Demokracja DE PL. Język, deliberacja i demokracja w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-DEPL22-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Demokracja DE PL. Język, deliberacja i demokracja w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Seminarium odbędzie się w ośrodku edukacyjnym w Bad Bevensen (Niemcy), należącym do Gustav Stresemann Institut in Niedersachsen e.V. Szczególnie zapraszamy osoby zainteresowane problematyką demokracji, także w kontekście stosunków polsko-niemieckich. Mile widziana znajomość jęz. niemieckiego i/lub angielskiego (aczkolwiek nie jest konieczna!). Seminarium przewiduje także część praktyczną, podczas której uczestnicy będą poddawać własne zachowania krytycznej refleksji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wspólne polsko-niemieckie seminarium z zakresu pojęcia demokracji, które odbędzie się w dniach 05-10.03.2023 r. (przyjazd 05.03) w Bad Bevensen w Niemczech. Seminarium jest organizowane wspólnie z Pracownią Kantowską Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji i wezmą w nim udział także studenci z Niemiec. Celem seminarium jest refleksja nad współczesnym pojmowaniem pojęcia „demokracja” z uwzględnieniem kontekstu polsko-niemieckiego. W trakcie seminarium poza akademickimi metodami dydaktyki filozofii zostaną zastosowane także alternatywne metody edukacji, przede wszystkim metoda doświadczania uczestnictwa w procesie demokratycznym „Betzavta/Miteinander”, wymagająca poddania własnych działań krytycznej autorefleksji na plenum grupy. Realizacja seminarium uzależniona jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Proszę zapoznać się z uwagami w opisie szczegółowym |
Pełny opis: |
Celem merytorycznym seminarium będzie refleksja nad demokracją oraz jej formami i praktykami, z uwzględnieniem różnic w społeczeństwie polskim i niemieckim. Seminarium ma umożliwić uczestnikom pogłębienie rozumienia uniwersalnych problemów związanych z pojęciem demokracji, jak też różnic kulturowych w kontekście polsko-niemieckim. Koncepcja metodologiczna seminarium ma charakter innowacyjny, a jego głównym celem jest wyjście poza typowe w dydaktyce akademickiej ramy teoretyczno-deskryptywnej pracy na tekście, w celu uzupełnienia refleksji o demokracji i indywidualne doświadczenie, emocje i wnioski płynące z bezpośredniego uczestnictwa w procesie. Dlatego seminarium podzielone jest na blok praktyczny i teoretyczny. Elementy bloku teoretycznego każdorazowo poprzedzone będą częścią praktyczną, podczas której uczestnicy zyskają możliwość osobistego doświadczenia dylematów charakterystycznych dla procesów demokratycznych, zanim poddadzą je refleksji teoretycznej. Moduł praktyczny realizowany będzie za pomocą metody edukacji demokratycznej „Betzavta/Miteinander”, opracowanej przez Adam Institute w Izraelu i adaptowanej przez Centrum für angewandte Politikforschung (CAP) w Niemczech. Moduł ten będzie prowadzony przez profesjonalnych edukatorów. Część praktyczna może wymagać od uczestników poddania własnych działań krytycznej autorefleksji na plenum grupy. Stanowi to integralną część procesu. Moduł teoretyczny będzie miał formę konwersatorium akademickiego, podczas którego doświadczania z modułu praktycznego omawiane będą w odniesieniu do teorii filozoficznych, w celu zarówno uogólnienia doświadczeń praktycznych, jak też zbadania tych teorii pod kątem ich potencjalnych niedoskonałości. Moduł ten będzie prowadzony przez kadrę akademicką. W ramach kursu zaplanowano także wykład o historii i zastosowaniach metody Betzavta, który pozwoli lepiej zrozumieć jej założenia i potencjał w dydaktyce. Wydarzenie jest już czwartą edycją projektu. UWAGI: - Seminarium jest finansowane ze środków zewnętrznych i jego przeprowadzenie jest uzależnione od otrzymania tych środków, - Zwrot kosztów zakwaterowania, wyżywienia i podróży będzie odbywał się zgodnie z wytycznymi podmiotów finansujących, - W seminarium mogą brać udział osoby poniżej 26 roku życia (warunek podmiotu finansującego), - Proszę zajrzeć na stronę wydarzenia, gdzie znajdują się szczegóły i aktualne informacje (w tym status uzyskania dofinansowania): https://sites.google.com/uw.edu.pl/dobrzanski/zajecia/wydzial-filozofii/demokracjadepl |
Literatura: |
Zostanie podana na stronie wydarzenia |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Absolwent zna: K_W08 w pogłębionym stopniu – normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania K_W10 w pogłębionym stopniu – rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury K_W11 w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury Nabyte umiejętności: Absolwent potrafi: K_U02 określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji K_U06 twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji K_U07 precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować Nabyte kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do: K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w seminarium. Krótki esej na podstawie doświadczeń z seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.