Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psyche, eros, polis. Antropologia i etyka Platona

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON361-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psyche, eros, polis. Antropologia i etyka Platona
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczyć będą Platońskiej koncepcji człowieka ukazanej w kontekście filozofii i kultury starożytnej. Dyskutować będziemy m.in. na temat: kształtowania się koncepcji podmiotowości („duszy”) u Platona, zagadnienia cnót, transformatywnej roli Erosa i filozofii, rozumności i szału, relacji jednostki do polis.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczyć będą Platońskiej koncepcji człowieka ukazanej w kontekście filozofii i kultury starożytnej. Dyskutować będziemy m.in. na temat: kształtowania się koncepcji podmiotowości („duszy”) u Platona, zagadnienia cnót, transformatywnej roli Erosa i filozofii, rozumności i szału, relacji jednostki do polis.

Punktem wyjścia dyskusji będzie analiza wybranych dialogów Platona (m.in. Gorgiasz, Fedon, Uczta, Fajdros, Państwo) oraz lektura nowożytnych i współczesnych interpretacji, poruszających kluczowe dla naszych rozważań kwestie.

Zastanawiać się będziemy nad wpływem Platona na późniejszych myślicieli antycznych, w tym nad recepcją jego myśli w neoplatonizmie. Oprócz dialogów Platońskich, przywoływać będziemy inne teksty źródłowe, w celu rekontekstualizacji myśli etycznej i antropologicznej Platona (w tym Tukidydesa oraz autorów hippokratejskich).

Interesować nas będzie zarówno naukowy kontekst kształtowania się Platońskiej koncepcji człowieka (medycyna, matematyka, astronomia), jak również religijno-misteryjny. Analizować będziemy nie tylko treść, ale i formę Platońskich tekstów, zastanawiając się, na ile – pisząc dialogi – wdaje się Platon w dialog z tradycją literacką.

Literatura:

Teksty źródłowe:

Platon, Dialogi, Listy

Tukidydes, Wojna peloponeska

[Hippokrates], Wybór pism

Plotyn, Enneady [wybór]

Wybrana literatura przedmiotu:

Albert K., O platońskim pojęciu filozofii

Dodds E.R., Grecy i irracjonalność

Friedlander P., Plato: An Introduction

Gadamer H.G., Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem

Gwiazdecka J., Etyka Platona. O formie platońskiej refleksji moralnej

Hyland D.A., Questioning Platonism. Continental Interpretations of Plato

Irwin T., Plato's Ethics

Jaeger W., Paideia

Kahn Ch., Plato and the Socratic Dialogue

Levin S., Plato's Rivalry with Medicine

Plato as Author. The Rhetoric of Philosophy, ed. A.N. Michelini

Vlastos G., Indywiduum jako przedmiot miłości

Voegelin E., Platon

Wolicka E., Mimetyka i mitologia Platona

Efekty uczenia się:

wiedza

K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją

K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego

K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki

kompetencje

K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej

K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

obecność,

aktywność,

praca pisemna lub referat

Zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)