Rozumienie kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-WMS-20-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Rozumienie kultury |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Socjologii Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium adresowane jest do studentów zainteresowanych dynamiką współczesnych przemian społeczno – kulturowych oraz narastającym zróżnicowaniem kulturowym, ujmowanych w szerszej perspektywie, która odwołuje się do wywodzącej się z tradycji hermeneutycznej kategorii rozumienia. Następstwem zróżnicowania świata społecznego jest wizja kultury, jako rzeczywistości ścierania się sprzecznych systemów aksjonormatywnych. Rozumiejąca refleksja nad kulturą uświadamia badaczowi społecznemu, że o ile konflikty aksjologiczne są nieusuwalnym komponentem świata społecznego, o tyle konsens normatywny, stanowi warunek funkcjonowania wspólnot kulturowych oraz społeczno – politycznych. Analizy fenomenów i procesów należących do świata kulturowego, osadzone zostają w szerszym kontekście, uwzględniającym szczególną rolę języka, tradycji i historyczno – kolistego oraz przedsądowego wymiaru naszego kulturowo kształtowanego rozumienia. |
Pełny opis: |
Seminarium adresowane jest do studentów zainteresowanych dynamiką współczesnych przemian społeczno – kulturowych oraz narastającym zróżnicowaniem kulturowym, ujmowanych w szerszej perspektywie, która odwołuje się do wywodzącej się z tradycji hermeneutycznej kategorii rozumienia. Następstwem zróżnicowania świata społecznego jest wizja kultury, jako rzeczywistości ścierania się sprzecznych systemów aksjonormatywnych. Rozumiejąca refleksja nad kulturą uświadamia badaczowi społecznemu, że o ile konflikty aksjologiczne są nieusuwalnym komponentem świata społecznego, o tyle konsens normatywny, stanowi warunek funkcjonowania wspólnot kulturowych oraz społeczno – politycznych. Analizy fenomenów i procesów należących do świata kulturowego, osadzone zostają w szerszym kontekście, uwzględniającym szczególną rolę języka, tradycji i historyczno – kolistego oraz przedsądowego wymiaru naszego kulturowo kształtowanego rozumienia. Kategorie analityczno – opisowe oraz aparat pojęciowy, wywodzące się z tradycji hermeneutycznej, posłużyć mają do analizy zjawisk, praktyk oraz procesów społeczno – kulturowych, stanowiących przedmiot zainteresowań socjologów oraz antropologów kultury, takich jak umasowienie kultury i społeczeństwa, kulturowe wymiary globalizacji, konflikty kulturowe (normatywne i aksjologiczne) i wielu innych. |
Literatura: |
E. Sapir, Kultura, język, osobowość, tłum. B. Stanosz, R. Zimand, Warszawa 1978, rozdz. Język H. – G. Gadamer, Język i rozumienie, tłum. P. Dehnel, B. Sierocka, Warszawa 2003, teksty: Język i rozumienie ; Granice języka ; Tekst i interpretacja P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989 (fragmenty) L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972, rozdziały: Rozróżnienie wstępne ; Fenomen obojętności świata ; Trwałość i chwiejność mitu M. Eliade, Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, tłum. B. Baran, Warszawa 2008, rozdz. I Święta przestrzeń a sakralizacja świata C. Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, tłum. M. Piechaczek, Kraków 2005, rozdz. 4, Religia jako system kulturowy, rozdz. 11, Polityka znaczenia, rozdz. 2, Wpływ koncepcji kultury na koncepcję człowieka J. Clifford, Kłopoty z kulturą, tłum. E. Dżurak i inni, Warszawa 2000, rozdz. 10 O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, tłum. J. Iracka M. Castells, Siła tożsamości, tłum. S. Szymański, Warszawa 2008, rozdz. 1 Wspólnotowe niebiosa: tożsamość i sens w społeczeństwie sieci R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tłum. W. J. Popowski, WAB, Warszawa 2009, Przygodność społeczności liberalnej M. de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel – Jańczuk, WUJ, Kraków 2008, cz. III, Praktyki przestrzenne (rozdz. VII i IX) |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.) K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium, udział w dyskusji Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek,) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (kolokwium) – 10h liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - 2 zaliczenie przedmiotu w trybie poprawkowym - ustne lub pisemne kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.