Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rekultywacja i remediacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4030-REK-CW
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rekultywacja i remediacja
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty do wyboru/specjalizacyjne na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Biologii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Funkcje i znaczenie gleb, konieczność ich ochrony.

Degradacja i dewastacja gleb. Antropogeniczne formy degradacji gleb.

Pojęcia odnoszące się do rekultywacji zdegradowanych terenów i ochrony gleb stosowane w wybranych przepisach prawnych.

Rekultywacja - cele, fazy, modele; kierunki zagospodarowania terenów zdegradowanych.

Rekultywacja biologiczna. Gatunki roślin stosowane w rekultywacji; ryzyko ekspansji i inwazji.

Zabiegi i możliwości przywracania walorów przyrodniczych terenom zdegradowanym - renaturyzacja.

Zastosowanie roślin w oczyszczaniu zdegradowanego terenu - przykłady fitoremediacji.

Pełny opis:

Ćwiczenia są realizowane częściowo w laboratorium, a częściowo w formie zajęć terenowych. W części laboratoryjnej są przedstawiane przykłady zdegradowanych terenów oraz sposoby ich rekultywacji lub rewitalizacji. Ponadto są prezentowane gatunki roślin stosowanych w rekultywacji, w tym takie, których wykorzystanie jest dyskusyjne z uwagi na ryzyko inwazji lub ekspansji. Przedstawiane są również gatunki roślin spontanicznie rosnące na terenach zdegradowanych z możliwością ich wykorzystania w praktyce (metalofity, halofity). Przeprowadzany jest eksperyment z uprawą roślin na odpadowym podłożu. Przedstawiane są efekty ryzofiltracji na wybranym przykładzie. Podczas zajęć terenowych w obrębie Warszawy lub najbliższej okolicy studenci poznają przykłady obiektów zrekultywowanych, w trakcie rekultywacji lub renaturyzacji. Wyjścia w teren wymagają dobrej kondycji. Odbywają się niezależnie od warunków pogody.

Literatura:

Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008.

Wierzbicka M. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

Turek A., Maciejewska A. 2019. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student:

Rozumie znaczenie i funkcje gleb oraz konieczność ich ochrony.

Zna podstawowe procesy degradacji gleb spowodowane działalnością człowieka.

Potrafi powiązać rodzaj zanieczyszczeń i odpadów z rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej.

Potrafi wymienić problemy środowiskowe m.in. składowisk odpadów komunalnych, hałd pogórniczych, wyrobisk, pożarzysk, terenów zasolonych oraz podać sposoby ich rekultywacji.

Zna i rozumie pojęcia związane z rekultywacją terenów zdegradowanych, definiowane w wybranych przepisach prawnych.

Potrafi określić kierunek rekultywacji dla danego obiektu na podstawie uwarunkowań środowiskowych.

Rozumie, na czym polegają kolejne fazy rekultywacji, potrafi ocenić przebieg procesu i jego efekty.

Rozróżnia modele rekultywacji.

Zna gatunki roślin stosowane w rekultywacji, ich biologię i ekologię, dostrzega ryzyko inwazji lub ekspansji w przypadku niektórych z nich.

Potrafi wskazać przykłady roślin naturalnie porastających tereny zasolone oraz metalonośne.

Potrafi podać przykłady zastosowania roślin w remediacji środowiska.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności), prezentacje na zadane tematy, raport z doświadczenia, ustne kolokwium. Końcowa ocena jest średnią z ocen z poszczególnych zadań.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)