O golemach, które domagają się duszy. Czytanie feministek żydowskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON369-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | O golemach, które domagają się duszy. Czytanie feministek żydowskich |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wymagany jest taki poziom znajomości języka angielskiego, który umożliwi pracę z tekstem akademickim o różnym stopniu złożoności. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą feministycznemu dialogowi z tradycją. Będziemy pracować na tekstach feministek żydowskich, patrząc na feminizm jako na projekt krytyczny głoszący potrzebę rewizji, a nawet rekonstrukcji judaizmu otwierającej go na perspektywę kobiet. Celem tego projektu jest zerwanie z takim rozumieniem tradycji, w którym kobieta jest jedynie pustym ciałem pozbawionym własnego głosu. Dlatego też jedna z ciekawszych żydowskich feministek, Rachel Adler, pisze: „najwyższy czas, aby ten Golem zaczął domagać się duszy". Zajęcia będą polegać na krytycznej analizie tekstów feministek żydowskich Do omawianych tekstów podejdziemy w sposób wielowymiarowy traktując je jako propozycje zawierające implikacje o charakterze społecznym, filozoficznym i teologicznym. Interesujące nas teksty osadzimy w kontekście klasycznych tekstów feministycznych, dwudziestowiecznej filozofii żydowskiej oraz żydowskiej tradycji. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest spojrzenie na feminizm jako na strategię negocjowanie własnego miejsca we wspólnocie (religijnej, społecznej, politycznej) za pomocą aktu interpretacji. Badany przez nas przypadek będzie o tyle interesujący, że odwołuje się do żydowskiej tradycji, w której interpretacja ma kluczowe znaczenie, ponieważ umożliwia szukanie odpowiedniej wykładni Prawa, ale też odpowiedniego rozumienia przeszłości. Podczas zajęć spróbujemy poszukać odpowiedzi na następujące pytania: Co wynika ze wzajemnych wpływów między feminizmem amerykańskim czy francuskim a feminizmem żydowskim? W jaki sposób feminizm żydowski odnosi się do filozofii żydowskiej? Co zmienia w myśleniu o tożsamości żydowskiej, historii czy pamięci? Proponowana kolejność zagadnień: Feminizm żydowski, czyli wyostrzona świadomość społeczna — Cynthia Ozick: "Notes toward finding the Right Question", [w:] On Being a Jewish Feminist: A Reader, Susannah Heschel (red.), New York 1983, ss. 120-151. — Rachel Adler, „The Jew Who Wasn’t There”, Davka 1971: 6–11. — Blu Greenberg, „The Theoretical Basis of Women’s Equality In Judaism”, [w:] On Women And Judaism. A View from Tradition, Philadelphia 1998, ss. 39–56. — Rachel Adler, "Judaism", [w:] A Companion to Feminist Philosophy, Alison M. Jaggar, Iris Marion Young (red.), Oxford 1998, ss. 245-252. — Emmanuel Lévinas, „Etyka i duch” [1952], „Religia dorosłych” [1957], [w:] Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. Agnieszka Kuryś, Gdynia 1991, ss. 3–25. Feminizm żydowski, czyli głos z wewnątrz tradycji — Gershom Scholem, "Objawienie i tradycja jako kategorie religijne w judaizmie", [w:] Judaizm. Parę głównych pojęć, przeł. Juliusz Zychowicz, Kraków 1991, ss. 115-151. — Judith Plaskow, „Setting the Problem, Laying the Ground”, [w:] Standing Again at Sinai. Judaism From a Feminist Perspective, New York 1990, ss. 1–24. — Ks. Wyjścia (19) Feminizm żydowski, czyli odzyskanie ciała i języka — Helene Cixous, „Śmiech Meduzy”, przeł. Anna Nasiłowska, Teksty Drugie nr 4/5/6 (22/23/24) 1993: 147-166. — Julia Kristeva, „Semiotyka obrzydliwości w Biblii”, [w:] Julia Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. Maciej Falski, Kraków 2007, ss. 87-106. — Ks. Rodzaju (29), Ks. Kapłańska (12–22) — Blu Greenberg, „Jewish Women: Coming of Age”, [w:] On Women And Judaism. A View from Tradition, Philadelphia 1998, ss. 57–74. — Rita Gross, „Female God Languague in a Jewish Context", [w:] Woman Spirit Rising: A Feminist Reader in Religion, Carol P. Christ i Judith Plaskow (red.), Sań Francisco 1979, ss. 167–173. Feminizm żydowski, czyli praca pamięci — Yosef Haim Yerushalmi, Zachor. Żydowska historia i żydowska pamięć [1982], przeł. Mirosław Wójcik, War- szawa 2014 (fragmenty). — Heidi Ravven, „Observations on Jewish Philosophy and Feminist Thought”, Judaism 46.4 (1997), ss. 422-438. Feminizm żydowski, czyli tikkun, mistyczna naprawa świata — Melissa Raphael, „The redemption of God in Auschwitz”, [w:] Melissa Raphael, The Female Face of God in Auschwitz. A Jewish Feminist Theory of the Holocaust, Londyn i Nowy Jork 2003, ss. 128-160. — Gershom Scholem, „Rozważania o teologii żydowskiej w naszych czasach” [1973], przeł. Adam Lipszyc, [w:] Żydzi i Niemcy, Sejny 2006, ss. 337–372. Feminizm żydowski, czyli odzyskanie religii — Melissa Raphael, „Goddess Religion, Postmodern Jewish Feminism, and the Complexity of Alternative Religious Identities”, Nova Religio 1.2 (1998), ss. 198–215. — Rachel Adler, Engendering Judaism. An Inclusive Theology and Ethics, Skokie 1998 (fragmenty). |
