Estetyczne badania nowej wrażliwości – od materii do rzeczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-EBNW19-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyczne badania nowej wrażliwości – od materii do rzeczy |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Seminarium jest skierowane do osób zainteresowanych problematyką estetyki filozoficznej i sztuki. Oczekujemy od studentów filozoficznego przygotowania umożliwiającego badanie i reinterpretowanie (pogłębianie) tradycyjnych wykładni kategorii estetycznych. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach ma być żywe zainteresowanie współczesnymi przemianami szeroko rozumianej wrażliwości i sztuki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie seminarium podjęte zostaną badania estetyczne nad różnymi formami nowej wrażliwości. W bieżącym roku akademickim skoncentrujemy się na zagadnieniach związanych z problematyką materii i materialności sztuki współczesnej oraz filozoficzną refleksją nad rzeczami. W szerokim polu badawczym, którego ramy wyznaczają kwestie nowych ujęć materii, rzeczy i percepcji zajmować się będziemy problematyką fetyszyzmu, kategoriami: faktyszu, cienia, śladu, fałdy, atmosfery, „ciałosfery” i doświadczenia ciałosferycznego. Poddamy filozoficznej analizie przykłady wykorzystywania we współczesnej sztuce materii o „lżejszych” stanach skupienia, architekturę meteorologiczną i ruch fałdowania w architekturze. W obszar refleksji włączymy też „materię zużytą”, popsute rzeczy, ruiny, nieużytki. |
Pełny opis: |
W trakcie seminarium podjęte zostaną badania estetyczne nad różnymi formami nowej wrażliwości. Kluczowymi zmianami kulturowymi jakie doprowadziły do powstania jej niektórych form były: - rosnące zapośredniczenie medialne, zmiana dotychczasowych funkcji sztuki i praktyk artystycznych oraz nowe sposoby konceptualizacji zagadnień estetycznych; -zwrot afektywny , który wraz z pojawieniem się radykalnej fenomenologii znalazł wyraz w skierowaniu badań na nowe formy uwagi. -zwrot performatywny związany z procesualną wizja rzeczywistości i twórczym działaniem wytwarzającym w niej nowe jakości; -zwrot przestrzenny, który przyczynił się do rozpatrywania dzieł sztuki architektury i praktyk artystycznych w kontekście dynamicznych interakcji społecznych, w bliskich związkach z codziennością i aktualnymi problemami. Badane przez nas zmiany wrażliwości spowodowane są również obserwowanym dzisiaj zwrotem w kierunku kultury materialnej. W XX wiecznym głównym nurcie dyskusji filozoficznych materialność naszego codziennego życia była marginalizowana, a często nawet stygmatyzowana. Powrót studiów nad kulturą materialną we współczesnej antropologii i kulturoznawstwie ugruntował już przekonanie, że musimy ponownie przywrócić rzeczom sprawczość, a nawet pozwolić im odzyskać ich sekretne życie. W bieżącym roku akademickim skoncentrujemy się na zagadnieniach związanych z problematyką materii i materialności sztuki współczesnej oraz problematyką rzeczy z perspektywy filozoficznej i interdyscyplinarnej. Interesować nas będzie również rozciągający się pomiędzy zagadnieniem materii, rzeczy i percepcji estetycznej obszar do którego należą: 1. Problematyka fetyszyzmu. 2. Kategoria faktyszu. 3. Rzeczy i ślady. 4. Odrębność rzeczy, ich nagość, samotność. 5. Fałda 6. Atmosfera. 7. „Ciałosfera” i doświadczenie ciałosferyczne. 8. Problematyka wykorzystania we współczesnej sztuce materii o „lżejszych” stanach skupienia - architektura meteorologiczna 9. Nowe materiały we współczesnej architekturze. 10. Refleksja nad ”materią zużytą”– popsutymi rzeczami, ruinami, nieużytkami. Szczegółowy wykaz tematów kolejnych spotkań seminaryjnych dookreślony zostanie po konfrontacji naszych propozycji problemowych i lekturowych z zainteresowaniami badawczymi uczestników seminarium i będzie uwzględniał rozpoczęte przez nich indywidualne projekty badawcze. |
Literatura: |
R. Bodei, „O życiu rzeczy”, Łódź, 2016; „Materialność”, red. K. Gufrański, A. Hendriks, I. Moreiry, A. Szyłak, L, Vergary, Gdańsk, 2012; H. Bohme, „Fetyszyzm i kultura”, Warszawa 2012; G. Bohme „Filozofia i estetyka przyrody”, Warszawa, 2002; E. Bloch, „Ślady”. Kraków 2012; B. Olsen „W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów”, Warszawa, 2013; G. Agamben, „Nagość”, Warszawa 2019; D. Sudjic, „Język rzeczy”; T. Ingold, „Materiały przeciwko materialności”; B. Latour „Przedmioty także posiadają sprawczość”; T. Ingold „Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design”, Warszawa, 2018; H. Schmitz „Ciałosfera, przestrzeń, uczucia”, Poznań, 2001; M. Moryń „Wyczulenie i subiektywność. O nowej fenomenologii Hermanna Schmitza”, Poznań 2004; A. Moravansky „Atmosfery w szwajcarskiej architekturze”, w: „Autoportret”, 35; D. Arasse, „Detal. Historia malarska w zbliżeniach”, tłum. A. Arno, Kraków 2013; D. Arasse, „Nie widać nic. Opowiadanie obrazów”, tłum. A. Arno, Kraków 2012; V. Stoichita, „Krótka historia cienia”, Kraków 2001; Jun’ichiro Tanizaki „Pochwała cienia”, Kraków 2016. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: absolwent zna i rozumie - w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego K_W02 P7S_WG - wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych dyscyplin filozoficznych: 1) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna 3) estetyka, filozofia kultury, historia filozofii K_W06 P7S_WG - w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury K_W11 P7S_WG P7S_WK Nabyte umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów K_U01 P7S_UW - wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami K_U16 P7S_UW Nabyte kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji K_K05 P7S_KO - aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych K_K06 P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.