Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

100 zabobonów - trzydzieści lat później

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-SZ17-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 100 zabobonów - trzydzieści lat później
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Jest pożądane, aby uczestnicy zajęć mieli za sobą kurs logiki elementarnej lub semiotyki logicznej.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Punktem wyjścia dla seminarium jest opublikowana po raz pierwszy przed 30 laty (1987) książka Józefa Marii Bochenskiego Sto zabobonów. Pierwszym zadaniem uczestników seminarium będzie rekonstrukcja przekonań uznanych przez Bocheńskiego za zabobonne. W dalszej kolejności odpowiemy na następujące pytania: (1) Czy zjawiska omawiane przez Bocheńskiego są istotnie zabobonami? (2) Czy zabobony popularne 30 lat temu pozostają nadal w modzie? (3) Czy treść zabobonów podlega kulturowej ewolucji? (4) Czy we współczesnym świecie występują zabobony nie omówione przez Bocheńskiego?

Pełny opis:

W roku 1987, a więc dokładnie 30 lat temu, Józef Maria Bochsńki opublikował swój znany słownik Sto zabobonów. We „Wstępie” napisał m.in.:

„Mój słownik pokazuje, że w naszym świecie panuje aż tyle zabobonów i jakich zabobonów! Nie potrzeba być wyznawcą zabobonu o stałym Postępie Ludzkości, aby przecież ufać, że ludzie XX wieku są choć trochę przytomniejsi, choć trochę rozumniejsi od troglodytów. A tymczasem lista zabobonów wyznawanych przez miliony w Londynie, Nowym Jorku i Paryżu zadaje kłam tej pobożnej nadziei. Trudno oprzeć się uczuciu wstydu, że się do takiego pokolenia należy. Jeśli o mnie chodzi, przykrość jest tym większa, że, jak wspomniałem, byłem sam ślepym zwolennikiem wielu spośród wymienionych tutaj zabobonów.”

Następnie dodaje: „filozof jest z powołania obrazoburcą, niszczycielem przesądów i zabobonów”, czyli przekonań, które są „(1) oczywiście w wysokim stopniu fałszywe, a mimo to (2) uważane za na pewno prawdziwe”. Słownik Bocheńskiego ma uświadomić czytelnikowi, które przekonania, często powszechnie uznawane i uważane za postępowe, są w istocie zabobonami.

Zadaniem uczestników seminarium będzie, w pierwszej kolejności, zapoznanie się z zabobonami przedstawionymi przez Bocheńskiego i rekonstrukcja przekonań uznanych przez niego za przesądne. Dalszym krokiem będzie analiza omówionych zabobonów pod kątem ich aktualności. Odpowiemy sobie na pytanie, czy przesądy żywione 30 lat temu nadal są w pewnych kręgach popularne oraz czy ich treść podlega ewolucji.

Zajęcia odbywać się będą przez internet, na platformie moodle. Każdy uczestnik będzie zobowiązany regularnie zapoznawać się z materiałami zamieszczanymi na stronie kursu. Referaty będą przedstawiane w formie pisemnej, a dyskusje będą miały postać forum internetowego.

Planowane jest jedno spotkanie organizacyjne (w sali), na początku roku akademickiego.

Literatura:

J. M. Bocheński, 100 zabobonów, Wydawnictwo ANTYK.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Uczestnik kursu zna pojęcie zabobonu i potrafi wymienić przesądy wyznawane we współczesnym świecie.

Nabyte umiejętności:

Uczestnik kursu potrafi analizować sądy pod kątem ich treści i sposobu uzasadnienia.

Nabyte kompetencje społeczne:

Uczestnik kursu potrafi wychwytywać przesądy wśród własnych i cudzych przekonań, zajmuje względem nich postawę racjonalną, jest odporny na nieuczciwe chwyty erystyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Każdy uczestnik kursu zobowiązany jest regularnie zapoznawać się z materiałami zamieszczanymi na stronie kursu oraz przygotować referat na zadany temat. Aktywność na zajęciach i referat będą podstawą oceny.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)