Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozumienie kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-WMS-20-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rozumienie kultury
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Socjologii
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Seminarium adresowane jest do studentów zainteresowanych dynamiką współczesnych przemian społeczno – kulturowych oraz narastającym zróżnicowaniem kulturowym, ujmowanych w szerszej perspektywie, która odwołuje się do wywodzącej się z tradycji hermeneutycznej kategorii rozumienia. Następstwem zróżnicowania świata społecznego jest wizja kultury, jako rzeczywistości ścierania się sprzecznych systemów aksjonormatywnych. Rozumiejąca refleksja nad kulturą uświadamia badaczowi społecznemu, że o ile konflikty aksjologiczne są nieusuwalnym komponentem świata społecznego, o tyle konsens normatywny, stanowi warunek funkcjonowania wspólnot kulturowych oraz społeczno – politycznych. Analizy fenomenów i procesów należących do świata kulturowego, osadzone zostają w szerszym kontekście, uwzględniającym szczególną rolę języka, tradycji i historyczno – kolistego oraz przedsądowego wymiaru naszego kulturowo kształtowanego rozumienia.

Pełny opis:

Seminarium adresowane jest do studentów zainteresowanych dynamiką współczesnych przemian społeczno – kulturowych oraz narastającym zróżnicowaniem kulturowym, ujmowanych w szerszej perspektywie, która odwołuje się do wywodzącej się z tradycji hermeneutycznej kategorii rozumienia. Następstwem zróżnicowania świata społecznego jest wizja kultury, jako rzeczywistości ścierania się sprzecznych systemów aksjonormatywnych. Rozumiejąca refleksja nad kulturą uświadamia badaczowi społecznemu, że o ile konflikty aksjologiczne są nieusuwalnym komponentem świata społecznego, o tyle konsens normatywny, stanowi warunek funkcjonowania wspólnot kulturowych oraz społeczno – politycznych. Analizy fenomenów i procesów należących do świata kulturowego, osadzone zostają w szerszym kontekście, uwzględniającym szczególną rolę języka, tradycji i historyczno – kolistego oraz przedsądowego wymiaru naszego kulturowo kształtowanego rozumienia. Kategorie analityczno – opisowe oraz aparat pojęciowy, wywodzące się z tradycji hermeneutycznej, posłużyć mają do analizy zjawisk, praktyk oraz procesów społeczno – kulturowych, stanowiących przedmiot zainteresowań socjologów oraz antropologów kultury, takich jak umasowienie kultury i społeczeństwa, kulturowe wymiary globalizacji, konflikty kulturowe (normatywne i aksjologiczne) i wielu innych.

Literatura:

E. Sapir, Kultura, język, osobowość, tłum. B. Stanosz, R. Zimand, Warszawa 1978, rozdz. Język

H. – G. Gadamer, Język i rozumienie, tłum. P. Dehnel, B. Sierocka, Warszawa 2003, teksty: Język i rozumienie ; Granice języka ; Tekst i interpretacja

P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989 (fragmenty)

L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972, rozdziały: Rozróżnienie wstępne ; Fenomen obojętności świata ; Trwałość i chwiejność mitu

M. Eliade, Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, tłum. B. Baran, Warszawa 2008, rozdz. I Święta przestrzeń a sakralizacja świata

C. Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, tłum. M. Piechaczek, Kraków 2005, rozdz. 4, Religia jako system kulturowy, rozdz. 11, Polityka znaczenia, rozdz. 2, Wpływ koncepcji kultury na koncepcję człowieka

J. Clifford, Kłopoty z kulturą, tłum. E. Dżurak i inni, Warszawa 2000, rozdz. 10 O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, tłum. J. Iracka

M. Castells, Siła tożsamości, tłum. S. Szymański, Warszawa 2008, rozdz. 1 Wspólnotowe niebiosa: tożsamość i sens w społeczeństwie sieci

R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tłum. W. J. Popowski, WAB, Warszawa 2009, Przygodność społeczności liberalnej

M. de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel – Jańczuk, WUJ, Kraków 2008, cz. III, Praktyki przestrzenne (rozdz. VII i IX)

Efekty uczenia się:

K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)

K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk

K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej

K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych

K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium, udział w dyskusji

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek,) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (kolokwium) – 10h

liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - 2

zaliczenie przedmiotu w trybie poprawkowym - ustne lub pisemne kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)