Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-KTPOB |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.302
|
Nazwa przedmiotu: | Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na 2 sem. I r. studiów I st. na kierunku MSOŚ Przedmioty obowiązkowe na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Geologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Geologia I 4030-GEO1 |
Założenia (opisowo): | Student przed udziałem w zajęciach powinien opanować podstawową wiedzę w zakresie procesów egzogenicznych, zwłaszcza w zakresie procesów zachodzących w strefach brzegowych mórz i oceanów oraz procesów glacjalnych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia terenowe odbywają się w pasie wybrzeża pomiędzy Mierzeją Łebską a Helem. Studenci mają możliwość zapoznania się z współczesnymi procesami przyrodniczymi w strefie brzegowej Bałtyku, z zagadnieniami ochrony roślinności, sposobami zabezpieczania brzegu przed erozją. Poznają zasady funkcjonowania elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Zapoznają się z problematyką pozyskiwania energii z elektrowni wiatrowych i atomowych. Biorą udział w wykładach i zajęciach na terenie Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii UG w Helu. Poznają zagadnienia sukcesji roślinności wydmowej na Mierzei Łebskiej i działanie procesów eolicznych w Słowińskim Parku Narodowym. |
Pełny opis: |
Zajęcia terenowe mają na celu zapoznanie studentów z krajobrazem glacjalnym i budową geologiczną Pobrzeża Gdańskiego, np. odsłonięciach klifowych Kępy Swarzewskiej i wschodniej części Pobrzeża Koszalińskiego, np. na Wysoczyźnie Żarnowieckiej i w Słowińskim Parku Narodowym. Na odcinku wybrzeża pomiędzy Helem a Dębkami uczestnicy kursu poznają współczesne procesy strefy brzegowej, budowę plaży, mikroformy dna piaszczystego związane z falowaniem i prądami morskimi. Szczególny nacisk położony jest na procesy niszczenia brzegów morskich, zarówno na klifowym (Jastrzębia Góra) i wydmowym (Dębki) odcinku wybrzeża. Studenci poznają różnego typu umocnienia brzegu zapobiegające dalszej erozji i osuwiskom (Rozewie, Jastrzębia Góra, Półwysep Helski, port we Władysławowie). Na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego zapoznają się z procesami eolicznymi, sukcesją roślinną środowiska wydmowego oraz problemami ochrony tego obszaru. Podczas pobytu w elektrowni szczytowo-pompowej, studenci poznają jej budowę, zasady działania, jej wpływ na środowisko przyrodnicze. Problematyka pozyskiwania tzw. czystej energii jest poruszana też w czasie wizyty przy elektrowni wiatrowej Łebcz-Gnieżdzewo-Swarzewo i przy zabudowaniach planowanej elektrowni jądrowej w Żarnowcu. W Stacji Morskiej UG w Helu studenci biorą udział w wykładach i zajęciach prowadzonych przez oceanografów i biologów - specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęcia dotyczą ekosystemu Morza Bałtyckiego, w tym Zatoki Puckiej, ochrony i introdukcji ssaków morskich (foki, morświny). |
Literatura: |
Augustowski B (red). 1984 - Pobrzeże Pomorskie. Ossolineum. Przewoźniak M. (red). 1995 - Ochrona przyrody w rejonie Gdańskim. Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Rudowski S. 1986 - Środowisko sedymentacyjne rewowego wybrzeża morza bezpływowego na przykładzie południowego Bałtyku. Studia Geologica Polonica 87, 1-74. Duxbury A.C. i in., 2002 - Oceany świata. PWN. Cyberski, J. (red). 2005 - Stan i zagrożenie półwyspu Helskiego. Wydawnictwo Gdańskie. Piotrowska H. (red). 1997 - Przyroda Słowińskiego Parku Narodowego. Bogucki Wydawnictwo Naukowe |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć terenowych student: Wiedza: - rozpoznaje struktury sedymentacyjne i opisuje litologię skał klastycznych; - rozpoznaje zależność pomiędzy budową geologiczną a rzeźbą terenu; - rozpoznają sukcesje roślinne na różnych typach podłoża; - zna podstawowe ekosystemy Bałtyku; - zna źródła i sposoby pozyskiwania tzw. czystej energii - rozumie wpływ warunków naturalnych i antropogenicznych na określone procesy geodynamiczne (osuwiska, sztormy itp.); Umiejętności: - dokumentuje obserwacje terenowe (notatki, rysunki, zdjęcia): - analizuje zmiany środowiska i potrafi je interpretować, zarówno w odniesieniu do procesów współczesnych jak i w zapisie kopalnym; - wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z zagrożeniami naturalnymi i antropogenicznymi ekosystemu Bałtyku; - potrafi przeanalizować zalety i wady pozyskiwania energii z różnych źródeł; Inne kompetencje (w tym społeczne): - analizuje w sposób interdyscyplinarny problemy ochrony brzegu morskiego oraz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku - posiada umiejętność pracy w zespole, organizacja i podział zadań w trakcie prac terenowych i prac kameralnych przy wykonywaniu postawionych zadań; - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych osób biorących udział w tym samym wyjeździe terenowym, czy przy grupowym wykonywaniu zadań; - wyjaśnia i ma świadomość potrzeby ochrony ożywionego i nieożywionego środowiska przyrodniczego i edukacji otoczenia w tym kierunku. tyku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student w czasie zajęć uczestniczy zarówno w zajęciach pokazowych, wykładowych, jak i praktycznych (np. samodzielnie opisując osady odsłaniające się w klifie lub wydmach). Na ocenę końcową składa się zarówno aktywność studenta w trakcie zajęć, jak również ocena z kolokwium zaliczeniowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Olszewska-Nejbert | |
Prowadzący grup: | Paulina Leonowicz, Danuta Olszewska-Nejbert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.