University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

European film canon. Cinema on the background of the history of culture

General data

Course ID: 4003-116-EKF
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: European film canon. Cinema on the background of the history of culture
Name in Polish: Europejski kanon filmowy. Kinematografia na tle dziejów kultury
Organizational unit: Centre for Europe
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The seminar is supposed to introduce the attendants (with their active participation!) to the basic issues of filmmaking in the context of the history of Europe and its culture.

Full description:

The seminar is supposed to introduce the attendants (with their active participation!) to the basic issues of filmmaking in the context of the history of Europe and its culture. Emphasis will be put on the development of cinematography until the end of 60s of the 20th century. Ground-breaking phenomena in the history of the cinema will be analysed, technical and organisational transformations in cinematography, as well as “classical” film works, until today constituting an inexhaustible source of quotations and inspiration. On the other hand, the programme of the seminar will present possibilities for diverse interpretation of feature films, also as a mirror of reality. Such an extensive range of subjects can only be discussed through certain crucial problems, illustrated by fragments of films:

- forerunners and fathers of the European cinema (the Lumière brothers; primitive cinema; Montreuil-sous-Bois, G. Méliès, etc.) and the birth of mass culture

- Polish (and not only) contribution in the development of the film technology (K. Prószyński, J. Szczepanik, B. Matuszewski). Bracia Składanowscy

- Outline of technical aspects of cinematography development (from the Chinese shadow theatre to contemporary film technique). Sound turning point and new technical interwar solutions – artistic and non-artistic results

- The Soviet montage school (S. Eisenstein, L. Kuleszow, D. Wiertow)

- Creation of the movie language; “studio system”, “star system”, Hays Code. Stages of film creation (e.g. working on screenplay, so-called storyboards)

- Cinema in totalitarian countries: cinema in the Third Reich and socialist realism

- Italian cinematography until neorealism

- Trends in the arts and their screen expression (expressionism, impressionism, surrealism)

- The New Wave in Europe

- Postmodernism and film – its interpretation

- Cinema as a mirror of reality

- Auteur cinema

- Film genres: detective and gangster films.

Student's workload:

seminar - 30 h

preparation to the seminar and to the passing - 30 h

total - 60 h

Bibliography:

Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005

• J. Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008

• Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2005

• M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000

• S. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011

• Historia kina. Kino nieme, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009

• Historia kina. Kino klasyczne, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011

• Historia myśli filmowej, A.Helman, J.Ostaszewski, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010

• Siergiej Eisenstein, Film czwartego wymiaru, przeł. Mieczysław Kumorek [w:] , Wybór pism, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.

• P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001

• Historia życia prywatnego, t. 4, pod red. M. Perrota, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999

• I. Ihnatowicz, Człowiek, informacja, społeczeństwo, Czytelnik, Warszawa 1989

• D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999

• A. Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980

• Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005

• H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992

• B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999

• A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995

• A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006

• T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009

• Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007

• M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004

• Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994

• J.-L. Flandrin, Historia rodziny, Volumen, Warszawa 1998

• Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005

• H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992

• M. Uklejska, Zarys rozwoju nauki i jej organizacji, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1963

• Historia Europy, pod. red. A. Mączaka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1997

• Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Książka i Wiedza, Warszawa 1999

• A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995

• A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006

• T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009

• Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007

• M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004

• Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994

Learning outcomes:

The ability to link trends in the European cinematography with trends in the arts, culture, science and political, economic and social transformations;

Learning the outline of technical aspects in the development of cinematography, as well as stages in film creation;

Following through the basic stages in movie language development;

Recognising film quotations, borrowings, inspirations, which made an impact on the following generations of filmmakers;

Knowledge of classical works in particular film genres and their cultural roots;

The ability to interpret a movie as a historical source (source of knowledge about an epoch, its intellectual climate, consciousness of creators and viewers, etc.).

Assessment methods and assessment criteria:

Completing the course – final written test

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)