Fandom – produkcja i konsumpcja kultury w gospodarce cyfrowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL7-LIC-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Fandom – produkcja i konsumpcja kultury w gospodarce cyfrowej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Socjologii Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | dobra znajomość języka angielskiego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs przedstawia problematykę związaną z praktykami kulturowymi zbiorowości fanowskich. Jego adresatem są wszyscy zainteresowani tematyką współczesnych form wspólnotowości, uczestnictwa w kulturze, jak i powiązanych z nimi zjawisk właściwych gospodarce cyfrowej. |
Pełny opis: |
Kurs przedstawia problematykę związaną z praktykami kulturowymi zbiorowości fanowskich. Zbiorowości te dzięki nowym narzędziom technologicznym, a także nowej architekturze mediów masowych (Web 2.0) uzyskały niespotykany dotąd status w ramach współczesnej gospodarki i kultury. Praktyki rozwijane w ich obrębie z jednej strony są wyrazem spontanicznej, oddolnej partycypacji kulturowej oraz produktywnej zabawy, z drugiej zaś stanowią podstawę nowych modeli biznesowych a także metod wykorzystywania ich do celów komercyjnych. Pomimo swego niszowego i subwersywnego charakteru fandomy stały się dziś częścią głównego nurtu kultury popularnej, przeobrażając się w funkcjonalny element globalnych przemysłów kulturowych, przejmując zadania związane z innowacją i rozwojem wybranych obiektów i treści. Analiza zachodzących w środowiskach fanów praktyk związanych konsumpcją i produkcją kulturową pozwoli na uchwycenie charakteru nowych form uczestnictwa w kulturze, miejsca jakie uzyskują one w gospodarce społeczeństwa sieciowego, relacji władzy pomiędzy instytucjami przemysłów kulturowych a użytkownikami udostępnianych przez nie dóbr. Kurs umożliwia zapoznanie się z klasycznymi opracowaniami studiów kulturowych na temat mediów, publiczności i subkultur młodzieżowych, jak również ze współczesnym dorobkiem studiów fanowskich (fan studies) oraz najnowszą literaturą podejmującą zagadnienia związane z życiem codziennym w warunkach gospodarki cyfrowej. Przybliżona całkowita liczba godzin koniecznych dla osiągnięcia zdefiniowanych dla przedmiotów efektów uczenia wynosi 75h. |
Literatura: |
J.Gray, C.Sandvoss, C.L.Harrington, Fandom: Identities and Communities in A Mediated World, 2007; H.Jenkins, Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, 1992; H.Jenkins, Kultura konwergencji, 2005; C.Sandvoss, Fans, 2005; D.Muggleton, Wewnątrz subkultury, 2004; D.Hebdige, Subculture: The Meaning of Style, 1979; S.Hall, T.Jefferson, Resistance Through Rituals, 2006; J.Fiske, Reading the Popular, 1989; J.Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, 2010; M.Hills, Fan Cultures, 2002; A.Bruns, Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond,2008; H.Boehme, Fetyszyzm i kultura, 2012; P.Siuda, Kultury prosumpcji, 2012; Ch.Baker, Studia kulturowe, 2005; M.Maffesoli, Czas plemion, 2008; M.Certeau, Wynaleźć codzienność, 2008; C.Pearce, Communities of Play, 2009; M.Filiciak, Wirtualny plac zabaw, 2006; J.Burgess, J.Green, YouTube: Online Video and Participatory Culture, 2009; P.Snickars, P.Vonderau, You Tube Reader, 2009; K.Hellekson, Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet, 2006; D.Tapscott, Cyfrowa dorosłość, 2010; Ch.Rojek, Celebrity, 2004; E.Cashmore, Celebrity culture, 2006; L.A.Lewis, Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media, 1992. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: -umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa; -potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji; -potrafi uczestniczyć w dyskusji -szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej) |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.