Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Światotwórstwo w fantastyce. Od teorii do praktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON362-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Światotwórstwo w fantastyce. Od teorii do praktyki
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Zainteresowanie fantastyką i jej realizacjami w różnych mediach (od filmu i serialu nowej generacji po gry wideo i anime).

Skrócony opis:

Proponowane zajęcia będą kompleksowym wprowadzeniem do sztuki tworzenia światów w narracjach fantastycznych realizowanych za pośrednictwem różnych platform medialnych (film, serial, komiks, gra komputerowa, literatura). W ramach wykładów przedstawione zostaną najważniejsze założenia szkół teoretycznych powstałych w ramach tzw. world-building studies (Mark J.P. Wolf, William Proctor, Stefan Ekman itp.) oraz autorskie pojęcia przydatne w analizie procesów światotwórczych (allotopia, światoodczucie, kompetencja ksenoencyklopedyczna, fikcjonariusz itp.).

Pełny opis:

Wykład ma zadanie przedstawić analizę przemian kulturowych po tzw. zwrocie światocentrycznym, czyli dostrzegalnej tendencji do przedkładania kreacji świata nad tworzenie angażującej fabuły i pogłębionych portretów psychologicznych postaci – której najczytelniejszym przejawem są transmedialne projekty w rodzaju Marvel Cinematic Universe, Star Wars Universe, Pottermore czy Star Citizen. W ramach zajęć omówione zostaną podstawowe typy światów fantastycznych (allotopie, utopie, dystopie, metatopie i metachronie), różnice między światem narracji (storyworld), uniwersum a multiwersum, podstawowe konwencje estetyczne (tzw. settingi, jak np. steampunk, atompunk, urban fantasy, gunpowder fantasy itp.) oraz trzy typy nowoczesnych relacji kształtujących powstające dziś makrosystemy narracyjne (transfikcjonalność, transmedialność oraz multimodalność).

Światotworzenie nie będzie jednak przedstawione wyłącznie jako specyficzna technika narracyjna, lecz raczej dyspozycja poznawcza właściwa człowiekowi już od urodzenia i przejawiająca się choćby w takich praktykach jak światogra, światoodczucie, narraktywność, fanowski parergon czy oikologiczne zamieszkiwanie. W toku zajęć Studenci zostaną zapoznani ze sposobami analizy konstrukcji świata narracji w oparciu o różnomedialne realizacje od serii Assassin’s Creed przez uniwersum Cosmere Brandona Sandersona aż po Ligę Niezwykłych Dżentelmenów. W toku wykładu wykorzystywana będzie autorska metodologia opracowana na potrzeby badania narracji światotwórczych, silnie inspirowana narratologią kognitywną i transmedialną, zakładającą funkcjonowanie zjawisk ponadmedialnych – a więc wymagających multidyscyplinarnego podejścia analitycznego niecharakteryzującego metodologii monomedialnych (literaturoznawstwa, filmoznawstwa, groznawstwa itd.).

Wykład kończyć się będzie kolokwium zaliczeniowym, sprawdzającym nie jednak wiedzę z zakresu badań nad światotwórstwem, ale przede wszystkim umiejętność jej praktycznego zastosowania w analizie narracji oraz światów fantastycznych.

Literatura:

Mark J. P. Wolf, Building Imaginary Worlds. The Theory and History of Subcreation, New York: Routledge 2013.

The Routledge Companion to Imaginary Worlds, red. Mark J. P. Wolf, New York: Routledge 2018.

The Cambridge Companion to Fantasy Literature, red. Edward James, Farah Mendlesohn, Cambridge: Cambridge University Press 2012.

The Cambridge Companion to Science Fiction, red. Edward James, Farah Mendlesohn, Cambridge: Cambridge University Press 2003.

Brian Stableford, Historical Dictionary of Fantasy Literature, Lanham: The Scarecrow Press 2005.

Brian Stableford, The A to Z of Fantasy Literature, Lanham: The Scarecrow Press 2009

Narracje fantastyczne, red. Ksenia Olkusz, Krzysztof M. Maj, Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta 2018.

Krzysztof M. Maj, Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Kraków: Universitas 2015 (wybrane rozdziały lub dowolny inny tekst o allotopii).

Krzysztof M. Maj, Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków: Universitas 2019

Krzysztof M. Maj, Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie” 2015, nr 3, ISSN: 0867-0633, ss. 368-394.

Krzysztof M. Maj, Transmedial World-building in Fictional Narratives, „IMAGE. Journal of Interdisciplinary Image Science” 2015, nr 22, ISSN: 1614-0885, ss. 83-96

Krzysztof M. Maj, Wymiary transfikcjonalności, „Przestrzenie Teorii” 2018, t. 30, ss. 147-166

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)