranych tekstów z zakresu metodologii badań humanistycznych oraz filozoficznej hermeneutyki. Możliwe jest poszerzenie listy lektur o propozycje uczestników seminarium.

Zakres problemów wyznaczy problematyka prezentowanych prac. Ponadto między innymi omawiane będą następujące bloki problemów:

- aisthesis jako kategoria filozoficzna i estetyczna

- cielesność jako kategoria współczesnej humanistyki oraz jako kategoria transhumanistyczna

- estetyka a egzystencja

- estetyka a polityka

- fenomenologiczne i hermeneutyczne interpretacje sztuki

- kategorie doświadczenia estetyczne i doświadczenia hermeneutyczne a estetyka i hermeneutyka

- problematyka sensu i znaczenia w różnych dziedzinach sztuki

- problemy współczesnego przemysłu kulturalnego a nowe formuły doświadczenia estetycznego

Literatura:

Berger K., Potęga smaku: teoria sztuki (fragm.)

Bourdieu P., Reguły sztuki

Chęćka-Gotkowicz A., Ucho i umysł (fragm.)

Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko

Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki

Dybel P., Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa Georga Gadamera

Eco U., Interpratacja/nadinterpratacja

Estetyczne przestrzenie współczesności, red. A. Zeidler-Janiszewska

Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. J. Migasiński, I. Lorenc

Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje (fragm.)

Gadamer H.-G., Prawda i metoda (fragm.)

Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej

H.G.Gadamer, Język i rozumienie (fragm.)

Haraway D., The Haraway Reader

James I., Nowa filozofia francuska

Jauss R., Estetyka recepcji

Levine C., Od prowokacji do demokracji

Malabou, C., Plastyczność u zmierzchu pisma

Pisanie miasta, czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska

Ranciere J., Estetyka jako polityka

Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja

Ricoeur P., O sobie samym jako innym

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- w pogłębionym stopniu - metody badawcze i strategie argumentacyjne omawianych dyscyplin filozoficznych oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego

- specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim

- w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury

Student umie:

- samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów

- analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami

Student jest gotów do:

- identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności

- rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 5 wymagana jest

- prezentacja wyników własnych badań oceniona na 5

- przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury;

Na ocenę 4,5 wymagana jest:

- prezentacja wyników własnych badań oceniona na 4,5

- przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury

Na ocenę 4 wymagana jest:

- prezentacja własnych badań oceniona na 4

- co najmniej jeden referat

Na ocenę 3,5 wymagana jest:

- prezentacja własnych badań oceniona na 3,5;

Na ocenę 3 wymagana jest:

- prezentacja własnych badań oceniona na 3.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)