Aisthesis, doświadczenie estetyczne, cielesność V
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-AISTH19-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Aisthesis, doświadczenie estetyczne, cielesność V |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają pełnić funkcje forum dyskusyjnego i warsztatowego dla osób piszących prace doktorskie i magisterskie z zakresu estetyki oraz obszarów styku estetyki z filozofią, szeroko pojętą teorią kultury, historią sztuki, literatury i innych nauk humanistycznych. W ramach spotkań seminaryjnych będą dyskutowane wyniki badań prowadzonych przez uczestników w oparciu o przedstawione fragmenty prac własnych i wybraną literaturę. |
Pełny opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla osób piszących prace doktorskie i magisterskie z zakresu estetyki oraz obszarów styku estetyki z filozofią, szeroko pojętą teorią kultury, historią sztuki, literatury i innych nauk humanistycznych. Z uwagi na przewidywany kierunek zainteresowań słuchaczy w centrum rozważań seminaryjnych znajdą się trzy tytułowe kategorie: cielesność, aisthesis, doświadczenie estetyczne. W zależności od propozycji badawczych uczestników seminariów istnieje możliwość tematycznego i metodologicznego poszerzania tego pola badań. W ramach spotkań seminaryjnych będą prezentowane fragmenty prac dyplomowych pisanych przez uczestników oraz dyskutowane wyniki prowadzonych przez nich badań. Omawiane one będą zarówno pod względem merytorycznym, jak i metodologicznym. Rolę pomocniczą w tych dyskusjach mogą pełnić lektury wybranych tekstów z zakresu metodologii badań humanistycznych oraz filozoficznej hermeneutyki. Możliwe jest poszerzenie listy lektur o propozycje uczestników seminarium. Zakres problemów wyznaczy problematyka prezentowanych prac. Ponadto między innymi omawiane będą następujące bloki problemów: - aisthesis jako kategoria filozoficzna i estetyczna - cielesność jako kategoria współczesnej humanistyki oraz jako kategoria transhumanistyczna - estetyka a egzystencja - estetyka a polityka - fenomenologiczne i hermeneutyczne interpretacje sztuki - kategorie doświadczenia estetyczne i doświadczenia hermeneutyczne a estetyka i hermeneutyka - problematyka sensu i znaczenia w różnych dziedzinach sztuki - problemy współczesnego przemysłu kulturalnego a nowe formuły doświadczenia estetycznego |
Literatura: |
Berger K., Potęga smaku: teoria sztuki (fragm.) Bourdieu P., Reguły sztuki Chęćka-Gotkowicz A., Ucho i umysł (fragm.) Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki Dybel P., Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa Georga Gadamera Eco U., Interpratacja/nadinterpratacja Estetyczne przestrzenie współczesności, red. A. Zeidler-Janiszewska Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. J. Migasiński, I. Lorenc Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje (fragm.) Gadamer H.-G., Prawda i metoda (fragm.) Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej H.G.Gadamer, Język i rozumienie (fragm.) Haraway D., The Haraway Reader James I., Nowa filozofia francuska Jauss R., Estetyka recepcji Levine C., Od prowokacji do demokracji Malabou, C., Plastyczność u zmierzchu pisma Pisanie miasta, czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska Ranciere J., Estetyka jako polityka Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja Ricoeur P., O sobie samym jako innym |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu - metody badawcze i strategie argumentacyjne omawianych dyscyplin filozoficznych oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego - specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim - w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury Student umie: - samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów - analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami Student jest gotów do: - identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności - rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 5 wymagana jest - prezentacja wyników własnych badań oceniona na 5 - przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury; Na ocenę 4,5 wymagana jest: - prezentacja wyników własnych badań oceniona na 4,5 - przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury Na ocenę 4 wymagana jest: - prezentacja własnych badań oceniona na 4 - co najmniej jeden referat Na ocenę 3,5 wymagana jest: - prezentacja własnych badań oceniona na 3,5; Na ocenę 3 wymagana jest: - prezentacja własnych badań oceniona na 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.