Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

O golemach, które domagają się duszy. Czytanie feministek żydowskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON369-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: O golemach, które domagają się duszy. Czytanie feministek żydowskich
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wymagany jest taki poziom znajomości języka angielskiego, który umożliwi pracę z tekstem akademickim o różnym stopniu złożoności.

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą feministycznemu dialogowi z tradycją. Będziemy pracować na tekstach feministek żydowskich, patrząc na feminizm jako na projekt krytyczny głoszący potrzebę rewizji, a nawet rekonstrukcji judaizmu otwierającej go na perspektywę kobiet. Celem tego projektu jest zerwanie z takim rozumieniem tradycji, w którym kobieta jest jedynie pustym ciałem pozbawionym własnego głosu. Dlatego też jedna z ciekawszych żydowskich feministek, Rachel Adler, pisze: „najwyższy czas, aby ten Golem zaczął domagać się duszy".

Zajęcia będą polegać na krytycznej analizie tekstów feministek żydowskich Do omawianych tekstów podejdziemy w sposób wielowymiarowy traktując je jako propozycje zawierające implikacje o charakterze społecznym, filozoficznym i teologicznym. Interesujące nas teksty osadzimy w kontekście klasycznych tekstów feministycznych, dwudziestowiecznej filozofii żydowskiej oraz żydowskiej tradycji.

Pełny opis:

Celem zajęć jest spojrzenie na feminizm jako na strategię negocjowanie własnego miejsca we wspólnocie (religijnej, społecznej, politycznej) za pomocą aktu interpretacji. Badany przez nas przypadek będzie o tyle interesujący, że odwołuje się do żydowskiej tradycji, w której interpretacja ma kluczowe znaczenie, ponieważ umożliwia szukanie odpowiedniej wykładni Prawa, ale też odpowiedniego rozumienia przeszłości.

Podczas zajęć spróbujemy poszukać odpowiedzi na następujące pytania: Co wynika ze wzajemnych wpływów między feminizmem amerykańskim czy francuskim a feminizmem żydowskim? W jaki sposób feminizm żydowski odnosi się do filozofii żydowskiej? Co zmienia w myśleniu o tożsamości żydowskiej, historii czy pamięci?

Proponowana kolejność zagadnień:

Feminizm żydowski, czyli wyostrzona świadomość społeczna

— Cynthia Ozick: "Notes toward finding the Right Question", [w:] On Being a Jewish Feminist: A Reader, Susannah Heschel (red.), New York 1983, ss. 120-151.

— Rachel Adler, „The Jew Who Wasn’t There”, Davka 1971: 6–11.

— Blu Greenberg, „The Theoretical Basis of Women’s Equality In Judaism”, [w:] On Women And Judaism. A View from Tradition, Philadelphia 1998, ss. 39–56.

— Rachel Adler, "Judaism", [w:] A Companion to Feminist Philosophy, Alison M. Jaggar, Iris Marion Young (red.), Oxford 1998, ss. 245-252.

— Emmanuel Lévinas, „Etyka i duch” [1952], „Religia dorosłych” [1957], [w:] Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. Agnieszka Kuryś, Gdynia 1991, ss. 3–25.

Feminizm żydowski, czyli głos z wewnątrz tradycji

— Gershom Scholem, "Objawienie i tradycja jako kategorie religijne w judaizmie", [w:] Judaizm. Parę głównych pojęć, przeł. Juliusz Zychowicz, Kraków 1991, ss. 115-151.

— Judith Plaskow, „Setting the Problem, Laying the Ground”, [w:] Standing Again at Sinai. Judaism From a Feminist Perspective, New York 1990, ss. 1–24.

— Ks. Wyjścia (19)

Feminizm żydowski, czyli odzyskanie ciała i języka

— Helene Cixous, „Śmiech Meduzy”, przeł. Anna Nasiłowska, Teksty Drugie nr 4/5/6 (22/23/24) 1993: 147-166.

— Julia Kristeva, „Semiotyka obrzydliwości w Biblii”, [w:] Julia Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. Maciej Falski, Kraków 2007, ss. 87-106.

— Ks. Rodzaju (29), Ks. Kapłańska (12–22)

— Blu Greenberg, „Jewish Women: Coming of Age”, [w:] On Women And Judaism. A View from Tradition, Philadelphia 1998, ss. 57–74.

— Rita Gross, „Female God Languague in a Jewish Context", [w:] Woman Spirit Rising: A Feminist Reader in Religion, Carol P. Christ i Judith Plaskow (red.), Sań Francisco 1979, ss. 167–173.

Feminizm żydowski, czyli praca pamięci

— Yosef Haim Yerushalmi, Zachor. Żydowska historia i żydowska pamięć [1982], przeł. Mirosław Wójcik, War- szawa 2014 (fragmenty).

— Heidi Ravven, „Observations on Jewish Philosophy and Feminist Thought”, Judaism 46.4 (1997), ss. 422-438.

Feminizm żydowski, czyli tikkun, mistyczna naprawa świata

— Melissa Raphael, „The redemption of God in Auschwitz”, [w:] Melissa Raphael, The Female Face of God in Auschwitz. A Jewish Feminist Theory of the Holocaust, Londyn i Nowy Jork 2003, ss. 128-160.