Literatura: |
Adler, Rachel. 1971. "The Jew Who Wasn't There." Davka: 6-11. Adler, Rachel. 1998. Engendering Judaism. An Inclusive Theology and Ethics. Skokie, Illionois: Varda. Christ, Carol P., and Judith Plaskow. 1979. Womanspirit Rising: A Feminist Reader in Religion. San Francisco: Harper & Row. Devine, Luke. 2014. "How Shekhinah Became the God(dess) of Jewish Feminism." Feminist Theology 23.1: 71-91. Goodman, Lenn E. 2002. "What Does Spinoza's Ethics Contribute to Jewish Philosophy?" In: Jewish Themes in Spinoza's Philosophy, edited by Heidi M. Ravven and Lenn E. Goodman, 17-89. Albany: SUNY Press. Gottlieb, Lynn (1995), She Who Dwells Within: A Feminist Vision of a Renewed Judaism, Harper & Row. Greenberg, Blu. 1981. On Women and Judaism. A View from Tradition. Philadelphia: Jewish Publication Society. Gross, Rita (1979), Female God Language in a Jewish Context, [w:] Woman Spirit Rising: A Feminist Reader in Religion, Carol P. Christ i Judith Plaskow, Harper & Row, ss. 167–173. Gross, Rita M. 1983. "Steps Toward Feminine Imagery of Deity in Jewish Theology." In: On Being A Jewish Feminist: A Reader, edited by Susannah Heschel, 183-193. New York: Schocken Books. Plaskow, Judith. 1990. Standing Again at Sinai. Judaism From a Feminist Perspective. New York: Harper & Row. Plaskow, Judith. 1994. "Jewish Theology in Feminist Perspective". In: Feminist Perspectives on Jewish Studies, edited by Lynn Davidman and Shelly Tenenbaum, 62-84. New Haven and London: Yale University Press. Ravven, Heidi M. 1997. "Observations on Jewish Philosophy and Feminist Thought." Judaism 46.4: 422-438. Ravven, Heidi M. 2004. "Spinoza's Ethics of the Liberation of Desire." In: Women and Gender in Jewish Philosophy, edited by Hava Tirosh-Samuelson, 78-105. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. Raphael, Melissa. 2003. The Female Face of God in Auschwitz. A Jewish Feminist Theology of the Holocaust. New York: Routledge. Ross, Tamar (2004), Expanding the Palace of Torah: Orthodoxy and Feminism, Brandeis University Press. Ross, Tamar. 2013. "The Implications of the Feminization of Theology. Deconstructing Sacred Texts as an Educational Issue." In: Gender, Religion and Education in a Chaotic Postmodern World, edited by Zehavit Gross, Lynn Davies and Al-Khansaa Diab, 125-136. New York: Springer. Ross, Tamar. 2014. "Knowledge and Reality in Modern Kabbala." In: Paradigms and Perspectives on Value and Reality, edited by Chandana Chakrabati and Richard Vulich, 121-130. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. Umansky, Ellen M., Dianne Ashton. 2008. Four Centuries of Jewish Women's Spirituality: A Sourcebook. Revised Edition. Boston: Beacon Press. Wenig, Margaret (1992), God is a Woman and She is Growing Older, [w:] Best Sermons, red. James Cox, Harper Collins. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: – zna i rozumie metody analizy i interpretacji procesów związanych z rolą religii w kulturze (K_W06); – zna twórczość najważniejszych współczesnych żydowskich feministek (K_W09); – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów związanych z rolą judaizmu w kulturze, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych (K_U02); – posiada umiejętność formułowania problemów badawczych i opinii krytycznych o tekstach kultury dotyczących judaizmu (K_U04); – potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony poddać analizie tekst o charakterze naukowym w języku polskim oraz w języku angielskim dotyczący zagadnienia żydowskiego feminizmu(K_U11); – rozumie miejsce i rolę religii w kulturze współczesnej (K_K01); – rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych w odniesieniu do różnych religii (K_K07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium zaliczane jest na ocenę. Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność. Dopuszczalne są dwie nieobecności, pod warunkiem czynnego uczestnictwa w pozostałych zajęciach. Trzecia i czwarta nieobecność wymaga pisemnego zaliczenia indywidualnego. Na ocenę końcową składają się następujące elementy: 1/ aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów podczas zajęć (65% oceny końcowej); 2/ kolokwium ustne z wybranej przez studenta lub studentkę lektury omawianej podczas zajęć (35%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.