Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Losses and Benefits of Globalized World

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-LBGW19-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Losses and Benefits of Globalized World
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Komunikatywna znajomość j. angielskiego, znajomość podstaw etyki, zdolność analitycznego myślenia.

Skrócony opis:

Globalizacja to proces nieprzejrzysty a na jego temat wciąż trwają spory. Odwołując się do nich spróbujemy na zajęciach dotrzeć do podstawowych filozoficznych założeń i konsekwencji globalizacji, zastanawiając się nad tym jakie stwarza ona szanse i zagrożenia. W trybie warsztatowym będziemy badać zjawisko globalizacji w jej podstawowych wymiarach: społecznym, politycznym, ekonomicznym i kulturowym. Środkiem do analizy szkód i korzyści procesów globalizacyjnych będzie konfrontacja jej obrońców i oskarżycieli, w odwołaniu do tekstów teoretycznych (i studiów przypadku), w których te opcje zostały wyrażone. Poprzez posłużenie się taką metodą spróbujemy dotrzeć do tych kategorii i pojęć, którymi we współczesnym dyskursie opisuje się proces globalizacji oraz jego dynamikę w obszarze polityki, ekonomii i kultury na poziomie krajowym i ponadpaństwowym. Wymagana jest znajomość j. angielskiego przynajmniej na poziomie średnio-zaawansowanym.

Pełny opis:

Globalizacja to proces nieprzejrzysty a na jego temat wciąż trwają spory. Odwołując się do nich spróbujemy na zajęciach dotrzeć do podstawowych filozoficznych założeń i konsekwencji globalizacji, zastanawiając się nad tym jakie stwarza ona szanse i zagrożenia. W trybie warsztatowym będziemy badać zjawisko globalizacji w jej podstawowych wymiarach: społecznym, politycznym, ekonomicznym i kulturowym. Środkiem do analizy szkód i korzyści procesów globalizacyjnych będzie konfrontacja jej obrońców i oskarżycieli, w odwołaniu do tekstów teoretycznych (i studiów przypadku), w których te opcje zostały wyrażone. Poprzez posłużenie się taką metodą spróbujemy dotrzeć do tych kategorii i pojęć, którymi we współczesnym dyskursie opisuje się proces globalizacji oraz jego dynamikę w obszarze polityki, ekonomii i kultury na poziomie krajowym i ponadpaństwowym.

We współczesnych dyskusjach nad globalizacją możemy wyróżnić bowiem dwie tendencje: sceptyczną i optymistyczna. Sceptycy uważają, że globalna polityka, ekonomia czy kultura nie różnią się zasadniczo od tego z czym mieliśmy do czynienia w tych obszarach w przeszłości. W przeciwieństwie do nich optymiści uważają, że wielowymiarowy proces globalizacji i jego konsekwencje widać w każdym z tych obszarów. Ich zdaniem państwo straciło swoją władzę i ważność, postrzeganie przestrzeni uległo zmianie a granice między wspólnotami politycznymi rozmyły się. Biorąc więc pod uwagę złożony i niejednoznaczny fenomen globalizacji należy przyjrzeć się mu z różnych perspektyw – ekonomicznej, społecznej, politycznej, technologicznej, aksjologicznej, kulturowej etc. – i spróbować dokonać syntezy filozoficznej.

Na zajęciach będziemy starali się znaleźć odpowiedzi m.in. na następujące problemy: czy współcześnie mamy do czynienia z nowym człowiekiem, nowym społeczeństwem i nową polityką światową? Jeśli tak, to jak te idee różnią się od wcześniejszych koncepcji człowieka, społeczeństwa lub polityki. Jakie relacje występują między tożsamością, władzą a globalizacją? Jak globalizacja jest powiązana z problemem nierówności ekonomicznych, środowiskiem naturalnym, międzynarodową produkcją i konsumpcją, konfliktami zbrojnymi albo działaniami państwa?

Podstawowe kwestie:

- przemiany współczesnej tożsamości (nowe form interakcji i doświadczenia władzy)

- zmiany w koncepcji rodziny i społeczeństwa;

- nowa rola państwa i władzy w zglobalizowanym świecie;

- dobre i złe strony globalizacyjnej współzależności (transparentność, tajna polityka, post-prawda, itp.).

- jaki rodzaj sprawiedliwości jest możliwy w zglobalizowanym świecie?

- jak globalizacja jest powiązana z głodem, zmianami klimatycznymi czy rewolucją technologiczną;

Wymagana jest znajomość j. angielskiego przynajmniej na poziomie średnio-zaawansowanym.

Literatura:

Selection of Literature: Beck U., Risk Society; Huntington S., Clash of Civilisation; Singer, One Word; Stiglitz J., Making Globalisation Work; Fukuyama, The Last Man; Etkins, Zehfuss, Global Politics. A New Introduction; Ravenhill, Global Political Economy; Amstutz M., International Ethics. Concepts, Theories and Cases in Global Politic; Nye J., Soft Power;

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Znajomość podstawowych filozoficznych i politycznych stanowisk w dyskursie dotyczącym zagadnień z zakresu globalnej etyki i globalnej sprawiedliwości

O podstawowych doktrynach i najważniejszych problemach z zakresu globalnej polityki związanych z procesami globalizacji.

O najważniejszych filozoficznych podstawach doktryn politycznych

Nabyte umiejętności:

Po ukończeniu kursu student potrafi:

krytycznie analizować teksty z zakresu tematyki zajęć oraz poglądy i argumenty innych autorów, w tym uczestników zajęć

prawidłowo identyfikować, interpretować i analizować problemy i dylematy z obszaru etyki międzynarodowej i teorii sprawiedliwości międzynarodowej

poprawnie konstruować zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułować odpowiedzi na krytykę

Nabyte kompetencje społeczne:

Ukończenie kursu przyczynia się do

wykształcenia otwartej postawy w stosunku do różnych stanowisk występujących w obrębie filozofii polityki i stosunków międzynarodowych

nabycia krytycznego dystansu w stosunku do problemów i sporów omawianych na zajęciach

kształtowania wrażliwości w stosunku do zagadnień z zakresu etyki międzynarodowej

Metody i kryteria oceniania:

Na finalną ocenę składa się:

aktywność (przygotowanie i udział w dyskusjach na zajęciach) – 35 %

przygotowanie materiałów i przeprowadzenie grupowej dyskusji (warsztatu) na temat wybranego problemu z zakresu tematyki zajęć – 45 %

sporządzenie i przesłanie raportu z przeprowadzonego warsztatu–20 %

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)