Warsztat reżysera filmowego: Przypadek "Matki Królów" - kontynuacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON423-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat reżysera filmowego: Przypadek "Matki Królów" - kontynuacja |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student powinien się wykazać podstawową wiedzą z zakresu historii filmu, kulturoznawstwa i historii literatury polskiej. Najważniejsze jest jednak otwarte podejście interdyscyplinarne wraz z próbą łączenia różnych narzędzi poznawczych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie wprowadzenie uczestników w zagadnienia związane z reżyserią filmową, inscenizacją, scenariopisarstwem i adaptacją. Zajęcia poprowadzi Janusz Zaorski, reżyser filmowy, który w trakcie kolejnych spotkań będzie analizował ze studentami proces tworzenia filmu fabularnego, za punkt wyjścia do konkretnych rozważań warsztatowych obierając zrealizowany przez siebie w roku 1981 film „Matka Królów”, oparty na powieści Kazimierza Brandysa, obecnie zaliczany do klasyki światowego kina. Celem zajęć jest potraktowanie „Matki Królów” jako case study (studium przypadku) i ukazanie na przykładzie tego filmu skomplikowanego, wielopłaszczyznowego procesu inscenizacji i realizacji filmu fabularnego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie złożoności dzieła filmowego poprzez jednosemestralną, dokładną analizę konkretnego przypadku, jakim jest „Matka Królów” Janusza Zaorskiego. Zajęcia poprowadzi sam twórca, posiadający duże doświadczenie dydaktyczne. W trakcie trwania semestru „Matka Królów” zostanie przeanalizowana w sposób możliwie wieloaspektowy. Zajęcia zaczną się od lektury źródłowej powieści Kazimierza Brandysa i wprowadzenia w kontekst jej znaczenia historycznoliterackiego. Następnie zostaną podjęte następujące tematy, połączone z ćwiczeniami warsztatowymi: — proces adaptacji literackiej — pomysł, nowela, scenariusz — powstawanie scenopisu — scenografia (plenery, wnętrza naturalne, studio, dekoracje) — zdjęcia — obsada ekipy filmowej — zdjęcia próbne — praca z aktorem na planie — montaż, animacja komputerowa — kostiumy, rekwizyty, charakteryzacja — muzyka, udźwiękowienie — organizacja produkcji i podział ról na planie filmowym — cenzura — krytyka, recenzje, nagrody, promocja |
Literatura: |
1. K. Brandys, Matka Królów, Warszawa 2010; 2. K. Brandys, Nowele filmowe, Warszawa 1975; 3. K. Brandys, Wariacje pocztowe, Warszawa 1972; 4. K. Brandys, Opowiadania, Warszawa 1973; 5. S. Field, R. Rilla, Pisanie scenariusza filmowego, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
K_W05 K_U02 K_U03 K_U04 K_K03 K_K02 K_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywny udział w zajęciach, praca roczna (analiza wybranego aspektu w wybranym przez siebie filmie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.