Losses and Benefits of Globalized World
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-LBGW19-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Losses and Benefits of Globalized World |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Komunikatywna znajomość j. angielskiego, znajomość podstaw etyki, zdolność analitycznego myślenia. |
Skrócony opis: |
Globalizacja to proces nieprzejrzysty a na jego temat wciąż trwają spory. Odwołując się do nich spróbujemy na zajęciach dotrzeć do podstawowych filozoficznych założeń i konsekwencji globalizacji, zastanawiając się nad tym jakie stwarza ona szanse i zagrożenia. W trybie warsztatowym będziemy badać zjawisko globalizacji w jej podstawowych wymiarach: społecznym, politycznym, ekonomicznym i kulturowym. Środkiem do analizy szkód i korzyści procesów globalizacyjnych będzie konfrontacja jej obrońców i oskarżycieli, w odwołaniu do tekstów teoretycznych (i studiów przypadku), w których te opcje zostały wyrażone. Poprzez posłużenie się taką metodą spróbujemy dotrzeć do tych kategorii i pojęć, którymi we współczesnym dyskursie opisuje się proces globalizacji oraz jego dynamikę w obszarze polityki, ekonomii i kultury na poziomie krajowym i ponadpaństwowym. Wymagana jest znajomość j. angielskiego przynajmniej na poziomie średnio-zaawansowanym. |
Pełny opis: |
Globalizacja to proces nieprzejrzysty a na jego temat wciąż trwają spory. Odwołując się do nich spróbujemy na zajęciach dotrzeć do podstawowych filozoficznych założeń i konsekwencji globalizacji, zastanawiając się nad tym jakie stwarza ona szanse i zagrożenia. W trybie warsztatowym będziemy badać zjawisko globalizacji w jej podstawowych wymiarach: społecznym, politycznym, ekonomicznym i kulturowym. Środkiem do analizy szkód i korzyści procesów globalizacyjnych będzie konfrontacja jej obrońców i oskarżycieli, w odwołaniu do tekstów teoretycznych (i studiów przypadku), w których te opcje zostały wyrażone. Poprzez posłużenie się taką metodą spróbujemy dotrzeć do tych kategorii i pojęć, którymi we współczesnym dyskursie opisuje się proces globalizacji oraz jego dynamikę w obszarze polityki, ekonomii i kultury na poziomie krajowym i ponadpaństwowym. We współczesnych dyskusjach nad globalizacją możemy wyróżnić bowiem dwie tendencje: sceptyczną i optymistyczna. Sceptycy uważają, że globalna polityka, ekonomia czy kultura nie różnią się zasadniczo od tego z czym mieliśmy do czynienia w tych obszarach w przeszłości. W przeciwieństwie do nich optymiści uważają, że wielowymiarowy proces globalizacji i jego konsekwencje widać w każdym z tych obszarów. Ich zdaniem państwo straciło swoją władzę i ważność, postrzeganie przestrzeni uległo zmianie a granice między wspólnotami politycznymi rozmyły się. Biorąc więc pod uwagę złożony i niejednoznaczny fenomen globalizacji należy przyjrzeć się mu z różnych perspektyw – ekonomicznej, społecznej, politycznej, technologicznej, aksjologicznej, kulturowej etc. – i spróbować dokonać syntezy filozoficznej. Na zajęciach będziemy starali się znaleźć odpowiedzi m.in. na następujące problemy: czy współcześnie mamy do czynienia z nowym człowiekiem, nowym społeczeństwem i nową polityką światową? Jeśli tak, to jak te idee różnią się od wcześniejszych koncepcji człowieka, społeczeństwa lub polityki. Jakie relacje występują między tożsamością, władzą a globalizacją? Jak globalizacja jest powiązana z problemem nierówności ekonomicznych, środowiskiem naturalnym, międzynarodową produkcją i konsumpcją, konfliktami zbrojnymi albo działaniami państwa? Podstawowe kwestie: - przemiany współczesnej tożsamości (nowe form interakcji i doświadczenia władzy) - zmiany w koncepcji rodziny i społeczeństwa; - nowa rola państwa i władzy w zglobalizowanym świecie; - dobre i złe strony globalizacyjnej współzależności (transparentność, tajna polityka, post-prawda, itp.). - jaki rodzaj sprawiedliwości jest możliwy w zglobalizowanym świecie? - jak globalizacja jest powiązana z głodem, zmianami klimatycznymi czy rewolucją technologiczną; Wymagana jest znajomość j. angielskiego przynajmniej na poziomie średnio-zaawansowanym. |
Literatura: |
Selection of Literature: Beck U., Risk Society; Huntington S., Clash of Civilisation; Singer, One Word; Stiglitz J., Making Globalisation Work; Fukuyama, The Last Man; Etkins, Zehfuss, Global Politics. A New Introduction; Ravenhill, Global Political Economy; Amstutz M., International Ethics. Concepts, Theories and Cases in Global Politic; Nye J., Soft Power; |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Znajomość podstawowych filozoficznych i politycznych stanowisk w dyskursie dotyczącym zagadnień z zakresu globalnej etyki i globalnej sprawiedliwości O podstawowych doktrynach i najważniejszych problemach z zakresu globalnej polityki związanych z procesami globalizacji. O najważniejszych filozoficznych podstawach doktryn politycznych Nabyte umiejętności: Po ukończeniu kursu student potrafi: krytycznie analizować teksty z zakresu tematyki zajęć oraz poglądy i argumenty innych autorów, w tym uczestników zajęć prawidłowo identyfikować, interpretować i analizować problemy i dylematy z obszaru etyki międzynarodowej i teorii sprawiedliwości międzynarodowej poprawnie konstruować zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułować odpowiedzi na krytykę Nabyte kompetencje społeczne: Ukończenie kursu przyczynia się do wykształcenia otwartej postawy w stosunku do różnych stanowisk występujących w obrębie filozofii polityki i stosunków międzynarodowych nabycia krytycznego dystansu w stosunku do problemów i sporów omawianych na zajęciach kształtowania wrażliwości w stosunku do zagadnień z zakresu etyki międzynarodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na finalną ocenę składa się: aktywność (przygotowanie i udział w dyskusjach na zajęciach) – 35 % przygotowanie materiałów i przeprowadzenie grupowej dyskusji (warsztatu) na temat wybranego problemu z zakresu tematyki zajęć – 45 % sporządzenie i przesłanie raportu z przeprowadzonego warsztatu–20 % |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.