Archeologia tożsamości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4001-ARCHTO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia tożsamości |
Jednostka: | Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje prezentację współczesnych teorii i metod związanych z badaniem tożsamości poprzez analizę materialnych pozostałości działań człowieka. Podczas zajęć przedstawione zostaną podejścia do takich zagadnień jak tożsamość grupowa, rodzinna, płciowość, religia, czy stosunki władz. Dyskusja na zajęciach obejmie różne aspekty i postrzegania i kształtowania się tożsamości. Szczególny nacisk położony będzie na tworzenie się tożsamości w relacji do rzeczy, ludzi i miejsc. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników ze współczesnymi teoriami i metodami związanymi z badaniem tożsamości poprzez analizę pozostałości materialnych. W kontekście badań archeologicznych poruszane będą takie kwestie jak zależność ludzi od rzeczy oraz kształtowanie się tożsamości poprzez tworzenie relacji z ludźmi, rzeczami i miejscami. Przedstawione zostaną podejścia badawcze do takich zagadnień jak tożsamość grupowa, rodzina, płciowość, religia, władza. Dyskusja na zajęciach obejmie różne aspekty tworzenia i postrzegania tożsamości. Omawiane będą między innymi takie kwestie jak sposób w jaki zamieszkiwanie i codzienne praktyki tworzą tożsamość grupową, udział miejsc i przedmiotów w przekazywaniu wiedzy i pamięci, a przez to tworzeniu związku z przeszłymi pokoleniami. Dyskutowane będzie to, jak monumentalne budowle tworzą relacji władzy, a także jak poszczególne rzeczy, z którymi budujemy relacje mogą stać się częścią i „rozszerzeniem” człowieka oraz jak styl, czyli sposób robienia rzeczy, buduje tożsamość grupy, a także jak używki budują więzi trwalsze od rodzinnych. Podejmowany będzie również temat cielesności i jej znaczenia w angażowaniu się w relacje ze światem. Dodatkowo zastanowimy się, czy rzeczy i miejsca również mają swoja tożsamość. Część zagadnień omawiana będzie na podstawie studiów przypadku z różnych okresów i regionów świata, oraz materiałów z badań w XVII-wiecznej Starej Dongoli (Sudan). Dyskusja na zajęciach będzie zatem odnosić się bezpośrednio do materiału archeologicznego. |
Literatura: |
-Díaz-Andreu, M., Lucy, S., Babić, S., Edwards, D. N. 2005. Archaeology of Identity: Approaches to Gender, Age, Status, Ethnicity and Religion. London: Taylor & Francis Routledge. -Domingo Sanz, I., Fiore, D., May, S. K. 2008. Archaeologies of Art Time, Place, and Identity. Walnut Creek: Left Coast Press. -Graeber D., Wengrow. D. 2021. The Dawn of Everything: A New History of Humanity. London: Allen Lane. -Hodder, I. 2012. Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things. New York: John Wiley & Sons. -Hutson, S. 2009. Dwelling, Identity, and the Maya: Relational Archaeology at Chunchucmil. California: AltaMira. -Insoll, T. 2007. The Archaeology of Identities: A Reader. London: Taylor & Francis Routledge. -Shennan, S. 1989. Archaeological Approaches To Cultural Identity. London: Routledge. -Thomas, J. 1996. Time, Culture and Identity. An interpretive archaeology. London: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
Student: -zna współczesne nurty archeologicznego badania tożsamości, -rozumie zależność ludzi od rzeczy, -wykrywa zależności między pozostałościami materialnymi działań człowieka a tożsamością, -identyfikuje sieci powiązań ludzi, rzeczy i miejsc tworzących tożsamość, -formułuje problemy badawcze związane z tożsamością człowieka, -wykazuje otwartość na nowe prądy badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
-ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 50% -prezentacja końcowa 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wyżgoł | |
Prowadzący grup: | Maciej Wyżgoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.