— Gershom Scholem, „Rozważania o teologii żydowskiej w naszych czasach” [1973], przeł. Adam Lipszyc, [w:] Żydzi i Niemcy, Sejny 2006, ss. 337–372.

Feminizm żydowski, czyli odzyskanie religii

— Melissa Raphael, „Goddess Religion, Postmodern Jewish Feminism, and the Complexity of Alternative Religious Identities”, Nova Religio 1.2 (1998), ss. 198–215.

— Rachel Adler, Engendering Judaism. An Inclusive Theology and Ethics, Skokie 1998 (fragmenty).

Literatura:

Adler, Rachel. 1971. "The Jew Who Wasn't There." Davka: 6-11.

Adler, Rachel. 1998. Engendering Judaism. An Inclusive Theology and Ethics. Skokie, Illionois: Varda.

Christ, Carol P., and Judith Plaskow. 1979. Womanspirit Rising: A Feminist Reader in Religion. San Francisco: Harper & Row.

Devine, Luke. 2014. "How Shekhinah Became the God(dess) of Jewish Feminism." Feminist Theology 23.1: 71-91.

Goodman, Lenn E. 2002. "What Does Spinoza's Ethics Contribute to Jewish Philosophy?" In: Jewish Themes in Spinoza's Philosophy, edited by Heidi M. Ravven and Lenn E. Goodman, 17-89. Albany: SUNY Press.

Gottlieb, Lynn (1995), She Who Dwells Within: A Feminist Vision of a Renewed Judaism, Harper & Row.

Greenberg, Blu. 1981. On Women and Judaism. A View from Tradition. Philadelphia: Jewish Publication Society.

Gross, Rita (1979), Female God Language in a Jewish Context, [w:] Woman Spirit Rising: A Feminist Reader in Religion, Carol P. Christ i Judith Plaskow, Harper & Row, ss. 167–173.

Gross, Rita M. 1983. "Steps Toward Feminine Imagery of Deity in Jewish Theology." In: On Being A Jewish Feminist: A Reader, edited by Susannah Heschel, 183-193. New York: Schocken Books.

Plaskow, Judith. 1990. Standing Again at Sinai. Judaism From a Feminist Perspective. New York: Harper & Row.

Plaskow, Judith. 1994. "Jewish Theology in Feminist Perspective". In: Feminist Perspectives on Jewish Studies, edited by Lynn Davidman and Shelly Tenenbaum, 62-84. New Haven and London: Yale University Press.

Ravven, Heidi M. 1997. "Observations on Jewish Philosophy and Feminist Thought." Judaism 46.4: 422-438.

Ravven, Heidi M. 2004. "Spinoza's Ethics of the Liberation of Desire." In: Women and Gender in Jewish Philosophy, edited by Hava Tirosh-Samuelson, 78-105. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Raphael, Melissa. 2003. The Female Face of God in Auschwitz. A Jewish Feminist Theology of the Holocaust. New York: Routledge.

Ross, Tamar (2004), Expanding the Palace of Torah: Orthodoxy and Feminism, Brandeis University Press.

Ross, Tamar. 2013. "The Implications of the Feminization of Theology. Deconstructing Sacred Texts as an Educational Issue." In: Gender, Religion and Education in a Chaotic Postmodern World, edited by Zehavit Gross, Lynn Davies and Al-Khansaa Diab, 125-136. New York: Springer.

Ross, Tamar. 2014. "Knowledge and Reality in Modern Kabbala." In: Paradigms and Perspectives on Value and Reality, edited by Chandana Chakrabati and Richard Vulich, 121-130. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Umansky, Ellen M., Dianne Ashton. 2008. Four Centuries of Jewish Women's Spirituality: A Sourcebook. Revised Edition. Boston: Beacon Press.

Wenig, Margaret (1992), God is a Woman and She is Growing Older, [w:] Best Sermons, red. James Cox, Harper Collins.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

– zna i rozumie metody analizy i interpretacji procesów związanych z rolą religii w kulturze (K_W06);

– zna twórczość najważniejszych współczesnych żydowskich feministek (K_W09);

– potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów związanych z rolą judaizmu w kulturze, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych (K_U02);

– posiada umiejętność formułowania problemów badawczych i opinii krytycznych o tekstach kultury dotyczących judaizmu (K_U04);

– potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony poddać analizie tekst o charakterze naukowym w języku polskim oraz w języku angielskim dotyczący zagadnienia żydowskiego feminizmu(K_U11);

– rozumie miejsce i rolę religii w kulturze współczesnej (K_K01);

– rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych w odniesieniu do różnych religii (K_K07).

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium zaliczane jest na ocenę.

Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność. Dopuszczalne są dwie nieobecności, pod warunkiem czynnego uczestnictwa w pozostałych zajęciach. Trzecia i czwarta nieobecność wymaga pisemnego zaliczenia indywidualnego.

Na ocenę końcową składają się następujące elementy:

1/ aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów podczas zajęć (65% oceny końcowej);

2/ kolokwium ustne z wybranej przez studenta lub studentkę lektury omawianej podczas zajęć (35%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)