Od idei postępu do globalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-WMS-8-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Od idei postępu do globalizacji |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Socjologii Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia zajęć jest założenie, że procesów modernizacji społeczeństw europejskich nie da się rozumieć w oderwaniu od, wywodzącej się z tradycji oświeceniowej, idei postępu społecznego. Spróbujemy prześledzić zmienne koleje tego, współtworzącego dyskurs nowoczesności projektu, zastanawiając się jednocześnie, czy we współczesnych realiach europejskich, idea postępu stała się jeszcze jednym kulturowym przeżytkiem i czy wymaga całkowitej rewizji. W dalszej kolejności przedmiotem analiz będą kluczowe z punktu widzenia kultury europejskiej zjawiska oraz procesy, takie jak industrializacja, umasowienie kultury i społeczeństwa, fundamentalizm, globalizacja, postmodernizm. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia zajęć jest założenie, że procesów modernizacji społeczeństw europejskich nie da się rozumieć w oderwaniu od, wywodzącej się z tradycji oświeceniowej, idei postępu społecznego. Spróbujemy prześledzić zmienne koleje tego, współtworzącego dyskurs nowoczesności projektu, zastanawiając się jednocześnie, czy we współczesnych realiach europejskich, idea postępu stała się jeszcze jednym kulturowym przeżytkiem i czy wymaga całkowitej rewizji. W dalszej kolejności przedmiotem analiz będą kluczowe z punktu widzenia kultury europejskiej zjawiska oraz procesy, takie jak industrializacja, umasowienie kultury i społeczeństwa, fundamentalizm, globalizacja, postmodernizm. |
Literatura: |
Z. Krasnodębski, Upadek idei postępu, Warszawa 1991, R. Nisbet, History of the Idea of Progress, New York 1980, P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005, J. C. Alexander, Fin de Siecle Social Theory. Relativism, Reduction, and the Problem of Reason, London 1995 E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991, J. O. y Gasset, Bunt mas, Warszawa 1992, 1971, E. Gellner, Postmodernizm, rozum, religia, Warszawa 1997, M. Albrow, The Global Age. State and Society Beyond Modernity, Cambridge 1996, J. Urry, Global Complexity, Cambridge 2003, Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2013, W. Welsch, Nasza postmodernistyczna moderna, Warszawa 1998, F. Jameson, Postmodernizm – czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Kraków 2011, U. Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004 U. Beck, Władza i przeciwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa 2005, M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008, J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji: propozycje usprawnień, Warszawa 2007, Modernizacja refleksyjna, U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Warszawa 2009, M. Wieviorka, Dziewięć wykładów z socjologii, Kraków 2011, M. Maffesoli, Rytm życia. Wariacje na temat świata wyobraźni ponowoczesnej, Kraków 2012; A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.) K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium, udział w dyskusji, Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek,) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (kolokwium) – 10h liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - 2 zaliczenie przedmiotu w trybie poprawkowym - ustne lub pisemne kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.