Filozofia Platona i Arystotelesa II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-NZ-F32-23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia Platona i Arystotelesa II |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, filozofia, studia niestacjonarne, pierwszego i drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie dziejów myśli Platona i Arystotelesa. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione starożytne, średniowieczne i nowożytne interpretacje kluczowych tez sformułowanych przez Platona i Arystotelesa. Zajęcia są kontynuacją kursu, który odbywał się w pierwszym semestrze, ale dostępne są także dla nowych uczestników. |
Literatura: |
Wykład Aristotle Transformed: the Ancient Commentators and their Influence, ed. R. Sorabji, London 1990. R. Dales, Medieval discussions of the eternity of the world, Leiden – New York – København – Kőln 1990 E. Gilson, Byt i istota, Warszawa 1963. M. Głowala, Możności i ich akty, Wrocław 2016. M. Gogacz, Elementarz metafizyki, Warszawa 1987. M. Grygianiec, Identyczność i trwanie, Warszawa 2007. M. Koszkało, Indywiduum i jednostkowienie, Lublin 2003. M.A. Krąpiec, Struktura bytu, Lublin 2000. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1999-2002. F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005. R. Ingarden, Spór o istnienie świata. N. Hartmann, Nowe drogi ontologii. N. Hartmann, Zarys metafizyki poznania. P. Weiss, Modes of being. Ćwiczenia 1. Boecjusz, Traktaty teologiczne. 2. Awicenna, Metafizyka. 3. Księga o przyczynach. 4. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie. 5. Tomasz z Akwinu, O wieczności świata. 6. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie. 7. Jan Duns Szkot, Traktat o pierwszej zasadzie. 8. Wilhelm Ockham, Suma logiczna (fragmenty). 9. Robert Grosseteste, O świetle. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student zna metafizyczną i epistemologiczną myśl Platona i Arystotelesa oraz ich antycznych i średniowiecznych kontynuatorów. Na podstawie samodzielnej lektury tekstów źródłowych i opracowań monograficznych student wie, jakie argumenty stoją za tymi koncepcjami. Nabyte umiejętności: Student umie wziąć udział w merytorycznej dyskusji dotyczącej problematyki filozoficznej; sprawnie referuje poglądy danego autora oraz potrafi skonfrontować poglądy różnych myślicieli; precyzyjnie formułuje problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje. Nabyte kompetencje społeczne: Student posiada pogłębioną świadomość znaczenia refleksji filozoficznej dla sfery kulturowej i społecznej; potrafi respektować reguły dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin ustny, ćwiczenia: wygłoszenie referatu lub napisanie pracy. Liczba dopuszczalnych nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin, 30 miejsc
Wykład, 18 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Górniak | |
Prowadzący grup: | Adam Górniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.