Service learning - wyzwania społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4016-SLWS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Service learning - wyzwania społeczne |
Jednostka: | Instytut Studiów Społecznych imienia Profesora Roberta Zajonca |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Uwaga! Zajęcia składają się z konwersatorium (15 h) oraz trzydniowego wyjazdu studyjnego do jednej z europejskich uczelni (24 h). Zajęcia będą się odbywały nieregularnie, w zależności od potrzeb, wizyt gości oraz konieczności przygotowań do wyjazdu studyjnego, w dwóch blokach: przed wyjazdem 4 spotkania, po wyjeździe 3 spotkania. Uwaga! Zajęcia będą odbywać się w gmachu audytoryjnym WNPiSM, Krakowskie Przedmieście 26/28 w środy o godz. 13.00. Pierwsze spotkanie odbędzie się 20 marca 2019 r., sala zostanie podana w lutym. Kolejne terminy spotkań zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Spotkania pierwszego bloku będą półtoragodzinne, drugiego dwugodzinne. Wymagania formalne: Kurs otwarty dla studentów wszystkich kierunków UW Założenia wstępne: Studenci drugiego roku pierwszego stopnia i starszych roczników Znajomość języka angielskiego |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w formule service learning opartej na jednoczesnym kształceniu studentów i angażowaniu ich w kwestie społeczne. Pozwala to lepsze zrozumienie mechanizmów zmieniającego się rynku pracy poprzez realny wpływ na rozwiązanie konkretnego problemu. Studenci zapoznają się z diagnozą sytuacji studentów migrantów na Uniwersytecie Warszawskim i będą analizować relacje pomiędzy Uniwersytetem a środowiskiem zewnętrznym w tym zakresie. W ramach zajęć i wymiany dobrych praktyk uczestnicy odbędą wyjazd studyjny na jedną z uczelni europejskich, która realizuje programy integracji społecznej i zawodowej migrantów. Będą mieli też okazję spotkać się z osobami, które na co dzień pracują z migrantami (z Polski i zza granicy). W ten sposób po pierwsze będą lepiej przygotowani do pracy w wielokulturowym środowisku, ale będą też umieli zaprojektować rozwiązania wspierające integrację w miejscu pracy. |
Pełny opis: |
Uwaga! Zajęcia składają się z konwersatorium (15 h) oraz trzydniowego wyjazdu studyjnego do jednej z europejskich uczelni (24 h). Zajęcia będą się odbywały nieregularnie, w zależności od potrzeb, wizyt gości oraz konieczności przygotowań do wyjazdu studyjnego, w dwóch blokach: przed wyjazdem 4 spotkania, po wyjeździe 3 spotkania. Uwaga! Zajęcia będą odbywać się w gmachu audytoryjnym WNPiSM, Krakowskie Przedmieście 26/28 w środy o godz. 13.00. Pierwsze spotkanie odbędzie się 20 marca 2019 r., sala zostanie podana w lutym. Kolejne terminy spotkań zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Spotkania pierwszego bloku będą półtoragodzinne, drugiego dwugodzinne. Zajęcia składają się z kilku etapów, a wybór konkretnej ścieżki uzależniony jest od decyzji uczestników. Wśród etapów znajdują się: 1. Krótkie wprowadzenie teoretyczne dotyczące podstawowych teorii migracji i mobilności międzynarodowej oraz integracji zawodowej migrantów 2. Zapoznanie się z raportem i rekomendacjami nt. studentów migrantów na UW sporządzonych w ramach zajęć service learning w poprzednich semestrach. Analiza innych dokumentów zastanych 3. Wyjazd studyjny do jednej z europejskich uczelni 4. Spotkania z migrantami oraz osobami, które zawodowo zajmują się integracją na rynku pracy 5. Wypracowanie i wdrożenie rekomendacji w zakresie sytuacji migrantów na UW (spotkania z reprezentantami Biura Współpracy Zagranicznej, wybranych przez uczestników organizacji, firm, grup studentów), zmiana na Uniwersytecie i ewentualna współpraca z miastem st. Warszawa. 6. Opracowanie generalnych rekomendacji wspierających integrację międzykulturową w miejscu pracy (w odniesieniu do instytucji/firmy którą studenci poznają w trakcie wizyty lub pracy w kraju). |
Literatura: |
Bevelander P., Pendakur R., The labour market integration of refugee and family reunion immigrants: a comparison of outcomes in Canada and Sweden, Journal of Ethnic and Migration Studies, Volume 40, 2014 - Issue 5 Windzio, M. Valk H., Wingens M., Ayback C., A Life-Course Perspective on Migration and Integration, Springer, Dordrecht 2011 Wrench J., Rea A., Ouali N. (2016) Migrants, ethnic minorities and the labour market: integration and exclusion in Europe, Palgrave Macmillan Żołędowski C., Duszczyk M.,(2010) Studenci zagraniczni w Polsce: motywy przyjazdu, ocena pobytu, plany na przyszłość, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Massey D. S., Arango J., et. al. (Sept.1993),Theories of International Migration: A Review and Appraisal, “Population and Development Review”, Vol. 19, No. 3, pp. 431-466. Anna Zygierewicz, A. (2014), Międzynarodowa mobilność edukacyjna studentów, Analizy BAS 11:1-8. Beine M.; Noël R.; Ragot L (2014), Determinants of the international mobility of students, Economics of Education Review 41; 40–54. Souto-Otero M., et. al. (Mar 2013) Barriers to International Student Mobility: Evidence From the Erasmus Program,Educational Researcher, Vol. 42, No. 2, pp. 70-77 Shields R.,(November 2013) Globalization and International Student Mobility: A Network Analysis, Comparative Education Review, Vol. 57, No. 4 , pp. 609-636 Szczegółowy spis lektur zostanie ustalony w trakcie realizacji projektu w zależności od wyboru tematyki. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Student: - zna podstawowe założenia teorii migracji i mobilności międzynarodowej - zna podstawowe wyzwania dot. zmieniającego się rynku pracy i zatrudnienia - zna podstawowe dane dotyczące pracy migrantów w Polsce - zna strukturę Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie obsługi studentów zagranicznych - Zna regulacje i raporty dotyczące sytuacji studentów zagranicznych na Uniwersytecie Warszawskim W zakresie umiejętności: Student: - stosuje znane sobie języki obce w ramach realizacji programu - analizuje zebrane dane i dokumenty zastane - konstruuje rekomendacje na podstawie wyników badań zastanych i spotkań z ekspertami - współtworzy rekomendacje i wyciąga wnioski dotyczące migrantów - na i w - otoczeniu Uniwersytetu Warszawskiego W zakresie kompetencji społecznych: Student: - propaguje zachowania profesjonalne wobec studentów zagranicznych - umie współpracować z osobami z innych kręgów kulturowych - okazuje szacunek dla wierzeń i przekonań innych osób - umie przywidywać wielorakie, społeczne konsekwencje swoich działań - umie pracować w grupie - angażuje się w proces tworzenia rozwiązań wspomagających migrantów - odnajduje się na różnorodnym rynku pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność i przygotowanie do zajęć 40%; Obecność na zajęciach 20%; Realizacja zadań w projekcie 40%; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.