Information Warfare, Fake News, Deep Fake - modern threats to security
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-IWF-ERASMUS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Information Warfare, Fake News, Deep Fake - modern threats to security |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Przedmioty Centrum Europejskiego dla studentów ERASMUS przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie studentom zagadnień związanych ze zjawiskiem wojen informacyjnych prowadzonych głównie w przestrzeni publicznej przez podmioty państwowe i pozapaństwowe. Prezentowane podczas ćwiczeń przykłady pozwolą na zapoznanie się z celami i motywacjami toczonych wojen informacyjnych współcześnie oraz w ujęciu historycznym. Zaprezentowane zostaną sposoby ich prowadzenia (w szczególności w mediach, w tym mediach społecznościowych), a także zidentyfikowane zostaną główne podmioty zaangażowane w wojny informacyjne. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego analizowania informacji w obszarze bezpieczeństwa międzynarodowego, pojawiających się w kontekście szerszego zjawiska wojen informacyjnych. Kluczowym aspektem będzie przyswojenie teorii i doktryn walki informacyjnej oraz zrozumienie jej mechanizmów, co pozwoli na samodzielną ocenę zagrożeń w tym obszarze. Kluczowe będzie zrozumienie głębszych przyczyn i specyfiki walki informacyjnej, jej mechanizmów oraz metod (manipulacja, propaganda, „fake news”, „deep fake”) wykorzystywanych przez państwa takie jak Federacja Rosyjska, Stany Zjednoczone, Chińska Republika Ludowa oraz podmioty pozapaństwowe, w szczególności ugrupowania terrorystyczne (Al-Kaida, Daesh), a także inne organizacje celowo stosujące narzędzia walki informacyjnej do osiągania swoich celów. Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 4 godzin na samodzielną naukę i wykonanie prezentacji. |
Literatura: |
Bibliography: 1. Allcott, Hunt; Gentzkow, Matthew. “Social Media and Fake News in the 2016 Election”, Working paper for the National Bureau of Economic Research, No. 23089, 2017. 2. Berinsky, Adam J., “Rumors and Health Care Reform: Experiments in Political Misinformation”, British Journal of Political Science, 2015. doi: 10.1017/S0007123415000186. 3. Gupta, Aditi; Lamba, Hemank; Kumaraguru, Ponnurangam; Joshi, Anupam, “Faking Sandy: Characterizing and Identifying Fake Images on Twitter During Hurricane Sandy” Proceedings of the 22nd International Conference on World Wide Web, 2013. doi: 10.1145/2487788.2488033. 4. Lazer David M. J. et al., “The Science of Fake News” March 2018. DOI: 10.1126/science.aao2998. 5. O’Donnell Jowett, G.S., , Propaganda and Persuasion. London: Sage Publications, 1992. 6. Pennycook, Gordon; Rand, David G., “Who Falls for Fake News? The Roles of Bullshit Receptivity, Overclaiming, Familiarity, and Analytical Thinking” May 2018. DOI: 10.2139/ssrn.3023545. 7. Rojecki, Andrew; Meraz, Sharon. “Rumors and Factitious Informational Blends: The Role of the Web in Speculative Politics” New Media & Society, 2016. doi: 10.1177/1461444814535724. 8. Rubin, Victoria L.; Chen, Yimin; Conroy, Niall J. ,“Deception Detection for News: Three Types of Fakes” Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 2015, Vol. 52. doi: 10.1002/pra2.2015.145052010083. 9. Rugge F., Mind hacking: Information Warfare in the Cyberage, ISPI, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: • Student posiada wiedzę na temat doktryn walki informacyjnej w różnych państwach, podstawowej terminologii używanej dla opisywania zjawisk w walkach informacyjnej • Jest świadomym użytkownikiem mediów, w tym mediów społecznościowych • Ma wiedzę na temat profilu głównych portali w mediach społecznościowych biorących aktywny udział w propagowaniu informacji o określonej tematyce • Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat pojawiających się informacji, weryfikować ich źródła oraz poddawać krytycznej analizie ich treść • Jest świadomy etycznych aspektów prowadzenia kampanii informacyjnych • Zna podstawowe instrumenty prawne i regulacje Unii Europejskiej pozwalające na prowadzenie walki z fake news i deepfake w przestrzeni publicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności). 2. Przygotowanie zagadnienia oraz prezentacja na zajęciach jednego przykładu prowadzenia „walki informacyjnej”. 3. Udział w dyskusji podczas zajęć. 4. Aktywność (konieczna lektura i przygotowanie się do zajęć w domu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.